مدیتیشن برای سردرد + انواع مدیتیشن برای رفع سردرد

مدیتیشن برای سردرد
5
(3)

زندگی ماشینی است و دردسرهایش! درست است که ما از مزایای این سبک از زندگی استفاده‌های بسیاری می‌کنیم اما نمی‌توانیم از اثرات جانبی همچون سردردهای گاه و بی گاهی که به سراغمان می‌آیند، چشم پوشی کنیم. سردرد، مشکلی ناخوانده و سرسام آور است اما با استفاده از اثرات مدیتیشن برای سردرد می‌توان به راحتی آن را درمان کرد.

درباره مدیتیشن، بارها برایتان گفته‌ایم که چه تاثیرات مثبتی روی بدن می‌گذارد و چه دردهایی را بی هیچ هزینه‌ای، درمان می‌کند. اما اینبار می‌خواهیم در زی یوگا به صورت اختصاصی، درباره اثرات مدیتیشن برای رفع سردرد برایتان بگوییم و هر آنچه که نیاز است تا در این زمینه از آن آگاه باشید را در اختیارتان بگذاریم؛ در ادامه با مدیتیشن سردرد همراه ما باشید.

علت وقوع سردرد چیست؟

سردرد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بی اغراق، هر کسی در طول زندگی خود آن را بارها تجربه می‌کند. بعضی از سردردها، به راحتی درمان می‌شوند اما، امان از روزی که این دردها تبدیل به یکی از دردهای مزمن همیشگی شوند و گاه و بی گاه، مزاحم آرامش فردی باشد و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

با این که مدیتشن برای سردرد یک دوای موثر است اما، اول از همه می‌خواهیم بررسی کنیم که اصلا چرا چنین دردی در ناحیه سر به وجود می‌آید. انواع سردرد هم شامل انواع مختلفی همچون سردردهای تنشی، خوشه‌ای، سینوسی و عصبی می‌شود. هر کدام از این سردردها، علائم خاص خودشان را دارند اما در نهایت، همگی منجر به سردرد می‌شوند.

به طور عمده دلایلی همچون کم خونی، فشار خون بالا، افت فشار و قند خون، تنش‌های عصبی، افسردگی، تومورهای مغزی، التهابات سینوسی، استراحت ناکافی، استرس‌های عاطفی یا ذهنی، گرسنگی، مصرف الکل، کافئین، مشکلات دندان، کم آبی بدن، نخوردن وعده‌های غذایی، سرماخوردگی، آنفولانزا، تغییر شماره چشم، کمبود ویتامین D و ضربه به سر باعث بروز سردرد می‌شوند.

تمامی این موارد، قابل درمان هستند و اگر به موقع برای برطرف کردن آنها وارد عمل شوید؛ در نهایت می‌توانید به راحتی مشکلات سردرد و میگرن خود را حل کنید و از دست مصرف قرص‌هایی مثل استامینوفن کدئین و ژلوفن برای درمان سردرد خود راحت شوید.

اما اگر می‌خواهید تا برای همیشه تمامی راه‌های ایجاد سردرد را در خود ببندید؛ مدیتیشن برای میگرن و درمان سردرد را انجام دهید. به گفته درمانگران و پزشکان بسیاری، این روش می‌تواند جایگزین استفاده از قرص‌های مسکنی که بالاتر نام بردیم؛ باشد.به هر حال این را به خوبی می‌دانید که تاثیرات این قرص‌ها، موقتی است و در صورت استفاده بیش از حد آنها، دچار عوارضی مثل خونریزی معده، ناراحتی‌های کلیه و مثانه و بسیاری از دیگر بیماری‌ها خواهید شد.

این در حالی است که سردرد که بیشتر شبیه به یک درد عصبی در ناحیه سر است؛ با انجام چندین کار کوچک اما تاثیرگزار مثل مدیتیشن، نه تنها باعث بهبود سریع سردرد شود بلکه در طولانی مدت نیز مشکل سردرد را درمان می‌کند.خالی از لطف نیست که این نکته را بدانید که با این که سردرد در افراد با سنین مختلف ایجاد می‌شود اما این درد در میان نوجوانان و بزرگسالان شایع‌تر از دیگر سنین است. همچنین، سردرد در میان خانم‌ها از آقایان شایع‌تر است.

مدت زمانی که درمان انواع سردردها طول می‌کشد بسته به عامل ایجادشان، مختلف است. به طور مثال، برخی از سردردها بین 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشند و برخی دیگر ممکن است حتی یک شبانه‌روز یا بیشتر هم به طول بیانجامند. همچنین ممکن است که ناحیه سردرد در طول هر نوبت، جا به جا شود و در نهایت، کل سر یا فقط بخشی از آن را درگیر کند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره تفاوت یوگا، پیلاتس و ایروبیک را بخوانید.

  مدیتیشن چیست + 5 تاثیری که مدیتیشن بر روی بدن دارد

مدیتیشن برای میگرن

چگونه مدیتیشن برای رفع سردرد موثر است؟

مدیتیشن، یک تمرین معنوی و باستانی است که امروزه مردم از آن بهره‌های مختلفی می‌برند. بعضی از آن برای رسیدن به آرامش حقیقی استفاده می‌کنند و بعضی دیگر، از مدیتیشن برای سردرد و درمان آن بهره می‌برند.مدیتیشن استرس‌های بدن و ذهن را کم می‌کند و پله پله، ریشه سردرد را در وجود فرد از بین می‌برد. استفاده از مدیتیشن برای درمان سرد، فرصتی برای تسکین واقعی سردرد و ایجاد آرامش است.

درباره مدیتیشن برای سردرد جالب است بدانید که در نتیجه یکی از تحقیقاتی که سال‌ها پیش انجام شده؛ نزدیک به 17 درصد از مردم از مدیتیشن برای درمان سردرد استفاده می‌کنند. گرچه قطعا تا به الان، این عدد بسیار بالاتر هم رفته است.همچنین در نتیجه یکی از دیگر تحقیقات انجام شده در مجله علمی Psychomatic Medicine، کسانی که مدیتیشن برای درمان سردرد را جایگزین استفاده از قرص‌ها و روش‌های شیمیایی کرده‌اند؛ نتایج سریع‌تر و البته پایدارتری را برای تسکین سردردهای خود گرفته‌اند.

گرفتن این نتایج، عجیب و دور از ذهن هم نیست. به هر حال، مدیتیشن یک تمرین معنوی است که به تمرین کنندگان خود می‌آموزد که چطور توجه و آگاهی خود را افزایش دهند و در عین حال، این را هم آموزش می‌دهد که فرد چگونه تمامی حواس پرتی‌های درونی و بیرونی خود را در نهایت نادیده بگیرد.

انجام مدیتیشن، قابلیت باز کردن درهای بسته در ذهن و روح هر کسی را گسترش می‌دهد و در نهایت، باعث ایجاد تمرکز، آرامش و حال خوب در هر کسی می‌شود. نکته جالبی که درباره مدیتیشن وجود دارد این است که، هیچ محدودیتی در زمینه مدت زمان انجام آن وجود ندارد. گاهی مدیتیشن ممکن است که تنها چند دقیقه طول بکشد و گاهی دیگر، تا چندین ساعت متوالی به طول بیانجامد.

اما نکته مهمی که در زمینه مدیتیشن برای درمان سردرد وجود دارد این است که این کار باید در محیطی آرام و به دور از دغدغه انجام شود. به هر حال، منظور از مدیتیشن مخوصا برای درمان سردرد این است که آرامش جسم و روح بالا رفته و در عوض، دردهای ایجاد شده در سر بهبود یابند و این جز با انجام مدیتیشن در محیطی آرام، میسر نمی‌شود.

پیشنهاد می شود مقاله رفع یبوست با یوگا را مطالعه کنید.

مدیتیشن برای سردرد

انوع مدیتیشن برای درمان سردرد

مدیتیشن، انواع و سبک‌های مختلفی دارد که از میان آنها، برخی بیشتر از دیگری برای درمان سردرد مناسب هستند. قبلا درباره انواع مدیتیشن به طور مفصل گفته‌ایم. در ادامه، این سبک‌های موثر و درمانی مدیتیشن برای درمان سردرد را به شما معرفی خواهیم کرد.

مدیتیشن ذهن آگاهی

مدیتیشن ذهن آگاهی برای اولین بار توسط بودایی‌ها، انجام شد و حالا دیگر در سراسر دنیا هر کسی با هر دینی، این سبک از مدیتیشن را برای رسیدن به آرامش یا درمان سردردهای خود، استفاده می‌کند.در این سبک از مدیتشن، فرد فقط نقش یک نظاره‌گر را بر عهده دارد. در مدیتیشن ذهن آگاهی، افکار می‌آیند و می‌روند ولی به آنها هیچ بهایی داده نمی‌شود و مورد قضاوت قرار نمی‌گیرند.

فایده این سبک از مدیتیشن برای سردرد این است که در این روش، از آگاهی و تمرکز برای رسیدن به هدف استفاده می‌شود. در مراقبه ذهن آگاه،‌ در مقابله با افکار و محرک‌های بیرونی، باید تمرکز را بر روی مسئله دیگری بگذارید.

اگر فشار خون دارید و به دنبال درمان آن هستید ما به شما مقاله درمان فشار خون با یوگا را معرفی می کنیم.

مدیتیشن ویپاسانا

ویپاسانا، مدیتیشنی باستانی است که ریشه‌هایش به زمان باستان باز می‌گردد. از تاثیرات ویپاسانا این است که دیگر خودتان را به هیچ عنوان توجیه نخواهید کرد، اتفاقات را همانطور که هستند و به دور از دخالت احساسات خود خواهید دید و ناظر کالبد وجودی خودتان می‌شوید.

جالب است بدانید که ویپاسانا که مدیتیشن بینش نیز نامیده می‌شود، برای اولین بار توسط بودا آموزش داده شده است. ویپاسانا نیاز به تمرکز بر ارتباطات عمیق بین بدن و ذهن دارد، در حالی که آرام و جدا از هم باقی می‌مانند.

ویپاسانا مراقبه‌ای غیر مذهبی است و به درمانگر بزرگ دردهای جهان مشهور شده است. هدف از انجام ویپاسانا، شادی و نشاط و پاک کردن آلودگی‌های ذهنی است. دانستن این نکته درباره ویپاسانا خالی از لطف نیست که بیشتر در ارتباط با ذهن آگاهی و توجه به یک شی یا خود وجود است.

اگر میخواهید درباره تغیه یوگا مطلبی یاد بگیرید میتوانید به مقاله نوشته شده ما درباره تغذیه در یوگا مطالعه نمایید.

مراقبه تجسم

برای افزایش آرامش و درمان سردرد، مراقبه تجسم یکی از بهترین راه‌ها است. در این تکنیک، ذهنتان با تصور صحنه‌های آرامش دهنده، حس خوبی را در شما القا خواهد کرد. در این تکنیک باید با استفاده از حواس، باور کنید که تصورات و احساسات شما، جاری و واقعی هستند.

اگر میخواهید فرق یوگا و پیلاتس را بدانید به مقاله نوشته شده ما با عنوان تفاوت یوگا و پیلاتس چیست مراجعه نمایید.

  مدیتیشن جذب ثروت + نکات مهم قبل از انجام مدیتیشن جذب ثروت

مدیتیشن ذن

ذن در مكتب بودايي، به تفكری مبتنی بر رصد کردن ثانیه به ثانیه و عميق شدن به محيط اطراف اصرار دارد. هدف واقعي از انجام مدیتیشن ذن برای درمان سردرد، نتيجه‌ايست كه اتحاد تناقض‌ها حاصل مي‌شود. مراقبه ذن،‌ براي كنترل و از بين بردن استرس و همچنین یکی از انواع مدیتیشن برای سردرد، بسيار مناسب است.

انجام ذن بسیار آسان است. براي انجام این مديتيشن،‌ مي‌توانيد از پوزيشن نشسته در يوگا استفاده كنيد. در يك محيط آرام با ستون فقرات صاف،‌ بنشينيد. مي‌توانيد در اين موقعيت به حالت نيمه نيلوفر آبي بنشينيد. براي نشستن در اين حالت،‌ پاي راست خود را زير ران پاي چپ بگذاريد. عضلات خود را شل کنید و افکار مزاحم را از ذهن خود بیرون کنید.

در مدیتیشن ذن، شما ذهن خود را بر روی افکار می بندید و تمام وجود خود را در مدیتیشن قرار می‌دهید تا به حالت تمرکز برسید و به خود واقعی خود پی ببرید.

پیشنهاد میشود درباره سبک های هاتا یوگا اگر آموزش تصویری میخواهید به مقاله  هاتا یوگا چیست؟  مراجعه نمایید.

مدیتیشن ماورایی

یکی از بهترین انواع مدیتیشن برای سردرد، مدیتیشن ماورایی است. این شکل از مراقبه، که توسط موسسه NCCAM نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد، ریشه در مذهب هندو دارد و شامل استفاده از کلمات، عبارات یا صداهای تکراری است که مانترا نامیده می‌شوند. با تکرار یک مانترا، مراقبه‌گر می‌تواند افکار منحرف کننده را مسدود کند و به حالتی عمیق یا “هشیاری آرام” دست پیدا کند.

اگر به دنبال یادگیری حرکات بسیار پیشرفته در یوگا هستید میتوانید مقاله نوشته شده ما با عنوان حرکات پیشرفته یوگا را مطالعه نمایید.

آیا واقعا مدیتیشن برای رفع سردرد موثر می باشد؟

درباره تاثیر مدیتیشن روی سردرد و مدیتیشن برای میگرن، محققان هنوز هم در تلاش هستند تا دریابند که در نهایت، چه اتفاقاتی در بدن در هنگام انجام مدیتیشن میفتد که فعالیت بخشی از سیستم‌های عصبی که مسئول کاهش ضربان قلب و آرامش رگ‌های خونی است را افزایش دهد و بخشی از سیستم عصبی مسئول استرس را مهار کند.

برخی تحقیقات جدید در حال بررسی چگونگی تأثیر مدیتیشن بر امواج مغزی هستند. از آنجایی که بسیاری از سردردها در اثر استرس، تنش و اضطراب ایجاد یا تشدید می‌شوند، تکنیک‌های ذهن و بدن مانند مدیتیشن ممکن است سردرد را به سادگی با کاهش استرس زمینه‌ای تسکین دهند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره درمان افسردگی با یوگا را بخوانید.

فواید مدیتیشن برای سردرد

نکات مهم درباره انجام مدیتیشن برای درمان سردرد

هر نوع مدیتیشنی را که انتخاب می‌کنید، به خاطر داشته باشید که بیشتر تکنیک‌های مدیتیشن تا حدودی مشابه هستند و می‌توان آنها را متناسب با نیازها و ترجیحاتتان تطبیق بدهید. تنها چیزی که نیاز دارید، یک ذهن باز و یک فضای آرام است. مدیتیشن را می‌توانید در حالت نشستن کلاسیک، با پاهای روی زمین ضربدری، یا در حالت نشستن روی صندلی، ایستادن یا حتی راه رفتن انجام بدهید.

اما یکی از نکات مهمی که درباره تاثیری مدیتیشن روی سردرد وجود دارد؛ آموزش و انجام درست آن است. برای یادگیری مدیتیشن و حتی یوگا، می‌توانید در دوره های یوگا شرکت کنید و متناسب با نیاز خود، در دوره مورد نظرتان ثبت نام کنید.

تمامی این دروه‌ها، توسط خانم زینب گودرزی یکی از حرفه‌ای‌ترین مربی‌های یوگا در ایران و در محیطی امن و آرام آموزش داده می‌شوند. کلاس‌ها به صورت حضوری و آنلاین در غالب کلاس‌های خصوصی، نیمه خصوصی و گروهی برگزار می‌شوند.اگر در زمینه کلاس‌ها سوالی دارید، می‌توانید از ما بپرسید تا همه چیز را برایتان بگوییم.

نکته مهم دیگر این است که در حالی که با این که انجام مدیتیشن به طور کلی مفید و بی خطر است، اما جایگزینی برای درمان‌های پزشکی نیست. برای استفاده از مدیتیشن برای درمان سردرد اول با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت صلاحدیدش در کنار نسخه پزشکی، مدیتیشن را انجام دهید. با این که مدیتیشن ممکن است یک مکمل ارزشمند برای درمان سردرد باشد اما در صورت اشتباه انجام دادنش ممکن است باعث درد بیشتر هم بشود.

  آموزش یوگا در خانه + 24 حرکت ساده برای شروع یوگا در خانه

مدیتیشن، راهی تضمینی برای درمان سردرد…

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که سردرد زندگیشان را سخت کرده و تحت تاثیر خود قرار داده است؛ اینبار و با مشورت یک پزشک متخصص و مربی حرفه‌ای مدیتیشن و یوگا، مدیتیشن برای سردرد را امتحان کنید؛ قطعا نتیجه‌ای متفاوت خواهید گرفت.

حالا شما بگویید که آیا تا به حال از مدیتیشن برای میگرن و درمان سردرد استفاده کردید؟ تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان زی یوگا به اشتراک بگذارید.

برخی از سوالات متداول

1. آیا واقعا مدیتیشن برای رفع سردرد موثر می باشد؟

از آنجایی که بسیاری از سردردها در اثر استرس، تنش و اضطراب ایجاد یا تشدید می‌شوند، تکنیک‌های ذهن و بدن مانند مدیتیشن ممکن است سردرد را به سادگی با کاهش استرس زمینه‌ای تسکین دهند.

2. کدام مدیتیشن برای سردرد مناسب تر است؟

مدیتیشن ذهن آگاهی – مدیتیشن ویپاسانا – مراقبه تجسم – مدیتیشن ذن و مدیتیشن ماورایی.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟