راهنمای خرید لوازم یوگا + معرفی 8 وسیله ضروری یوگا

راهنمای خرید لوازم یوگا
4.3
(10)

تاثیرات یوگا بر ذهن و بدن به قدری زیاد است که حتی گذشت با زمان از قرن‌ها پیش تا به حال هم نتوانسته که مانع از رسیدن این ورزش از دوره باستان به انسان مدرن شود. یوگا را در هر کجا و در هر زمانی می‌توان انجام داد؛ تنها کافیست که اصلی‌ترین لوازم یوگا را به همراه خود داشته باشید.

خبر خوب این است که وسایل مورد نیاز یوگا تنوع بسیار بالایی دارند و به راحتی قابل تهیه هستند. برخی از این لوازم، انجام حرکات یوگا را ساده‌تر و تاثیرگذاری آن را بالاتر می‌برند. به همین خاطر امروز در این مطلب از مجله زی یوگا قصد داریم تا هر آن چه که برای انجام ورزش یوگا نیاز دارید را معرفی و مورد بررسی قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

آیا خرید وسایل یوگا ضروری است؟

اکثر افراد قبل از شروع یوگا اینطور تصور می‌کنند که بدون استفاده از هیچ وسیله‌ای می‌توان یوگا را فرا گرفت و نیازی به خرید لوازم یوگا نیست. به همین خاطر معمولا این سوال پیش می‌آید که آیا اصلا خرید وسایل یوگا، ضروری است؟

مهم‌ترین خصوصیت یوگا، تاثیر آن بر روی هر دو بعد وجود انسان است. همین امر باعث شده که این ورزش با وجود قدمت زیادش، هنوز هم در رقابت با دیگر ورزش‌ها، در صدر لیست محبوب‌ترین‌های دنیا قرار بگیرد.

قبل‌تر در مطلبی درباره یوگا چیست ، تاریخچه آن و هر آنچه که درباره این ورزش وجود دارد؛ برایتان گفته‌ایم. می‌توانید با مطالعه آن، با فلسفه یوگا بیشتر آشنا شوید.

وسايل يوگا

با این که یوگا را می‌توان با هر سطح از میزان آمادگی بدنی شروع کرد اما برای انجام درست و اصولی آن، بهتر است که حتما با استفاده از لوازم یوگا انجام شوند. از این رو، خرید و تهیه برخی از لوازم یوگا از همان ابتدا ضروری است.

البته می‌توان بعضی از دیگر لوازم را در ادامه و ورورد به سطوح پیشرفته‌تر و البته با نظر تخصصی مربی، تهیه کرد.

لباس مخصوص یوگا، مت یوگا، آجر یوگا، بالشتک یوگا و کمربند یوگا، بعضی از ملزوماتی هستند که تهیه آنها برای شروع یوگا مخصوصا به صورت خودآموز، نیاز است. در ادامه، وسایل مورد نیاز یوگا را به تفکیک برای شما معرفی خواهیم کرد.

  چگونه مدیتیشن کنیم؟ + 5 نکته مهم در انجام مدیتیشن

وسایل مورد نیاز یوگا

مت یوگا | Yoga Mat

زیرانداز ورزشی یوگا که بیشتر آن را با نام مت یوگا می‌شناسیم؛ تشکی نازک و ساخت شده از الیافی مخصوص است که در حین ورزش از سر خوردن ورزشکار جلوگیری می‌کند.

مت ورزشی مناسب برای یوگا، اولین بار در سال 1982 توسط آنجلا فارمر، مربی یوگا ساخته و به عنوان یکی از وسایل یوگا معرفی شد. قبل‌تر یا از پوست حیوانات به عنوان تشک یوگا استفاده می‌شد یا هیچ چیز بر روی زمین و بین ورزشکار قرار نمی‌گرفت.

مت‌های یوگا در رنگ‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شوند. نکته مهمی که در زمان خرید مت یوگا باید به آن دقت کنید؛ جنس فوم آن است. مت یوگا را می توانید در جنس‌های PVC، EVA، TPE، TP، PER، NBR، PU و نخی خریداری کنید. درباره آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

مت با جنس فوم PVC، یکی از پرطرفدارترین فوم‌های موجود در بازار است که هم قیمتی ارزان دارد و هم در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است. با این که وزن این مت‌ها نسبت به دیگر رقبای خود نسبتا بالاتر است اما، چسبندگی خوبی به سطح زمین دارند.

مت‌های PVC بعد از مدتی استفاده پوسته پوسته می‌شوند و در مجموع، سمی و غیر قابل بازیافت هستند.

مت یوگا EVA نیز همانند مت PVC، قیمت پایینی دارد. این نوع مت سبک وزن است و به خوبی بر روی زمین می‌چسبد. این مت با این که قابل بازیافت است اما خیلی زود پاره می‌شود. به صورت کلی، استفاده از مت EVA به ورزشکاران حرفه‌ای یوگا و پیلاتس توصیه می‌شود.  می‌توانید مت EVA را از فروشگاه زی یوگا تهیه کنید.

مت یوگا TPE نیز زیراندازی مقاوم، سبک وزن با قابلیت بازیافت و البته با قیمتی اقتصادی و مقرون به صرفه است. مت TPE به خوبی روی زمین می‌چسبد و به هیچ عنوان در هنگام ورزش، جمع نمی‌شود. اگر قصد خرید مت یوگا از اسن جنس را دارید می‌توانید انواع مختلف مت TPE یوگا را از فروشگاه زی یوگا تهیه کنید.

در ساخت این مت از هیچگونه مواد سمی استفاده نشده است. استفاده از مت TPE برای ورزشکاران یوگا و پیلاتس در همه سطوح حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و مبتدی، مناسب است.

مت يوگا

مت یوگا TP دوام بسیار بالایی دارد و به خاطر قیمت کم، ماندگاری بالا و چسبندگی زیادش برای افراد مبتدی و نیمه حرفه‌ای بسیار مناسب است.

مت PER از موادی مشابه PVC ساخته می‌شود اما در ساخت آن از مواد سمی به مراتب کمتری استفاده شده است. مت یوگا PER قیمت بسیار بالایی دارد و در حال حاضر در بازار ایران موجود نیست.

مت فوم NBR یکی از مقاوم‌ترین انواع فوم‌های یوگا است که استفاده از آن به خاطر ضخامت بالایش به ورزشکارانی که دچار آسیب دیدگی هستند یا وزن بسیار بالایی دارند؛ توصیه می‌شود. قیمت این مت، مناسب و مقرون به صرفه است.

مت PU یکی از سازگارترین مت‌های ورزشی ساخت انسان اما سازگار با طبیعت است. با این که دوام این محصول بسیار بالا و کاربری آن بسیار مناسب است اما قیمت بسیار بالایی دارد.

و در انتها به مت‌های نخی می‌رسیم. این نوع زیرانداز، بهترین مت یوگا است که بیشتر در هندوستان تولید می‌شود و قیمت بسیار بالایی دارد. مقاومت مت‌های نخی بسیار بالاست و صد در صد طبیعی و سازگار با محیط زیست هستند.

برای جابجایی مت یوگا، حتما از کیف زیرانداز یوگا استفاده کنید. البته از آنجایی که اکثر کاورهای تشک یوگا، بی‌دوام هستند؛ حتما در هنگام خرید به جنس، دوخت و دوام کیف مورد نظر دقت کنید.

لباس یوگا | Yoga Clothes

با اين که لباس یوگا خانم‌ها با لباس مخصوص یوگا برای آقایان متفاوت است اما در مجموع لباس یوگا باید راحت، نخی و سبک باشد. لباس یکی از وسایل یوگا ارزان در این لیست است زیرا می‌توانید به راحتی و از میان لباس‌های خود آن را انتخاب کنید.

لباس یوگا، از چند بخش محدود تشکیل می‌شود؛ شلوار و لباس مخصوص یوگا. شلوار یوگا می‌تواند لگ یا یک شلوار ورزشی معمولی کوتاه یا بلند باشد اما نکته مهم درباره آن این است که باید کاملا سایز و مناسب ورزشکار باشد؛ نه بزرگ و نه تنگ.

بهتر است تا جنس لباس مخصوص بالاتنه نخ یا پلی استر باشد. لباس‌های ورزشی از این دست، ورودی و خروجی مناسبی برای هوا دارند و اثرات نامطبوع کمتری در اثر تعرق ورزشکار به جای می‌گذارند.

برای یوگا، خانم‌ها می‌توانند از نیم‌تنه یا تاپ‌های مخصوص ورزشی استفاده کنند. البته آقایان نيز مي‌توانند از تی‌شرت‌های نخی یا لباس‌های مخصوص ورزشی استفاذه کنند. در نهایت، هدف راحتی ورزشکار است.

لباس يوگا

جوراب یوگا | Yoga Socks

برای حفظ تعادل در هنگام انجام حرکات یوگا، بهتر است تا از جوراب یوگا استفاده کنید. جوراب‌های مخصوص یوگا دارای استوک‌های پلاستیکی در کف خود هستند و به صورتی طراحی شده‌اند كه ورزشکاران در هنگام انجام تمرینات یوگا، پیلاتس، تای چی و یا حتی ایروبیک، تعادل خود را از دست ندهند.

  مدیتیشن قبل از خواب + انواع مدیتیشن برای خواب بهتر

یکی از تفاوت‌های جوراب یوگا با جوراب های معمولی این است که برای انعطاف بیشتر ورزشکار، این جوراب‌ها به شکل انگشتی طراحی می‌شوند. به این صورت، انگشت‌های فرد آزاد است و تنها بخشی از پا پوشیده مي‌شود.

جوراب‌های یوگا معمولا سايزشان آزاد است و دارای خاصیت کشسانی هستند. در طرح‌ها و رنگ های مختلف عرضه می‌شوند و معمولا از جذب قارچ و باکتری جلوگیری می‌کنند.

جوراب يوگا

دستکش یوگا | Yoga Gloves

دستکش یوگا نیز همانند جوراب یوگا، باعث راحتی و انجام اصولی و درست حرکات یوگا و پیلاتس می‌شود. دستکش های مخصوص یوگا، در قسمت کف دست دارای دانه‌های ریز پلاستیکی هستند و در قسمت انگشتان دست، فاقد الیاف‌اند.

کف این دستکش‌ها بسیار چسبنده است و باعث تنفس بیشتر انگشتان می‌شود. جنس آنها معمولا نخی است و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفي در بازار ارائه مي‌شوند.

از لحاظ هزینه، قیمت دستکش و جوراب یوگا تحت تاثیر عوامل مختلفی است اما در مجموع، قيمتي اقتصادی و مقرون به صرفه دارند.

دستكش يوگا

کمربند یوگا | Yoga Belt

کمربند یوگا یکی از مهم ترین‌ها در بین وسایل یوگا است. از این کمربند بیشتر برای انجام حرکات خوابیده، نشسته و یا حالاتی که نیاز به تراز كردن بدن دارند؛ استفاده می‌شود. از کمربند یوگا به عنوان بند یا طناب یوگا نيز ياد می‌شود.

مهم‌ترین کارایی کمربند یوگا، کمک به حفظ تعادل و سلامت زانوهای ورزشکار است. جنس بند یوگا معمولا از نایلون یا پنبه است. این کمربندها در اندازه‌های 2، 2.5 و 3 متری توليد می‌شوند.

توصیه می‌کنیم تا در هنگام خرید بند یوگا، کمربندهای بند با سگک را به جای بند و حلقه انتخاب کنید؛ کارایی این کمربندها از دسته دوم مخصوصا براي افراد تازه كار بسیار بیشتر است.

بند يوگا

آجر یوگا | Yoga Block

آجر یوگا، وسیله‌ای آجری شکل از جنس فوم EVA است که انعطاف و مقاومت بسیار بالایی دارد. همین مقاومت به ورزشکار کمک می‌کند تا تعادل خود را در هنگام اجرای آساناهای یوگا و یا حرکاتی همچون، پل، چرخ، مثلث، نیمه ماه یا وضعیت چهار پایه به خوبی حفظ کند.

آجر یوگا را به نام مکعب یوگا نیز می‌شناسند.

آجر یوگا در دو سایز مختلف و در دو نوع سه لایه و چهار لایه در بازار قابل تهیه هستند. می‌توانید مکعب یوگا ساخت ایران و نمونه های خارجی را در فروشگاه‌های فروش لوازم ورزشی به راحتی پیدا کنید. آجرهای خارجی یوگا، گوشه‌های گردی دارند و کاملا یک دست هستند. پسشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره روش های کاهش استرس را بخوانید.

آجر يوگا

صندلی یوگا | Yoga Chair

صندلی یوگا، معمولا فلزی است و ظاهر ساده‌ای دارد اما تنوع آنها کم نیست. بیشتر اوقات، این صندلی فاقد پشتی است و کاملا مناسب انجام حرکات پیچیده‌ای همچون، خم به عقب، پیچ نشسته، تمامی حرکات انقباضی کششی و حرکات معکوس است.

صندلی یوگا را می‌توانید در انواع گهواره‌ای (به سقف متصل می‌شود)، صندلی حرکات معکوس (مخصوص انجام حرکات معکوس)، صندلی تعادل توپی، نیمکت مراقبه و صندلی مخصوص مراقبه تهیه کنید.

استفاده از صندلی یوگا برای کسانی که تازه انجام یوگا را آغاز کرده‌اند و یا در انجام برخی حرکات مشکل دارند؛ بسیار مناسب است.

صندلي يوگا

انجام اشتباه هر كدام از تمرينات یوگا،‌ ممكن است نتيجه‌اي نامطلوب برای ورزشکار در بر داشته باشد. در عوض،‌ می توانید با تهیه وسایل یوگا و آموزش توسط مربی حرفه ای یوگا، هر چه زودتر و البته اصولی به نتیجه مورد نظر خود دست یابید.

از این رو براي آموزش یوگا به صورت حرفه ای در هر سطحی که هستید؛ مي‌توانيد در مجموعه زي يوگا و تحت تعليم خانم زينب گودرزي،‌ مدرس حرفه‌اي و با سابقه يوگا و مديتيشن به صورت گروهي و يا تخصصي و به شكل آنلاين و حضوري،‌ تمامی اصول را فرا گرفته و با انجام درست آنها، گامی اساسي براي دستیابی به سلامتی و هماهنگی ذهن و جسم خود برداريد.

انجام حرکات یوگا با استفاده از صندلی، باعث تقویت عضلات سینه، بازو، شانه، کمر، شکم، پشت و مفاصل ران می‌شود. همچنین انجام یوگا با استفاده از صندلی برای سالمندان بسیار توصیه می‌شود.

چرخ یوگا | Yoga Wheel

یوگا ویل یا چرخ یوگا، یکی از جدیدترین وسایل یوگا است که مدت زمان زیادی از اضافه شدن نام آن به این لیست نمی‌گذرد. چرخ یوگا باعث افزایش تعادل بدن، افزایش کشش و بهبود ساختار عضلات بدن می‌شود. از یوگا ویل برای انجام آساناهای سخت و پیچیده استفاده می‌شود.

چرخ یوگا از فوم فوق فشرده‌ای به نام ABS ساخته شده و همین باعث افزایش ظرفیت تحمل این چرخ شده است. یوگا ویل‌ها معمولا تحمل وزنی معادل 200 کیلوگرم را دارند.

چرخ يوگا

چرخ‌های یوگا در سه نوع کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌شوند. معمولا اندازه استاندارد چرخ یوگا، بین 30 تا 35 متر است اما ممکن است این چرخ‌ها را در اندازه‌های مختلف دیگری در بازار پیدا کنید.

پیشنهاد می‌کنیم تا حتكا در هنگام خرید چرخ یوگا حتما به تناسب ابعاد آن با خود، ضد حساسیت بودن و ضد لغزش بودن سطح رویی آن، دقت کنید. یوگا ویل را به نام حلقه پیلاتس یا چرخ پیلاتس نیز می‌شناسند.

  +21 حرکات یوگا و تمرینات ذهنی که باید انجام دهید!

سخن آخر

در این مطلب، لیستی از وسایل یوگا را به شما معرفی کردیم. تمامی لوازم معرفی شده در این مطلب، از محبوب‌ترین‌ها و پر ضروری‌ترین لوازمی هستند که در یوگا مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

البته ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حتما این وسیله‌ها را طبق نظر مربی یوگا تهیه کنید تا بهترین و به جاترین استفاده را از آنها داشته باشید.

حال شما بگویید؛ تجربه شما از كار با اين وسايل چگونه بوده است؟ آيا واثعا انجام حركات يوگا با استفاده از آنها آسان‌تر مي‌شود؟ نظر خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله زی یوگا به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟