حرکات یوگا برای افزایش قد +5 حرکت [تصویری] بسیار کاربردی

یوگا برای افزایش قد
4.5
(4)

در دنیای امروز، معیارهای زیبایی عوض شده است! مثلا یکی از پارامترهای فیزیکی که اکثر افراد امروزه زیبایی و سلامت اندام مردم را با آن می‌سنجند؛ قد افراد است. حال اگر دوست دارید، می‌توانید تا حرکات یوگا برای افزایش قد را برای جذاب‌تر شدن خود به کار ببندید.

البته استفاده از حرکت یوگا برای افزایش قد بیشتر برای نوجوانان کارساز است اما بزرگسالان هم می‌توانند تا حدودی از مزایای آساناهای یوگا برای بلندتر جلوه دادن قدشان بهره ببرند.

در ادامه این مطلب از زی یوگا، می خواهیم تا با شما درباره حرکات کششی  و حرکت یوگا برای افزایش قد بگوییم؛ با این کار هم ذهن و بدن خود را می‌سازید و هم قدتان را بلندتر خواهید کرد.

آیا یوگا باعث افزایش قد میشود؟

هر چه از فواید یوگا و جنبه‌های مختلف آن برای بدن برایتان بگوییم؛ کم است اما بیشتر این تاثیرات تنها زمانی مشخص می‌شوند که برایشان صبر و تحمل و البته مداومت به خرج داده باشید.به همین دلیل، از همین ابتدا مطلب این نکته را گوشزد می‌کنیم که، استفاده از حرکت یوگا برای افزایش قد تنها با استمرار و برنامه مناسب تحت نظر مربی، شما را به جواب مورد نظر می‌رساند.

بلندی قد هر کسی تحت تاثیر عوامل مختلفی است. ژنتیک، جنسیت، فعالیت غدد، شرایط ویژه پزشکی، تغذیه و فعالیت‌های ورزشی و جسمانی مثل یوگا، بر روی میزان بلندی قد هر کسی تاثیر گذار هستند.با یک نگاه اجمالی بر روی این عوامل، درخواهید یافت که به جز تغذیه و حرکات جسمانی، الباقی تحت کنترل فرد نیستند.

از میان این دو مورد هم، حرکات جسمانی، مهم‌ترین عامل برای افزایش قد مخصوصا در سنین نوجوانی است.در این دوره از زندگی، هورمون‌های رشد ترشح می‌کنند و فعالیت‌های فیزیکی و انجام ورزش‌هایی مثل یوگا، تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد این هورمون‌ها می‌گذارند.

بیشترین بخش تاثیرگذاری فعالیت‌های ورزشی و ترشح هورمونی، باز شدن صفحات رشد استخوانی است.

حرکات یوگا برای افزایش قد

آیا روند افزایش قد بعد از مدتی متوقف می شود؟

در حالت کلی، بله. بر اساس نقشه ژنتیکی انسان و در نظر نگرفتن عامل وراثت، روند رشد انسان بعد از یک سن خاصی کُند و بعد از مدتی متوقف خواهد شد.توقف رشد انسان برای جنسیت زن و مرد متفاوت است. این سن برای خانم‌ها معمولا بین 14 تا 15 سالگی و برای آقایان تا 16 سالگی است.

در اینجا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا تاثیر یوگا بر قد واقعی است یا یکی از تبلیغات دیگری که معمولا اکثرا آنها را در شبکه‌های ماهواره‎ای و تبلیغات زرد مجازی می‌بینیم؛ هستیم؟!در پاسخ باید بگوییم که نه تنها به خاطر انجام حرکات کششی یوگا برای افزایش قد قامت انسان بلندتر به نظر می‌رسد بلکه از کوتاهی قد تدریجی مخصوصا در سنین سالمندی نیز جلوگیری خواهد کرد.

حرکات یوگا چطور باعث بلند شدن قد می شوند؟

طی سال‌ها بررسی و مشاهده محققان، کسانی که به صورت حرفه‌ای و مستمر حرکات یوگا را به صورت یک روتین روزانه تمرین می‌کنند؛ معمولا قد بلندتری نسبت به دیگر افراد دارند.یوگی‌ها و یوگینی‌ها به خاطر نوع حرکات یوگا، نه تنها بدنی آماده و خوش ترکیب دارند بلکه ستون فقراتشان به صورت مستمر در حال کشیده شدن است.

همچنین همانطور که در مطلب یوگا چیست درباره تاثیرات یوگا بر بدن گفتیم؛ یوگا میزان ترشح هومون‌های مختلف در بدن را به تعادل می‌رساند و همین امر در افزایش قد تاثیرگذار است.

تفاوت تاثیر یوگا برای افزایش قد بر روی کودکان و بزرگسالان

ساده بگوییم؛ هر چه در زمان انجام یوگا سن ورزشکار پایین‌تر باشد، تاثیر آن بر روی جسم و قد او، بیشتر است. تاثیر یوگا بر روی قد کودکان و نوجوانان مستقیما بر روی عضله‌ها و صفحات استخوانی آنها تاثیر می‌گذارد.این در حالی است که افزایش قد با یوگا برای بزرگسالان در 90 درصد اوقات، عادات غلط نشستن و حتی ایستادن آنها را اصلاح می‌کند و ستون فقرات آنها را صاف و کشیده نگه می‌دارد.

  راهنمای کامل یوگا در بارداری + آموزش تصویری یوگا بارداری

حرکات یوگا برای افزایش قد

حرکات زیادی در ورزش یوگا برای افزایش قد توصیه می‎شوند اما برخی از آنها مثل آسانا يوگا (yoga asanas) يا حركات كششي يوگا، تاثیري بیشتر و البته سریع‌تری نسبت به الباقی حرکات بر روی قد دارند.تاثیر جسمانی آساناهاي يوگا بر روي انعطاف‌پذیری بدن متمرکز است و یکی از فواید انجام آنها، افزایش قد و صافی ستون فقرات است.

در ادامه این حرکات را به شما معرفی خواهیم کرد و درباره آنها توضیح خواهیم داد اما قبل از آن لازم است درباره نحوه انجام این حرکات توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.حرکات یوگا را می‌توانید به صورت خود آموز انجام دهید اما کیفیت اصلی و درست در انجام این حرکات را زمانی که توسط یک مربی حرفه‌ای یوگا فرا گرفته‌اید و تحت نظر او این حرکات را انجام می دهید؛ انتظار داشته باشید.

دوره‌های یوگا مبتدی و حرفه‌ای زی یوگا، تمام این تمرینات را با آموزش اصولي و برنامه اي مستمر در اختيار شما خواهد گذاشت. اين كلاس ها به صورت مجازي و حضوري به صورت گروهي و نيمه گروهي برگزار مي‌شوند.

خبر خوب اين است كه دوره هاي يوگا مجموعه زي يوگا، توسط خانم زينب گودرزي، مربي حرفه‌اي و با سابقه يوگا به صورت تخصصي آموزش داده مي‌شوند.با زي يوگا، قدمي درست در راه سلامتي و زيبايي روح و جسم خود بر می‌‍دارید.

در ادامه حركات یوگا برای افزایش قد را به شما معرفي خواهيم كرد:

وضعیت کبوتر | Pigeon position

بدن شما برای بلند قدتر شدن، نیاز به انعطاف بسیار بالایی دارد اما این انعطاف تنها به صورت ایستاده به دست نمی‌آید بلکه گاهی باید بدون دخالت پاها و موافق با گرانش زمین، یک کشیدگی اساسی در بدن ایجاد کرد؛ وضعیتی که با وضعیت کبوتر در یوگا به وجود می‌آید.

وضعیت کبوتر

برای انجام حرکت کبوتر بر روی مت یوگا بنشینید و پاهای خود را 180 درجه باز کنید. حالا بدنتان را به سمت راست کتمال کنید و پای موافق را به سمت جلو، خم کنید. به روبرو نگاه کنید و بدن خود را بکشید. بعد از 45 ثانیه، همین مراحل را برای سمت چپ بدنتان تکرار کنید.

هاستا پاداسانا | Hasta Padasana

یکی از حرکات یوگا برای افزایش قد حرکت هاستا پاداسانا است. تمرکز اصلی هاستا پاداسانا بر روی ستون فقرات و عضلات همسترینگ است. برای انجام این حرکت، به ترتیب زیر عمل کنید: صاف بایستید و شانه‌های خود را به سمت عقب بکشید. سپس قفسه سینه خود را با حرکت دم و بازدم پر و خالی کنید. در این مرحله توجه داشته باشید که حتما عضلات شکم خود را منقبض کنید.

هاستا پاداسانا

در حرکت بعدی، بازوها را به بالای سر ببرید، با بازدم خم شوید و تا جایی که انعطاف دارید، سر خود را به زانوهایتان برسانید. برای 30 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.

  آموزش یوگا در خانه + 24 حرکت ساده برای شروع یوگا در خانه

حرکت تیرکوناساتا | Trikonasana

یکی از حرکات یوگا برای افزایش قد که در کنارش بازوها، پاها و قفسه سینه خود را ورزیده خواهید کرد؛ انجام حرکت تیرکوناساتا را به شما توصیه می‌کنیم. تیرکوناساتا باعث اصلاح خمودگی یا انحراف ستون فقرات می‌شود و پس از مدتی، باعث افزایش قد هم می‌شود.

برای انجام این حرکت، ابتدا صاف بایستید و پاهای خود را بیشتر از عرض شانه باز کنید. بدن خود را به سمت چپ متمایل کنید؛ به طوری که پای چپ کاملا صاف باشد و پای راست به سمت موافقش بچرخد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره یوگا برای لاغری را بخوانید.

تیرکوناساتا

حالا بعد از انجام دم و بازدم، بدنتان را به سمت راست خم کنید و با دست راستتان، پای خود را لمس کنید. دقت کنید که در این وضعیت، بازوهایتان کاملا صاف و در راستای پاهایتان قرار داشته باشند.بدن را کش بدهید و سر خود را بالا ببرید و به بالا و نوک انگشت دست چپ خود نگاه کنید. بعد از 15 ثانیه به حالت اولیه بازگردید و این حرکات را برای سمت چپ بدن خود به همین ترتیب تکرار کنید.

حرکت ساروانگاسانا | Sarvangasana

با انجام آسانا ساروانگاسانا گویی با یک تیر، دو نشان زده‌اید؛ هم یکی از حرکات یوگا برای افزایش قد را انجام داده‌اید و هم حرکتی موثر برای زیبایی و سلامت پوست خود برداشته‌اید. انجام آسانا ساروانگاسانا بر روی تیروئید، پوست و مو، فشار خون و حتی عارضه آب سیاه چشم هم تاثیرات بسیار فوق‌العاده‌ای دارد.

ساروانگ آسانا

برای انجام این حرکت، ابتدا به پشت دراز بکشید و شانه‌ها و عضلات شکم خود را به سمت پایین فشار دهید. حالا در این مرحله، عضلات پای خود را منقبض کنید.حالا با یک حرکت، کمر، باسن و پای خود را از روی زمین بلند کنید و به صورت عمودی، بالا نگه دارید. دقت کنید که باید حتما وزنتان بر روی شانه‌هایتان قرار بگیرد.

در این مرحله، عضلات پشتتان را به وسیله دستانتان، حمایت کنید. مواظب باشید تا به گردنتان هیچ فشاری وارد نشود؛ در غیر اینصورت به سرعت از این حالت خارج شوید. بین 30 الی 40 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.انجام ساروانگ بر روی غدد هیپوفیز و صافی عضلات بدن تاثیر بسیار زیادی دارد.

حرکت آسترا آسانا | ustrasana

برای افزایش قد با استفاده از تمرین‌های یوگا، حرکت شتری یا آسترا آسانا بیشتر برای کسانی مناسب است که دچار خمیدگی پشت هستند.برای انجام آسترا آسانا، بر روی مت یوگا بنشینید و آرام دم و بازدم کنید. در هنگام دم، قفسه سینه خود را به سمت داخل بکشید و در همان حین، زانوهایتان را به داخل بکشید و کف دستتان را روی پای خود فشار دهید.

آستراسانا

برای 10 ثانیه در این وضعیت بمانید و بعد به حالت عادی نفس بکشید و باز به همان حالت قبل بازگردید.

هشدار! اگر مبتدی هستید یا فشار خون دارید؛ این حرکت را به هیچ عنوان تنهایی و بدون آموزش و البته صلاحدید مربی خود انجام ندهید.

برخی از دیگر حرکات موثر در یوگا برای افزایش قد

حرکات بسیار زیادی در یوگا برای افزایش قد وجود دارند. نقطه اشتراک تمامی این حرکات، کششی بودن آنها است. برخی از دیگر حرکات موثر برای افزایش قد با یوگا عبارتند از:

  • حرکت رقص شیوا
  • خم به جلو نشسته
  • حرکت خم به جلوی ساده ایستاده
  • سگ سر بالا
  • کشش پهلو در حالت مثلث
  • حرکت سگ سر بالا

  یوگا تراپی چیست؟ تاثیر یوگا درمانی بر بیماری های ذهنی و جسمی

یوگا برای افزایش قد، آرزو یا واقعیت؟

افزایش قد در حدی متعادل، خواسته‌ای است که هیچ کسی دست رد به سینه آن نمی‌زند؛ هیچ کسی از قد و قامت رعنا و موزون بدش نمی‌آید!به همین خاطر در پایان این مطلب باز هم خواهیم گفت که یوگا برای افزایش قد در سنین بزرگسالی تا حدودی بر روی این افزایش قد تاثیر دارد و این در حالیست که برای نوجوانان، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

حالا نوبت شماست؛ به ما بگویید که تا به حال از حرکات یوگا برای افزایش قد، جواب مطلوبتان را گرفته‌اید؟ تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان زی یوگا به اشتراک بگذارید.

برخی سوالات متداول:

آیا یوگا باعث افزایش قد میشود؟

بلندی قد هر کسی تحت تاثیر عوامل مختلفی است. ژنتیک، جنسیت، فعالیت غدد، شرایط ویژه پزشکی، تغذیه و فعالیت‌های ورزشی و جسمانی مثل یوگا، بر روی میزان بلندی قد هر کسی تاثیر گذار هستند.

یوگا برای افزایش قد، آرزو یا واقعیت؟

یوگا برای افزایش قد در سنین بزرگسالی تا حدودی بر روی این افزایش قد تاثیر دارد و این در حالیست که برای نوجوانان، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 4

One thought on “حرکات یوگا برای افزایش قد +5 حرکت [تصویری] بسیار کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟