ویپاسانا چیست و چطور انجام می ‌شود؟

ویپاسانا چیست؟
4
(7)

همه چیز را هر آنگونه که هست ببینید؛ واضح و بی هیچ نقابی. مدیتیشن ویپاسانا، روشی است که به هر کس می‌آموزد تا ورای ظواهر ساختگی جهان هستی را ببیند. اگر می‌خواهید تا هویت و ماهیت واقعی هر چیزی را ببینید؛ ویپاسانا، بهترین راه حل برای شماست.

ویپاسانا، مراقبه‌ای قدرتمند برای درون‌پویی و موشکافی است و سینه به سینه از قرن‌ها پیش به نسل ما منتقل شده است. در ادامه با ما همراه باشید؛ قصد داریم تا در ادامه و این مطلب از زی یوگا برایتان درباره ویپاسانا بیشتر بگوییم.

مراقبه ویپاسانا چیست؟

ویپاسانا چیست؟ مدیتیشنی برای دیدن خود و بعد از آن، همه چیز به همان شکل واقعی به شما نمایان می‌شود. این مراقبه برای اولین بار، 2500 سال پیش در هندوستان و توسط گوتاما بودا انجام شد؛ پایه و اساس ویپاسانا بر اساس آموزه‌ها و سنن بودایی است. در حال حاضر، چهار اصل باستانی هنوز هم در ویپاسانا وجود دارند که عبارتند از:

  • مشاهده مستمر ذهن یا ستاناپاسانا (Cittanupassana)
  • ذهن آگاهی بدن یا کیانوپاسانا (Kayanupassana)
  • ذهن آگاهی و مشاهده مستمر ذهن یا دامانوپاسانا (Dhammanupassana)
  • آگاهی از احساسات یا ودانانوپاسانا (Vedananupassana)

بودا و پیروانش از ویپاسانا (Vipassanā) برای سلامتی ذهن و بدنشان در یک بازه‌ی زمانی و زدودن سموم و انرژی‌های منفی، استفاده می‌کردند اما حالا این مراقبه راهی برای دیدن خود است اما اینبار از بیرون از وجود.

با انجام این مراقبه، دیگر خود را توجیه نخواهید کرد، وقایع را آنطور که هست و به دور از دخالت احساستان خواهید دید و خود، ناظر کالبد وجودی خود می‌شوید. ویپاسانا مراقبه‌ای غیر مذهبی است و به درمانگر دردهای جهان نیز مشهور شده است.

قدرت ویپاسانا، باعث تاثیر بیشتر مدیتیشن بر روی افراد می‌شود. قبل‌تر درباره ماهیت مدیتیشن و هر آنچه که درباره آن وجود دارد برایتان گفته‌ایم؛ می‌توانید با مطالعه آن، بیشتر درباره مدیتیپشن چیست و تاریخچه‌اش بخوانید.

در زمان انجام ویپاسانا، فرد در یک خط مرزی بین دو بعد وجودش قدم بر می‌دارد؛ جسم و ذهن. ویپاسانا به افراد کمک می‌کند تا به درجه‌ای از تعمق ذهنی برسند که بدن هم از این ارتباط، سود ببرد. با تجربه روش دوره ویپاسانا به دیدی جدید خواهید رسید.

خود را جور دیگری خواهید دید و ابعادی جدید از دنیا پیش روی شما نمایان می‌شوند؛ بخش‌هایی که ممکن است در حالت عادی هیچ وقت در طول زندگی خود متوجه آنها نشوید. ویپاسانا، راهی برای مهندسی ذهن افراد و آموزش از این طریق به آنها است.

هدف ویپاسانا، شادی و نشاط و پاک کردن آلودگی‌های ذهنی است پس چه بهتر که برای ورود به دوره جدید زندگی، با کمک ویپاسانا دید جدیدی به دور از آلودگی‌ها به دنیا پیدا کنید.

  مدیتیشن آرامش ذهن + انواع مدیتیشن آرامش ذهن

فرق مدیتیشن با مراقبه ویپاسانا چیست؟

مدیتیشن و ویپاسانا هر دو یک هدف دارند و از یک خانواده هستند اما با این حال، با هم یک تفاوت دارند. در بیشتر اوقات مدیتیشن با گفتن مانترایی خاص یا موسیقی مخصوص انجام می‌شود اما ویپاسانا، بیشتر در ارتباط با ذهن آگاهی و توجه به یک شی یا خود وجود است.

مانترا، ذکری است که در هنگام مراقبه توسط افراد گفته می‌شود. درباره آن می‌توانید در مطلب مانترا چیست بیشتر بخوانید.

ویپاسانا چیست

برای انجام ویپاسانا به چه وسایلی نیاز است؟

ساده بگوییم؛ برای مراقبه ویپاسانا به هیچ وسیله‌ای نیاز ندارید. تنها کافیست که لباسی سبک و مناسب به تن داشته و در مکانی آرام اما با انرژی مثبت همچون جنگل مستقر شوید. البته هر جایی که راحت هستید و از شلوغی به دور است، برای انجام ویپاسانا مناسب است.

توجه به این نکته ضروری است که قبل از انجام ویپاسانا، حتما زیورآلات خود را در بیاورید و کاملا سبک و با یک پیراهن که ترجیحا رنگ روشنی دارد؛ این مراقبه را انجام دهید.

ویپاسانا چگونه انجام می شود؟

برای انجام مدیتیشن ویپاسانا، در یک محیط آرام با ستون فقرات صاف به صورت لوتوس (کف پای چپ بر روی زانوی پای راست قرار بگیرد)، بنشینید. اگر کمر درد یا مشکلی در ستون فقرات خود دارید می‌توانید بر روی صندلی بنشینید یا از بالش یوگا استفاده کنید.

چشمان خود را ببندید و ابتدا بر روی شکم خود متمرکز شوید؛ آرام و با تامل نفس بکشید. این کار به شما کمک می‌کند تا از احساساتی که هیچ وقت حتی به آنها توجه نکرده بودید نیز باخبر شوید.

برخی برای انجام ویپاسانا از فایل صوتی ویپاسانا کمک می‌گیرند اما بهترین کار برای انجام این مراقبه، قرار گرفتن در سکوت کامل و توجه صد درصدی به خویشتن است.

  مدیتیشن قبل از خواب + انواع مدیتیشن برای خواب بهتر

هر زمان که حواستان پرت شد؛ از اول شروع کنید. با این کار کم کم ذهن آگاه شما به کمکتان می آید. همینطور آرام باشید و مشاهده کنید که طعم ها، بوها، تمامی ارکان حس لامسه و احساستاتان جان می گیرند.

انجام ویپاسانا در دفعات اول ساده نیست. به همین دلیل مخصوصا اگر در زمینه تمرکز و مدیتیشن مبتدی هستید؛ باید دوره‌های ویپاسانا را توسط مربی حرفه‌ای مدیتیشن فرا بگیرید.

برای آموزش روش مراقبه ویپاسانا به صورت اصولي، می توانید این مراقبه را در مجموعه زي يوگا و تحت تعليم خانم زينب گودرزي،‌ مدرس حرفه‌اي و با سابقه يوگا و مديتيشن به صورت گروهي و يا تخصصي و به شكل آنلاين و حضوري، فرا گرفته و انجام دهید. با انجام درست ویپاسانا، می‌توانید گامی اساسي به سوی آرامش و سلامتی برداريد.

برای انجام ویپاسانا لازم نیست تا مدت زمان خاصی را در نظر بگیرید. این مراقبه را می‌توانید در تمام طول روز انجام دهید و آن را حتی برای یک شبانه‌روز کامل ادامه دهید.

برخی انجام ویپاسنا را در هند یا نپال و به همراه گروهی پر جمعیت برای سکوت و مراقبه‌ای چند روزه تجربه کرده‌ و برخی بهترین روش برای انجام آن را در یک محیط خصوصی و به دوری از حواس‌پرتی‌های محیطی می‌دانند.

فواید ویپاسانا چیست

فواید ویپاسانا چیست؟

تجربه دوره ویپاسانا برای هر کسی، یک حس و حالی خاص و نتیجه‌ای متفاوت را در پی دارد. افراد زیادی گزارش کرده‌اند که انجام ویپاسنا، دید و نگاه آنها به جهان را تغییر داده است. اما این مراقبه، فواید دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • ویپاسانا استرس را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد
  • قدرت مثبت‌گرایی در افرادی که ویپاسنا انجام می‌دهند بسیار زیاد است
  • قوه تمرکز کسانی که مدیتیشن ویپاسانا را انجام می‌دهند بسیار بالا است
  • عادت‌های بد افراد را اصلاح می‌کند
  • توان تجزیه و تحلیل را بهبود و صلابت در تصمیم‌گیری را بالا می‌برد

انجام ویپاسانا فواید بسیاری مخصوصا برای قدرت بیشن فرد دارد اما در صورت انجام اشتباه و عدم پشتیبانی درست در حین این مراقبه، ممکن است که اثرات منفی بر روی فرد بگذارد.

  یوگانیدرا چیست؟ +26 تاثیر یوگانیدرا بر روی بدن و آموزش انجام آن

سخن آخر

همه ما نیاز به انقلابی درونی داریم و این امر ممکن نمی‌شود مگر این که همچون قاضی بی طرف، وجود و اعمالمان را به نظاره بنشینیم. مدیتیشن ویپاسانا این امکان را برای هر کسی فراهم کرده و تنها کافی است که آن را فرا گرفت و انجامش داد.

تا به حال ویپاسانا انجام داده‌اید؟ چه حسی داشته‌اید؟ فواید آن برای شما چه بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله زی یوگا به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟