یوگا تراپی چیست؟ تاثیر یوگا درمانی بر بیماری های ذهنی و جسمی

یوگاتراپی چیست
5
(5)

یوگا تراپی چیست یا یوگا درمانی چیست؟ تعریف یوگا درمانی به دلیل تنوع روش‌ها و گستردگی آن دشوار است. یوگا تراپی یا یوگا درمانی یک فرآیند برای توانمندسازی افرادی است که مشکلات سلامتی دارند. در این فرآیند، افراد از طریق به کارگیری آموزه‌ها و تکنیک‌ های یوگا وضعیت سلامتی و عملکردی خود را بهبود می‌بخشند. یوگا درمانی با استفاده از تکنیک‌های یوگا، حضور و آگاهی عمیق‌تری را از هر لحظه به ما می‌دهد.

با استفاده از این آگاهی می‌توانیم خود را به طور کامل‌تر بشناسیم و این شناخت، به ما فرصت تغییر و رشد را می‌دهد.یوگا درمانی، برگرفته از سنت یوگا و سیستم آیوروداست. یوگا درمانی در مدیریت وضعیت بیماری، کاهش علائم، بازگرداندن تعادل، افزایش سرزندگی و بهبود نگرش اثر مثبت دارد.

بسته به ماهیت بیماری، یوگا درمانی نه تنها می‌تواند از تشدید روند بیماری جلوگیری کند، بلکه می‌تواند ابزاری برای کنترل بیماری‌های مختلف و تسهیل درمان در همه سطوح باشد.برای مثال، مطالعات نشان می‌دهند که یوگا تراپی می‌تواند عوارض جانبی شیمی درمانی و پرتودرمانی را برای افراد مبتلا به سرطان کاهش دهد و باعث بهبود روند جراحی شود.

در آزمایشات بالینی، بسیاری از بیماران مبتلا به آسم، دیابت یا فشار خون بالا که تمرین منظم یوگا می‌کردند‌، می‌توانستند دوز دارو را کاهش دهند یا به طور کامل دیگر دارو مصرف نکنند.یوگا تراپی یک روش‌ درمانی مدرن است که از اولین تلاش‌ها برای ادغام مفاهیم و تکنیک‌های سنتی یوگا با دانش پزشکی و روانشناسی غربی است. یوگای سنتی در درجه اول به تعالی شخصی یک فرد سالم مربوط می‌شود.

اما هدف یوگا درمانی، درمان انواع مختلف اختلالات روانی یا جسمی از مشکلات کمر گرفته تا ناراحتی عاطفی است. با این حال، هر دو رویکرد، درک مشترکی از انسان به عنوان یک سیستم یکپارچه بدن ذهن دارند، که تنها زمانی می تواند بهینه عمل کند که در تعادل باشد.

به‌طور کلی، وقتی درباره یوگا و استفاده درمانی از آن صحبت می‌شود؛ افراد زیادی با شک و تردید به آن نگاه می‌کنند. اما واقعیت این است که هم تجربه افراد زیادی و هم مقالات علمی، از اثرات درمانی یوگا دفاع می‌کنند.

تاریخچه یوگا تراپی، یوگا تراپی چیست

یوگا درمانی چیست ?یوگا درمانی ریشه در تمرین باستانی یوگا دارد که هزاران سال پیش در هند سرچشمه گرفت. یوگا در اواخر دهه 1800 راه خود را به ایالات متحده باز کرد، اما یوگا درمانی در دهه 1980 در نتیجه مطالعه‌ای که توسط دکتر دین اورنیش انجام شد ظهور کرد. این مطالعه نشان داد که چگونه اجرای یک برنامه سبک زندگی سالم می تواند روند بیماری قلبی را معکوس کند.

برنامه اورنیش شامل یوگای درمانی بود و اولین برنامه در نوع خود بود که مزایای استفاده از یوگا را برجسته کرد. این برنامه برای درمان بیماری های قلبی در سال 1990 برای پوشش بیمه ای تصویب شد و آغازی بر پذیرش یوگا به عنوان یک گزینه درمانی در حوزه پزشکی بود.

در سال 1983، Biomedical Yoga Trust برای توسعه و استانداردسازی بیشتر زمینه یوگا درمانی تأسیس شد. انجمن بین‌المللی یوگا درمانگران در سال 1989 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون میزبان کنفرانس‌های یوگا بوده است. مجله انجمن بین‌المللی یوگا درمانگران، مقالات زیادی را منتشر کرده و به ایجاد استانداردهای آموزشی یوگا درمانی کمک کرده است. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره آیورودا چیست را بخوانید.

یوگاتراپی

تفاوت یوگا و یوگا تراپی چیست؟

یوگا به‌صورت کلی خاصیت‌های درمانی زیادی دارد، اما تفاوت‌های قابل توجهی بین یک معلم یوگا و یک درمانگر یوگا و همچنین بین یک کلاس یوگا و یک جلسه یوگا درمانی وجود دارد. این تفاوت‌ بین معلم و درمانگر و همچنین درباره یادگیرنده یوگا و درمانجوی یوگا تراپی نیز وجود دارد.

یادگیرنده یوگا

افراد به دلایل مختلفی به کلاس یوگا می‌روند یا به هر نحوی به دنبال یادگیری یوگا هستند. برای اینکه بتوانید آنچه برای شما بهتر است را تشخیص دهید؛ عمیقاً به اهداف خود یادگیری یوگا نگاه کنید و این مقاله را تا انتها بخوانید. یوگا ابزارهایی را برای خودآگاهی و خودسازی فراهم می‌کند که در نهایت تمرین‌کنندگان را به سوی خودآگاهی هدایت می‌کند.

با این حال، عموم مردم یوگا را فقط به‌عنوان یک ورزش می‌شناسند و به کلاس یوگا می‌روند تا در مکانی با دیگران ورزش کنند. کسانی که متوجه می‌شوند یوگا چیزی بیش از ورزش است، ممکن است به دنبال کشف جنبه‌های دیگر آن، مانند شناخت پرانایاما یا انجام مدیتیشن باشند.

یوگا برای شما، غذای جسم و غذای روح را فراهم میکند با انجام حرکات فیزیکی یوگا شما می‌توانید از تاثیرات آن بر روی بدن خود بهره‌مند شوید. اما با درک ماهیت اصلی یوگا، می‌توانید به نیازهایی در روان خود بپردازید که در دنیای امروز کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره فواید یوگا را بخوانید.

درمانجوی یوگا تراپی

هنگامی که شخصی به دنبال یک درمانگر یوگا می‌گردد، معمولاً برای یادگیری یوگا به عنوان یک ورزش نیست، بلکه برای تسکین علائمی است که او را آزار می‌دهد. در این موارد، مربی تمرینات را بر اساس وضعیت او و اینکه چگونه تکنیک‌های یوگا می‌تواند به آنها کمک کند احساس بهتری داشته باشند؛ طراحی می‌کند.

گاهی اوقات تمرینات یوگا می‌تواند به افرادی که آسیب دیده‌اند کمک کند عملکرد خود را بهبود بخشند. یوگادرمانگر با استفاده از تکنیک‌های یوگا، وضعیت سلامت جسمی، عاطفی، ذهنی و معنوی افراد را بهبود می‌بخشد.

  یوگا برای لاغری +6 حرکت یوگا برای لاغری با تصویر

کلاس یوگا

معلمان یوگا ممکن است انواع کلاس‌های یوگا را ارائه دهند، از جمله کلاس‌هایی برای گروهی از افراد با شرایط خاص مثل یوگا برای زنان باردار، یوگا برای بیماران قلبی و یوگا برای بازماندگان سرطان. در این کلاس ها، مربیان یوگا باید موارد منع و محدودیت حرکات مختلف را برای افرادی که دارای این شرایط هستندآموزش دهند. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره آموزش یوگا در خانه را بخوانید.

جلسات یوگا تراپی

قصد افراد از شرکت در جلسات یوگا درمانی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. پس از ارزیابی مناسب، درمانگران اغلب بر روی علائمی تمرکز می‌ کنند که افراد را دچار مشکل کرده است. درواقع حرکات و تکنیک‌ های یوگا را برای کمک به افراد برای مدیریت این علائم طراحی می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توان به کمک به مراجعین برای مدیریت درد، خستگی یا بی‌خوابی اشاره کرد.

علاوه بر این، نقش درمانگر توانمندسازی مراجع برای ایفای نقش فعال‌تری در مراقبت از خود است. کار درمانگر کمتر در مورد آموزش تکنیک‌های یوگا است و بیشتر در مورد کمک به مراجع برای غلبه بر چالش‌ ها و کسب استقلال است. بنابراین، کاری که درمانگر یوگا انجام می‌دهد؛ نشان‌ دهنده نقطه تمرکز متفاوت، نوع آموزش متفاوت و مجموعه مهارت‌های متفاوت است.

مزایای یوگا تراپی

برخی از مزایای یوگا تراپی عبارتند از:

  • تمرکز یکپارچه ذهن و بدن: تمرینات یوگا درمانی به طور همزمان بر روی ذهن و بدن تمرکز می‌کنند و آگاهی ذهنی و فیزیکی را بیشتر می‌کنند که به یکپارچگی ذهن و بدن کمک می‌کند
  • فواید سلامت جسمانی: یوگا درمانی علاوه بر کمک به شرایط سلامت روان، می تواند آمادگی جسمانی را نیز بهبود بخشد و قدرت، تعادل و انعطاف پذیری را افزایش دهد. همچنین می‌تواند باعث بهبود شرایط سلامت جسمانی مانند درد، فشار خون، بیماری قلبی، دیابت، چاقی و آرتریت شود.
  • عوارض جانبی کمتر: دارو برای درمان شرایط سلامت روان می‌تواند عوارض جانبی مانند افزایش وزن و سایر عوارض متابولیک داشته باشد که می تواند منجر به افزایش خطر بیماری قلبی شود. در مقابل، یوگا درمانی عوارض جانبی کمتری دارد. (دقت کنید که این به معنی کنار گذاشتن داروهای مورد نیاز شما نیست. اما در مواردی یوگا درمانی، به مرور زمان مشکل شما را از بین می‌برد و نیازتان به دارو با تشخیص پزشک از بین می‌رود)

یوگا تراپی در درمان کدام دسته از بیماری‌ ها موثر است؟

آنچه لازم است در نظر داشته باشید اینکه یوگا درمانی یک روش مکمل در کنار سایر روش‌های درمانی است. تصور اینکه یوگا تراپی می‌ تواند جایگزین روش‌های درمان خصوصا در موارد اورژانسی باشد اشتباه است. برای مثال، ثابت شده است که یوگا باعث سلامت سیستم قلبی عروقی می‌شود.

اما اگر شما در وضعیت اورژانسی هستید که به جراحی قلب باز نیاز دارید و لخته‌های خون ممکن است هر لحظه باعث انسداد کامل رگ‌های اصلی قلب شما بشود، هرگز یوگا تراپی را به عنوان روش اصلی درمان خود انتخاب نکنید. شما نیاز به جراحی دارید و اگر جراحی نشوید، فرصتی نخواهید داشت تا یوگا تراپی را امتحان کنید.

یوگا درمانی چیست

یوگا تراپی روشی است که برای اثرگذاری نیازمند زمان است. بعلاوه در تمام منابع به‌ عنوان طب مکمل یا پیشگیرانه از آن یاد می‌ شود. اثرگذاری یوگا تراپی در بهبود هردو دسته از بیماری‌ های جسمی و بیماری‌ های روانی زیر ثابت شده است:

بیماری‌ های ذهنی و روانی

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلال پس از سانحه PTSD
  • بیش فعالی
  • اختلالات خوردن (پرخوری عصبی یا کم خوری بیمارگون)
  • اعتیاد
  • فوبیاها
  • افسردگی پس از زایمان

بیماری‌ های فیزیکی

  • کمر درد
  • مشکلات اسکلتی عضلانی
  • کاهش دردهای مزمن بیماری‌ های طولانی
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • پارکینسون
  • آسم
  • پیشگیری از بازگشت سرطان
  • آلزایمر
  • آسیب مغزی
  • اسکلروز چندگانه
  • بیماری های خود ایمنی
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • چاقی مفرط
  • بیماری قلبی
  • بی‌خوابی
  • آرتروز
  • پوکی استخوان

  بهترين اپليکيشن آموزش يوگا + معرفي اپليکيشن براي يوگا در خانه

جلسات یوگا تراپی

هنگامی که فردی تصمیم می‌گیرد یوگا تراپی را شروع کند، درمانگر ابتدا ارزیابی اولیه را انجام می‌دهد. این ارزیابی برای موارد زیر لازم است:

  • شناسایی مشکلات سلامتی
  • ارزیابی سبک زندگی و توانایی بدنی
  • گفتگو درباره دلایل جستجوی درمان
  • طراحی یک دوره درمانی باتوجه به موارد بالا

پس از تعیین برنامه درمانی در اولین جلسه مشاوره، درباره تعداد جلسات توافق شده و جلسات برنامه ریزی می‌شود. شما می‌توانید بدون توجه به سن، انعطاف‌ پذیری یا قدرت بدنی خود در یوگا تراپی شرکت کنید. جلسات بسته به توانایی‌ ها و نیازهای شما می‌توانند ساده یا پیشرفته باشند.

اگر سیاتیک دارید و به فکر درمان آن هستید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله درمان سیاتیک با یوگا را مطالعه کنید.

جلسات درمانی به احتمال زیاد شامل اجزای زیر خواهد بود:

تمرین‌ های تنفسی (پرایاناما)

  • پرانایاما تمرین تنظیم تنفس است. این یکی از اجزای اصلی یوگا، تمرینی برای سلامت جسمی و روحی است. در سانسکریت “پرانا” به معنای انرژی زندگی و “یاما” به معنای کنترل است.
  • تمرین پرانایاما شامل تمرینات و الگوهای تنفسی است. شما عمدا دم، بازدم و حبس نفس خود را در یک توالی مشخص تمرین می‌کنید.

وضعیت های بدنی (آسانا)

درمانگر در درمان به فرد حرکت‌ های مناسب یوگا را آموزش می‌دهد که متناسب با مشکل و بیماری افراد است. به عنوان مثال، حرکتی که برای درمان اضطراب و بی خوابی استفاده می شود به این شکل است که فرد به پشت دراز می‌کشد و پاهای خود را روی دیوار قرار می دهد.

مزایای یوگاتراپی

مدیتیشن

مدیتیشن، به عنوان یک تمرین تقویت کننده سلامتی ذهن و جسم توصیه می‌شود. مزایای مثبت بسیاری از کاهش علائم استرس گرفته تا تسکین شکایات فیزیکی مانند سردرد و حتی تقویت ایمنی در برابر بیماری‌ها را به همراه دارد. زمانی که مدیتیشن با حرکات یوگا ترکیب شود، آرامش و تمرکز حواس خوبی ایجاد می‌کند. درباره مدیتیشن چیست و چه فوایدی دارد بیشتر بخوانید.

تصویرسازی هدایت شده

درمانگر یوگا تلاش می‌کند با ارائه تجسم هدایت شده‌ای که هدف آن آرامش درونی است، بدن و ذهن را آرام کند. تصویرسازی هدایت‌شده شکلی از آرامش متمرکز است که به ایجاد هماهنگی بین ذهن و بدن کمک می‌کند.این روش یک استراتژی روان‌شناختی قدرتمند ارائه می‌کند که مهارت‌ مقابله‌ با مشکلات را بهبود می‌بخشد.

تصویرسازی راهی برای مشاهده ایده‌ها، احساسات، تجربیات و تفسیرهای شماست و می‌تواند تغییراتی را در عملکردهای بدن مانند ضربان قلب، فشار خون و الگوهای تنفسی تحریک کند. این تمرین به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت درونی خود را برای ویژگی‌هایی که می‌توانند به شما در کنار آمدن با شرایط مختلف کمک کنند، بیابید.

برای مثال شما ویژگی‌ هایی مثل شجاعت و امید، با قاطعیت حرف زدن و توانمندی را تجسم می‌کنید و ذهن خود را برای آن‌ها تعلیم می‌دهید.

  راهنمای خرید لوازم یوگا + معرفی 8 وسیله ضروری یوگا

تکالیف در خانه

یک عنصر مهم برای هر تمرین یوگا یافتن راهی برای گنجاندن آن در زندگی روزمره است. یوگا درمانگران دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه استفاده از آموخته های درمان در خانه ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

یوگا درمانی مثل هر درمان دیگری نیازمند دقت و پیگیری است. همانطور که شما برای مسائل پزشکی به دنبال پزشک خوبی می‌گردید برای جلسات یوگا تراپی نیز لازم است مربی مناسب خود را پیدا کنید و به درمان متعهد باشید.

برخی سوالات رایج:

یوگا تراپی چیست؟

تعریف یوگا درمانی به دلیل تنوع روش‌ها و گستردگی آن دشوار است. یوگا تراپی یا یوگا درمانی یک فرآیند برای توانمندسازی افرادی است که مشکلات سلامتی دارند. در این فرآیند، افراد از طریق به کارگیری آموزه‌ها و تکنیک‌ های یوگا وضعیت سلامتی و عملکردی خود را بهبود می‌بخشند. یوگا درمانی با استفاده از تکنیک‌های یوگا، حضور و آگاهی عمیق‌تری را از هر لحظه به ما می‌دهد.

تفاوت یوگا و یوگا تراپی چیست؟

یوگا به‌صورت کلی خاصیت‌های درمانی زیادی دارد، اما تفاوت‌های قابل توجهی بین یک معلم یوگا و یک درمانگر یوگا و همچنین بین یک کلاس یوگا و یک جلسه یوگا درمانی وجود دارد. این تفاوت‌ بین معلم و درمانگر و همچنین درباره یادگیرنده یوگا و درمانجوی یوگا تراپی نیز وجود دارد.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟