تفاوت یوگا، پیلاتس و ایروبیک؟ کدام ورزش برای من مناسب است؟

یوگا، پیلاتس یا ایروبیک
4.2
(5)

فعالیت‌های پر حرکت را دوست دارید یا بیشتر علاقه دارید تا با شتابی کمتر اما با در هماهنگی با ذهنتان ورزش کنید؟ اگر جواب این سوال را می‌دانید؛ قطعا تا به حال تشخیص داده‌اید که از میان ورزش‌هایی مثل یوگا، پیلاتس یا ایروبیک کدام یک مناسب شما هستند. اما اگر هنوز هم در انتخاب ورزش مناسب خود مردد هستید؛ آشنایی با سبک و سیاق این ورزش‌ها کمک بزرگی برای شماست.

یوگا، ورزشی است که میان ذهن و جسم ارتباط لازم را برقرار می‌کند، پیلاتس، عصب و اندام‌های مختلف را طی یک روند چالشی درگیر می‌کند و ایروبیک، ورزشی ساده و پر جنب و جوش است.در ادامه و در این مطلب زی یوگا می‌خواهیم تا به صورت مفصل و جداگانه هر کدام از این سه سبک ورزشی را مورد بررسی قرار دهیم. اطلاع از مورادی مثل تاریخچه یا مزایا و حتی مضراتشان و این که اصلا این ورزش‌ها مناسب چه افرادی هستند؛ مهم است.

یوگا، پیلاتس یا ایروبیک؟

بسیاری از کسانی که به تازگی تصمیم به ورزش کردن آن هم به صورت اصولی گرفته‌اند؛ بر سر سه راهی یوگا، پیلاتس یا ایروبیک مانده‌اند. هر سه این رشته‌های ورزشی، فواید خودشان را دارند و ورزشکاران را به اهداف مورد نظر خود می‌رسانند.اما واقعیت این است که هر کدام از این سه ورزش با وجود تمامی فواید و حتی ضررهایشان، ممکن است برای هر کسی مناسب نباشند.

در واقع در حالی که برای برخی انجام پیلاتس مفیدتر است؛ بعضی دیگر با ایروبیک نتیجه بهتری بگیرند و این در حالیست که انجام ورزش یوگا برای همه مفید است.در ادامه قصد داریم تا درباره یوگا، پیلاتس و ایروبیک را برای شما مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با هم ببینیم که از بین این سه رشته ورزشی، کدام مناسب شما و اهدافتان است.

یوگا چیست؟

یوگا چیست ؟ یوگا (yoga) یک ورزش باستانی است که قدمتش به چندین هزار سال پیش باز می‌گردد. یوگا در واقع روشی برای ایجاد تعادل بین بدن و ذهن است که کمترین فایده‌اش برای انسان، بهبود عملکرد عضلات، بالا رفتن انعطاف، از بین رفتن اضطراب و ایجاد نشاط در ورزشکار است.با این که تکنیک‌های یوگا قدمت زیادی دارند اما سالیان سال طول کشید که مردم به صورت گسترده با فواید آن آشنا شوند.

یوگا علم هماهنگی درون و بیرون با هم است و هیچ ورزشکاری از انجام آن متحمل ضرر تا به حال نشده است.در یوگا به مردانی که به صورت حرفه ای یوگا کار می کنند؛ یوگی و به زنان فعال در این رشته، یوگینی می‌گویند. یوگا ورزشی بسیار منعطف و البته پر تنوع است که بسته به توانایی و نیاز هر ورزشکار، سبکی مناسب و مخصوص برای او وجود دارد.

برای انجام یوگا، نیاز به تجهیزات خاصی ندارید و تنها کافی است که یک مت یوگا به همراه داشته باشید و در محیطی آرام و با پوششی راحت، ورزش کنید.تمامی حرکات یوگا، مجموعه‌ای بی‌نظیر و هماهنگ از حرکات سخت و آسان فیزیکی هستند که از دل طبیعت و جاندار و بی جان الهام گرفته شده‌اند. این حرکات همگی بر روی آرامش، چالاکی، قدرت و اعطاف عضلات و البته تنفس صحیح تمرکز دارند.

هاتا یوگا، یوگا بیکرام، یوگا برای سالمندان، یوگا آشتانگا، یوگا آینگار، یوگا بارداری، کواندالینی و یوگا قدرتی، بعضی از معروف ترین و البته متداول‌ترین سبک‌های یوگا هستند که با کمی تمرین می‌توانید به صورت حرفه‌ای آنها را انجام دهید.یوگا مانند هر ورزش دیگری، فواید و البته مضراتی هم دارد که البته می‌توان با رعایت تعادل و آموزش و ورزش تحت نظر مربی حرفه‌ای یوگا، آن را کنترل کرد.

تفاوت یوگا و پیلاتس

 فواید یوگا برای بدن

اگر دو عنصر حاکم بر ما انسان‌ها یعنی ذهن و جسم در یک هماهنگی بی‌نظیر قرار بگیرند؛ انسان از فواید آن در سلامت کامل عقلی و جسمانی زندگی خواهد کرد. در ادامه بعضی از این فواید را به صورت مختصر به شما معرفی خواهیم کرد.

تاثیر یوگا بر ذهن

آرامش و پیوستگی که در حین انجام حرکات یوگا حاکم است، تاثیرات ذهنی فراوانی دارد. بهبود عملکرد مغز، افزایش ثبات، ایجاد تعادل، بهبود بیماری‌های روحی و روانی، درمان افسردگی، تقویت روحیه انسان دوستی، از بین بردن اثر تنش های روزانه، بهبود کیفیت خواب، … و بسیاری از دیگر موارد، تنها بعضی از فواید یوگا بر روی ذهن هستند.

تاثیر یوگا بر بدن

هر اندازه که یوگا برای روح و ذهن مفید است؛ روی بدن هم تاثیراتی شگرف و فوق العاده می‌گذارد. بهبود عملکرد سیستم عصبی، تنظیم هورمون‌ها، تنظیم سرعت پمپاژ خون، انعطاف عضلات و ماهیچه، کارکرد موثر اندام‌های داخلی بدن و تنظیم هورمون‌ها، متداول‌ترین تاثیرات یوگا روی بدن هستند.

  حرکات یوگا برای افزایش قد +5 حرکت [تصویری] بسیار کاربردی

برای انجام یوگا، نیاز به آموزش داریم؟

جواب این سوال کاملا صریح و واضح است؛ بله. یوگا از آن دسته ورزش‌هایی است که اگر می‌خواهید به صورت اصولی آن را انجام دهید و از فواید آن برخوردار شوید؛ باید نزد یک مربی حرفه‌ای یوگا آموزش ببینید و تمرین کنید.با این که امکان آموزش یوگا در خانه به صورت خودآموز وجود دارد اما این روش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

دلیل آن هم این است که تنها بعضی از حرکات یوگا ساده هستند و الباقی مثل حرکت شیرشاسانا، سخت هستند و انجام آنها، نیازمند مهارت است.برای یادگیری و آموزش یوگا هم کار سختی در پیش ندارید. می‌توانید یوگا را با ثبت نام در دوره های یوگا مجموعه زی یوگا در دو سطح مبتدی، نیمه پیشرفته و پیشرفته و به صورت گام به گام فرا بگیرید.

این کلاس‌ها توسط خانم زینب گودرزی، مربی و مدرس حرفه‌ای و با سابقه یوگا آموزش داده می‌شوند.کلاس‌ها به صورت گروهی و نیمه گروهی و آنلاین یا حضوری برگزار می‌شوند. هر چند که بنابر نیازهای مختلف، دوره هایی مثل یوگاتراپی یا چالش‌های انعطافی هم برگزار می‌شوند.سخت نیست، اولین قدم برای آرامش و سلامتی را با ثبت نام در این دوره‌ها، بردارید.

پیلاتس چیست؟

در ادامه مطلب یوگا، پیلاتس یا ایروبیک به پیلاتس رسیدیم. پیلاتس یکی از ورزش‌های قدرتی در دنیای رشته‌های ورزشی است که به خاطر شباهتش به یوگا، گاهی این دو را با هم اشتباه می‌گیرند.در ورزش پیلاتس، توجه عمده عضلات روی ناحیه مرکزی بدن قرار دارد وهدف نهایی، تقویت این قسمت است. به هر حال با توجه و بررسی ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای پیلاتس انجام می‌دهند.

بیشترین تاثیری که پیلاتس روی بدن دارد در بخش‌هایی مثل ستون فقرات، شکم، بالای ران و باسن است.پیلاتس ورزشی فیزیکی است اما تاثیر حرکات آن در نهایت باعث افزایش سطح سلامتی تمام بدن می‌شود. با این که پیلاتس ورزی قدرتی است اما با این حال، در دسته ورزش‌های آرام قرار می‌گیرد.اگر پیلاتس را به عنوان ورزش خود انتخاب کردید؛ باید به این نکته توجه کنید که برای درست انجام دادن تمرینات خود باید میان بدن و ذهن خود هماهنگی ایجاد کنید.

تاثیرات پیلاتس بر روی بدن

مهم ترین تفاوت یوگا و پیلاتس که قبل‌تر در یکی از مطالب زی یوگا به آن پرداخته‌ایم این است که، بر خلاف یوگا، بیشترین تاثیر پیلاتس روی بدن را باید در عضلات و استقامت بدن دید و این تاثیرات روی ذهن کمتر است. برخی از فواید پیلاتس عبارتند از:

  • تقویت عضلات بدن
  • تخت شدن شکم
  • کاهش وزن
  • افزایش انعطاف
  • فرم مطلوب بدن
  • افزایش تعادل
  • کاهش استرس

پیلاتس

ایروبیک چیست؟

ایروبیک ورزشی شاد و سرزنده است. هدف اصلی در ورزش ایروبیک، درگیر کردن تمامی عضلات کوچک و بزرگ بدن است که در طول مدت زمانی نسبتا کوتاه، با پر جنب و جوش‌ترین حرکات به حرکت در می‌آیند.به صورت معمول، انجام ایروبیک تنها 20 دقیقه زمان می‌برد و این مدت نسبت به دیگر ورزش‌ها کم است اما در طول همین مدت هم سوخت و ساز بدن ورزشکار به میزان خوبی بالا می‌رود.

جنس حرکات این ورزش، ریتمیک و نسبتا موزون است و برای همین، فضای شادی را برای ورزشکار به وجود می‌آورد. شدت تاثیرگذاری حرکات ایروبیک به قدری بالاست که باعث چرب سوزی و مصرف بالای اکسیژن در بدن می‌شود.ایروبیک ورزشی پر طرفدار است و این محوبیت، دلایل گوناگونی دارد. همین ویژگی مدت زمان کوتاه انجام این ورزش، آن را برای اقشار مختلف و مخصوصا کارمندان و افراد پر مشغله که زمان برایشان نقشی حیاتی دارد؛ محبوب کرده است.

آموزش ایروبیک کاملا آسان است! با این که بهتر است این ورزش را در باشگاه و تحت نظر و آموزش مربی حرفه‌ای ایروبیک فرا گرفت اما می‌توان با دانلود ویدئوهای آموزشی رایگان در اینترنت که اتفاقا از تنوع بالایی هم برخوردارند؛ این ورزش را با بهترین میزان اثرگذاری انجام داد.کافیست تا روزی تنها 20 الی 30 دقیقه برای انجام ایروبیک زمان بگذارید. داشتن سابقه ورزشی و مهارت خاص یا وسیله ورزشی مخصوص برای انجام آن لازم نیست. با کمترین هزینه، بیشترین فایده را از این ورزش دریافت می‌کنید.

  بهترین تغذیه در یوگا + خوراکی هایی که نباید مصرف کرد

ایروبیک

انواع ایروبیک

ایروبیک همچون یوگا، انواع مختلفی دارد. ایروبیک دنس و ایروبیک فیتنس، معروف‌ترین انواع این ورزش هستند؛ در ادامه آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • ایروبیک فیتنس | Aerobic Fitness

ایروبیک فیتنس به صورت تخصصی، بر روی ساختن فیزیک و بدن تمرکز می‌کند. در این سبک از ایروبیک، ورزشکاران علاوه بر انجام تحرکات بدنی، با وسایل ورزشی مثل دمبل، وزنه، استپ، کتل بل، توپ‌های بادی نیز حرکات ورزشی مختلفی را اجرا می‌کنند.بیشتر ورزشکارانی که این سبک از ایروبیک را انتخاب می‌کنند؛ کسانی هستند که تمایل دارند تا علاوه بر چربی سوزی، عضلات ورزیده‌ای داشته باشند.

این در حالیست که به خاطر تمایلات شخصی یا مشکلات فیزیکی، تمایلی به بدنسازی با دستگاه هم ندارند.ایروبیک فیتنس در واقع بدنسازی با وزن بدن است.

  • ایروبیک دنس | Aerobic Dance

ایروبیک دنس یا همان ایروبیک با رقص، یکی از جذاب‌ترین انواع این ورزش است. نشاطی که در هنگام انجام این ورزش برای ورزشکار به وجود می‌آید؛ به او کمک می‌کند تا علاوه بر ساختن فیزیک و بدن، حال روحی او نیز بهتر شود.ایروبیک دنس ترکیبی از فعالیت های هوازی و رقص است که باعث می‌شود، سوخت و سازتان به شدت بالا رود و در نتیجه، کالری بسیار بیشتری بسوزانید.

در حین انجام این ورزش، ضربان قلب ورزشکار بسیار بالاتر می‌رود و تنفس او تندتر از قبل می‌شود.تفاوت ایروبیک دنس با دیگر سبک‌های ایروبیک، موزون‌تر بودن حرکات آن و و ریتمیک بودنش است. همین ویژگی، باعث خوش اندامی ورزشکار می‌شود و سلامت قلب و استخوان او را بالاتر می‌برد.

آیا ایروبیک باعث لاغری می شود؟

شاید 10 سال قبل، ایروبیک بهترین ورزش برای لاغری محسوب می‌شد اما امروزه، ورزش‌های فانکشنال و چالشی‌تری وجود دارند که تاثیری چند برابر بیشتر از ایروبیک بر روی بدن می‌گذارند.ایروبیک باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود اما در کنار آن، به خاطر شاد بودن فضای این ورزش، تاثیر زیادی روی سلامت روانی و قلبی و عروقی ورزشکار نیز می‌گذارد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره آساناهای یوگا را بخوانید.

مضرات ایروبیک چیست؟

تا به الان در کنار معرفی ورزش ایروبیک به فوایدش هم اشاره کردیم. تا به الان این حقیقت را دریافته‌اید که ایروبیک، ورزش خوبی است اما به اندازه یوگا، فایده ندارد.حالا نوبت آن است که از مضرات ایروبیک برایتان بگوییم. با این که برای انجام ایروبیک در طول روز یا هفته هیچ محدودیتی وجود ندارد اما با این حال، اگر این تمرینات را بسیار با فشار و قدرتی پیش ببرید؛ ممکن است که دچار آسیب فیزیکی شوید.

با انجام بیش از حد ورزش ایروبیک ممکن است دچار آسیب‌های فیزیکی و روانی زیر شوید:

  • بر هم خوردن ریتم خوبا منظم
  • درد و ضعف عضلانی بسیار
  • دلزدگی از انجام مداومت در انجام تمرینات و احتمال ترک آن
  • از بین رفتن توده‌های عضلانی
  • فشار بیش از اندازه به قلب (مخصوصا برای کسانی که دچار مشکلات قلبی خفیف هستند)

برای همین توصیه‌هایی داریم درباره انتخاب ایروبیک به عنوان ورزش روتین و شیوه انجام آن برای شما داریم:

  • اگر مبتلا به بیماری‌های استخوانی یا قلبی و عروقی هستید؛ حتما قبل از شروع ایروبیک با پزشک معالج خود مشورت کنید و در صورت رضایت او، این ورزش را آغاز کنید.
  • در ابتدای انجام این ورزش از کمک‌های یک مربی حرفه‌ای بهره ببرید و بعد در صورت علاقه، به صورت شخصی این ورزش را ادامه دهید.
  • هر زمان که خسته شدید؛ از شدت حرکات و تمرینات خود کم کنید.
  • مدت زمان مناسب برای انجام پیلاتس در طول هفته بین 5 الی 10 ساعت است.

  چاکرا چیست؟ معرفی و فعال سازی 7 چاکراه بدن

یوگا، پیلاتس یا ایروبیک؟ کدام مناسب شماست؟

در این مطلب درباره یوگا، پیلاتس یا ایروبیک برایتان گفتیم. از فوایدشان گفتیم و حتی به این اشاره کردیم که گاهی لازم است در حین انجام آنها، اعتدال را رعایت کنید. بسته به هدفتان از ورزش کردن، هر کدام از این ورزش‌ها پاسخگوی نیازتان خواهند بود.هرچند که پیشنهاد ما به شما انجام یوگا آن هم به صورت تخصصی است زیرا همانطور که خواندید؛ این ورزش نسبت به دو سبک دیگر، هم برای ذهن و هم برای بدن، فواید فراوانی دارد.

حالا شما به ما بگویید که انتخاب شما کدام ورزش است؟ تجربه کدام یک را دارید و کدام یبک ورزشی را به دیگران هم توصیه می کنید؟ پاسخ خود را با ما و دیگر خوانندگان زی یوگا به اشتراک بگذارید.

برخی سوالات رایج:

تفاوت یوگا، پیلاتس و ایروبیک چیست؟

بسیاری از کسانی که به تازگی تصمیم به ورزش کردن آن هم به صورت اصولی گرفته‌اند؛ بر سر سه راهی یوگا، پیلاتس یا ایروبیک مانده‌اند. هر سه این رشته‌های ورزشی، فواید خودشان را دارند و ورزشکاران را به اهداف مورد نظر خود می‌رسانند.اما واقعیت این است که هر کدام از این سه ورزش با وجود تمامی فواید و حتی ضررهایشان، ممکن است برای هر کسی مناسب نباشند.

مضرات ایروبیک چیست؟

بر هم خوردن ریتم خوبا منظم-درد و ضعف عضلانی بسیار-دلزدگی از انجام مداومت در انجام تمرینات و احتمال ترک آن-از بین رفتن توده‌های عضلانی

 

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟