چگونه مدیتیشن کنیم؟ + 5 نکته مهم در انجام مدیتیشن

چگونه مديتيشن کنیم
4.4
(8)

به دنبال روشی برای رهایی از استرس و انرژی‌های منفی هستید؟ می‌خواهید ذهن خود را پروزش دهید و روحتان را به پرواز دربیاورید؟ پس حتما دوره‌هاي آموزش مدیتیشن را امتحان کنید! مدیتیشن، تمرینی است که نیازی به تحرک فیزیکی ندارد اما انجام آن،‌ ذهن و بدن را کاملا با یکدیگر هماهنگ می‌کند.

افراد بسیاری اینگونه تصور می‌کنند که مدیتیشن بسیار ساده است اما در زمان انجام آن، با چالش‌های واقعی انجام مدیتیشن آشنا می‌شوند. خبر خوب این است که هر کسی با یادگیری اصولی مدیتیشن و تداوم در انجام آن، به هدف خود خواهد رسید.به همین خاطر امروز در این مطلب می‌خواهیم به صورت کامل و اصولی، مدیتیشن را به همراه توضیحات کامل و عکس به شما آموزش دهیم.

پس با آموزش چگونه مدیتیشن کنیم همراه ما باشید.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن راهی برای نفوذ به درون و کنترل ذهن است؛ نیاز هر روزه زندگی ما. مدیتیشن از هزاران سال پیش با اسامی مختلف در تمامی ادیان وجود داشته و همه درباره آن یک حرف مشترک زده‌اند؛ مدیتیشن، راهی برای دستیابي به صلح و آرامش درون است.به هر حال، بیشتر ریشه‌های مراقبه در فرهنگ شرقی ریشه دوانده و امروزه بیشتر تمرینات و تکنیک‌هاي آن از هند؛ ژاپن و چین در دنيا انجام مي‌شوند.

 

انجام مديتيشن براي تمدد اعصاب

تاثیر حرکات مدیتیشن بر روی ذهن و بدن

ظاهر و باطن هر کس، متفاوت‌تر از آن چیزیست که می‌بینید و درباره آن می‌اندیشید. کمی که به لایه‌های درونی خود بیشتر نفوذ کنید؛ به نتایجی دست خواهيد يافت که در هر لحظه از آن، شگفت‌زده خواهید شد. مدیتیشن، تمامی این لایه‌های درونی را با جسم هماهنگ خواهد کرد.

از تاثیرات مثبت این هماهنگی بر ذهن و روان، کاهش استرس و اضطراب، افزایش خودآگاهی، تقویت خلاقیت، ترشح بیشتر ماده خاکستری در مغز و افزایش آرامش و تمرکز است. همچنین انجام مداوم و درست مدیتیشن باعث بهبود سردردهای میگرنی، کند شدن روند پیری بدن، تنظیم غدد هورمونی و بهبود کیفیت خواب است.

درياي مراقبه و مفاهیمش، بی کران است. بنابراين اگر دوست دارید تا بیشتر با فلسفه و ماهیت آن آشنا شوید، می‌توانید مطلب کامل و جامعی که قبل‌تر درباره چیستی و ماهیت مدیتیشن چیست منتشر کرده‌ایم را مطالعه کنید.

  مدیتیشن آرامش ذهن + انواع مدیتیشن آرامش ذهن

نکاتی مهم درباره آموزش مدیتیشن

برای یادگیری و آموزش مدیتیشن ، راه‌های مختلفی وجود دارد. از آموزش تصویری مدیتیشن در کتاب‌ها يا آموزش مدیتیشن pdfدر مقالات اینترنتی مختلف گرفته تا تعلیم توسط مربی حرفه‌ای مدیتشن، همگی راه‌هایی برای يادگيري و انجام درست مراقبه هستند.

بسیاری از افراد اینگونه تصور می‌کنند که انجام مدیتیشن بسیار آسان و راحت است. این تفکر درست است اما نه برای همه! در واقع تمرین مدیتیشن تنها برای کسانی آسان است که آموزش مدیتیشن را به صورت اصولی فرا گرفته‌اند.انجام اشتباه هر كدام از تمرينات مدیتیشن،‌ ممكن است نتيجه‌اي نامطلوب برای افراد در پی داشته باشد.

به همین خاطر،‌ براي انجام مديتيشن و دستيابي به نتيجه، بايد تمرين‌هاي مديتيشن را زیر نظر مربي حرفه‌اي فرا بگیرید.براي آموزش مديتيشن به شكل اصولي، مي‌توانيد در مجموعه زي يوگا و تحت نظر خانم زینب گودرزی ،‌ مدرس حرفه‌اي و با سابقه يوگا و مديتيشن، به صورت گروهي و يا تخصصي و به شكل آنلاين و حضوري،‌ تمامی اصول مراقبه را فرا گرفته و با انجام درست آنها، گامی مهم براي دستیابی به آرامش درونی خود بردارید.

آموزش مديتيشن به صورت گروهي
آموزش مديتيشن به صورت گروهي

چگونه مدیتیشن کنیم؟

انجام مديتيشن،‌ شرايط خاصي نمي‌‌خواهد اما توجه به برخي نكات،‌ كيفيت مراقبه شما را بالاتر مي‌برد. در ادامه اساسي‌ترين مقدماتي كه براي انجام مديتيشن بايد فراهم كنيد را نام خواهيم برد.

مكان مناسب براي انجام مراقبه

برای انجام مدیتیشن باید در محیطی آرام که رفت و آمد و صدا در آن کم است و هوا در آن جریان دارد، مستقر شويد. لباسی راحت و ترجیحا از جنس الیاف طبیعی همچون پنبه و نخ به تن داشته باشید.

وضعیت بدن در زمان مدیتیشن

برای انجام مراقبه، بهتر است با ستون فقرات صاف، به حالت لوتوس (چهار زانو به صورتي كه پهنه پای راست بر روی زانوی پای چپ قرار بگیرد) بر روی زمین بنشینید. هر چند که مخصوصا اگر تازه کار هستید؛ می‌توانید بر روی صندلی بنشینید و یا به صورت درازکش، مدیتیشن انجام دهید.

مديتيشن به شكل خوابيده
مديتيشن به شكل خوابيده

مدت زمان مدیتیشن

اگر تحت تعلیم هستید، مدت زمان انجام مدیتیشن توسط مربی شما تعیین خواهد شد. اما اگر به صورت خودآموز آموزش مدیتیشن را شروع کرده‌ و تازه کار هستید، می‌توانید زمان‌های کوتاهی بین دو تا پنج دقیقه را برای مراقبه در نظر بگیرید و بعدا مدت آن را افزایش دهید.همچنین ساعت مقدسی را برای خود انتخاب کرده و همیشه در آن زمان، مراقبه انجام دهید. معمولا صبح‌ها بعد از بیداری و شب‌ها قبل از خواب، زمان‌های بسیار مناسبی هستند. همچنین، می‌توانید در طول روز چندین بار مراقبه انجام دهید.

  آموزش یوگا در خانه + 24 حرکت ساده برای شروع یوگا در خانه

وضعیت ذهن در هنگام مراقبه

در طول مدت زمان انجام مراقبه، دفعات زیادی تمرکز شما به هم خواهد خورد. از عوامل بیرونی گرفته تا افکار مزاحم برای تحت تاثیر قرار دادن توجه متمرکز شما، همگی چالش‌هایی هستند که در هنگام مراقبه با آنها روبرو خواهید شد.اهمیت ندهید، تحت هر شرایطی توجه خود را کم کم از بیرون به درون خود منعطف کنید.

هربار که شکست خوردید، مجددا تلاش کنید؛ هیچ ایرادی ندارد. این سفر دورنی شماست، هیچ چیزی نمي‌تواند مانع موفقيت شما شود.وسواس ذهنی، قضاوت، مرور خاطرات گذشته، صدای همهمه خیابان و خستگی را آرام آرام کنار بگذارید و با تمرکز بر روی دم و بازدم، اینبار چشم‌هایتان را به سمت درون برگردانید.

موسیقی مدیتیشن

حق انتخاب با شماست؛ هم می‌توانید در سکوت مطلق مراقبه کنید و هم از اپلیکیشن‌های مخصوص موسیقی مدیتیشن استفاده کنید.این برنامه‌ها نه تنها برای آموزش مدیتیشن برای مبتدی‌ها مناسب هستند بلکه هر کسی با هر سطح مهارتی در انجام مراقبه، می‌تواند برنامه‌های موسیقی مراقبه را نصب کنند.

فرکانس موسیقی مدیتیشن متفاوت از آهنگ‌هایی است که هر روز به آنها گوش می‌دهیم و سبک آنها، تلفیقی از آوای طبیعت یا فرهنگ ادیان مختلف است. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره بهترین اپلیکیشن‌ های مدیتیشن را بخوانید.

چگونه در خانه مديتيشن کنیم

انواع مدیتیشن

مراقبه انواع متنوع و مختلفی دارد که نحوه انجام مدیتیشن برای هر کدام ازآنها، آدابی مخصوص به خود را دارد. حال، در ادامه این مطلب قصد داریم تا معروف‌ترین مراقبه‌ها را به شما معرفی کرده و برایتان مورد بررسی قرار دهیم. انواع مدیتیشن عبارتند از:

  • مدیتیشن ذاذان یا ذن
  • مدیتیشن آرامش عضلانی جلو رونده
  • مدیتیشن پیاده ‌روی
  • مدیتیشن صدای حمام
  • مدیتیشن استعلایی
  • مدیتیشن تنفس
  • مديتيشن نادايوگا
  • مدیتیشن چاکرا
  • مدیتیشن چی کونگ
  • مدیتیشن ذهن آگاهی
  • مدیتیشن مانترا
  • مدیتیشن مهربانی
  • مدیتیشن وظایف
  • مدیتیشن اسکن سریع بدن
  • مدیتیشن ویپاسانا
  • مدیتیشن صبحگاهی

  مدیتیشن برای سردرد + انواع مدیتیشن برای رفع سردرد

سخن آخر…

در این مطلب، چگونه مدیتیشن کنیم را به شما آموزش دادیم و انواع آن را برایتان مورد بررسی قرار داديم. بسیاری از افراد، یوگا و مدیتیشن را با هم اشتباه می‌گیرند و این در صورتی است که این دو مشترکات بسیاری دارند اما آموزش یوگا همراه با حرکات جسمانی است و آموزش مدیتیشن، كاملا عملي ذهنی است.

حال شما به ما بگویید که انجام مدیتیشن، چه تاثیری بر روی زندگی شما گذاشته است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

برخی سوالات رایج:

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن راهی برای نفوذ به درون و کنترل ذهن است؛ نیاز هر روزه زندگی ما. مدیتیشن از هزاران سال پیش با اسامی مختلف در تمامی ادیان وجود داشته و همه درباره آن یک حرف مشترک زده‌اند؛ مدیتیشن، راهی برای دستیابي به صلح و آرامش درون است.به هر حال، بیشتر ریشه‌های مراقبه در فرهنگ شرقی ریشه دوانده و امروزه بیشتر تمرینات و تکنیک‌هاي آن از هند؛ ژاپن و چین در دنيا انجام مي‌شوند.

چگونه مدیتیشن کنیم؟

انجام مديتيشن،‌ شرايط خاصي نمي‌‌خواهد اما توجه به برخي نكات،‌ كيفيت مراقبه شما را بالاتر مي‌برد. در ادامه اساسي‌ترين مقدماتي كه براي انجام مديتيشن بايد فراهم كنيد را نام خواهيم برد.

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟