آیورودا چیست؟ + 9 مزایا و تاثیرات طب آیورودا

آیورودا چیست
3.8
(8)

قرن‌هاست که انسان‌ها به دنبال یافتن راهی برای رهایی همیشگی از درد و رنج و در مقابل، جاودانگی هستند؛ غافل از این که آیورودا، علم زندگی، هزاران سال است که جواب این سوال را پیدا کرده است.

آیورودا، علمی باستانی و کهن است که به تعادل بدن و تمامی جوانب مربوط به آن و یک کلام سلامتی توجه می‌کند. این تکنیک، طبی جایگزین است که در بسیاری از اوقات برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ طب آیورودا امروزه در جهان بسیار معروف است.

در ادامه این مطلب از زی یوگا با ما همراه باشید؛ قرار است تا به اتفاق یکدیگر، درباره آیورودا و تاثیرات معجزه آسای آن برایتان بیشتر بگوییم.

آیورودا | Ayurveda

آیورودا واقعا به معنای علم زندگی است؛ آیو به معنای زندگی و رودا به معنای علم. این مفهوم چیزی بالاتر از یک توصیف را ارائه می‎دهد و دانشی در راستای زندگی سلامت و افزایش طول عمر انسان است.

قدمت آیورودا، به بلندای قرن‌ها تمدن آدمیست؛ تقریبا هزار سال پیش برای اولین بار از آیورودا (आयुर्वेद) در کتاب وداها که یکی از کتب باستانی و مقدس هندی‌هاست، نام برده شد.

تاریخچه آیورودا

از دیدگاه طب آیورودا، بدن انسان خود یک جهان کوچک است. این جهان کوچک، پراکریتی (prakriti) نام دارد. پراکریتی هر انسان در طول زندگیش بدون تغییر باقی می‌ماند و همیشه به او با زبان طبیعت سخن می‌گوید و راه چگونه زندگی کردن را به او می‌آموزد.

این در حالیست که برهم خوردن این تعادل باعث بیماری‌های مختلف می‌شود. در آیورودا، انرژی‌های سازنده جهان هستی در سه شکل مختلف به نام‌های تاماس (Tamas) نماینده سکون، ساتوا (Rajas) نماینده خلوص و راجاس (Rajas) نمیانده حرکت، خلاصه می‌شوند.

بر اساس فلسفه آیورودا، هر زمان که این سه انرژی با یکدیگر ترکیب شوند، پنج عنصر آب، خاک، هوا، آتش و فضا به وجود می‌آیند. حال از ترکیب دو به دوی هر کدام از این این عناصر، سه طبع یا دوشا (Dosha) به نام‌های دوشای پیتا (Pitta)، واتا (Vata) و کافا (Kapha) شکل می‌گیرد.

اگر برایتان این سوال ایجاد شده که دوشای واتا چیست باید بگوییم که افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند؛ یک طبعی هستند و نشانه‌های دو طبع دیگر در آنها بسیار ضعیف است. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره اصطلاحات یوگا را بخوانید.

  ویپاسانا چیست و چطور انجام می ‌شود؟

گروه پیتا، افراد دو طبعی هستند. بر این اساس، خصوصیات روانی و فیزیکی افرادی با طبع پیتا کاملا تحت تاثیر دو طبع غالب وجودی آنهاست.

کافا به دسته سه طبعی‌ها اشاره می کند، این افراد هر سه طبع واتا، پیتا و کافا را با هم دارند. انسان‌های کمی در دنیا وجود دارند که سه طبعی هستند.

این سه طبع، همه چیز را در بدن انسان کنترل می‌کنند و بر هم خوردن تعادلشان و اصطلاحا انحراف از طبیعتشلن، ممکن است که حتی بر سرنوشت فرد هم تاثیر بگذارد. برای همین، مهم‌ترین شرط برای درمان بر اساس آیورودا، شناخت این سه دوشا است.

دوشاها معمولا از طریق ژنتیک منتقل می‌شوند. بگذارید راحت‌تر برایتان بگوییم.

تصور کنید که تا به حال اشتباه تغذیه می‌کرده‌اید، کیفیت خوابتان نصف مطلوب نیست، شخصیتتان در اصل ساختار دیگری دارد، می‌توانستید از حافظه‌ای فوق‌العاده برخوردار شوید، اندامتان باید شکل دیگری می‌داشت، … . این‌ها همه، تاثیرات پراکریتی در افراد است.

اثرات آیورودا به حدی زیاد است که اگر بدن شما بر خلاف طبیعت خود باشد (ویکریتی)، حتی بر روی هضم و دفع غذا، میزان تعرق، بوی طبیعی بدن، موی سر و حتی تن صدای او هم تاثیر می‌گذارد.

برای شناخت دوشا خود، با انجام تست آیورودا به صورت آنلاین و یا حضوری و توسط پزشک معالج، می توانید به راحتی پراکریتی و دوشا خود را بشناسید.

طب آیورودا چیست؟

تا به اینجا به اتفاق هم دریافتیم که علم آیورودا، بعد پزشکی یوگا است. این علم ترکیبی از آموزه‌های آیین هندو و بودائیسم است و حالا نه تنها در هند بلکه در اروپا و آمریکا هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هر چند که تقریبا در سراسر جهان و مخصوصا ایران از آن به عنوان طب جایگزین استفاده می‌شود.

در آیورودا برای درمان بیماران از یوگا در کنار استفاده از ماساژهای تخصصی و گیاهان استفاده می‌شود. مباحث این طب در مجموع به هشت شاخه تقسیم می شوند؛ طب چشم، گوش و حلق و بینی، زنان، طب عمومی، کودکان، جراحی و زایمان.

طب آیورودا چیست

بر اساس فلسفه طب آیورودا، جسم انسان دارای تعادل است و هر آنچه که این تعادل را بر هم بزند، باعث ایجاد اختلال در شعور ذاتی یا به عبارتی دیگر نقشه زیستی بدن انسان می‌شود. نتیجه این عدم تعادل، تولید سموم و در نتیجه بیماری است.

این در حالیست که حفظ تعادل و زندگی بر اساس رژیم آیورودا باعث زندگی طولانی و سلامت در تمامی ابعاد زندگی افراد می‌شود.

آموزش آیورودا توسط عالمان و پزشکان این طب انجام می‌شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که اگر علاقه مند به فرا گرفتن اصول این طب هستید، آموزش‌های این طب را به صورت اصولی و با داشتن پیش زمینه‌های پزشکی لازم، دنبال کرده و بیاموزید. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره مدیتیشن جذب ثروت را بخوانید.

  انواع مدیتیشن + معرفی 15 نوع مدیتیشن‌

هدف آیورودا چیست؟

مهم‌ترین هدفی که طب آیورودا و درمانگران این طب دنبال می‌کنند، تطابق انرژی‌های درونی و طبع انسان با تغییرات بیرونی او و در نتیجه، حفظ تعادل زیستی او است. به همین دلیل، نه تنها سلامتی بلکه تقویت بنیاد بدن از مزایای استفاده از این طب باستانی است.

اصول آیورودا، عمیقا این مفهوم را به هر انسانی منتقل می‌کنند که سلامتی مهم‌ترین ودیعه الهی هر انسان است و برای حفظ آن نه تنها ملزم به رعایت رژیمی خاص بر اساس طبع است بلکه انجام یوگا، پرانامایا (تمرین‌های مخصوص تنفس) و مدیتیشن اصولی هم برای گرفتن نتیجه از آن، مهم است.

می‌توانید اولین گام درست برای سلامتی را از همین حالا بردارید؛ در دوره های زی یوگا ثبت نام کنید و تحت تعلیم مربی متخصص، از همین حالا تعادل و سلامتی را به زندگی و بدن خود بازگردانید.

مزایای آیورودا

شاید حفظ تعادل در هر چیزی، تنها چیزی در دنیا باشد که هیچ وقت ضرر نداشته باشد! مطالعات پزشکی بسیاری درباره آیورودا شده و درباره آن مقالات مختلفی منتشر شده است اما برخی از مزایایی که برای آیورودا نام برده‌اند، با یکدیگر مشترک است.

برخی از مهم‌ترین تاثیرات طب آیورودا عبارتند از:

  • تاثیر بسیار سریع تر و بیشتر از داروهای شیمیایی
  • بهبود مکانیزم طبیعی بدن انسان
  • از بین رفتن بوی نامطبوع بدن و دهان
  • بالا رفتن صبر و تحمل
  • از بین رفتن علائم افسردگی
  • بهبود عملکرد عروق
  • تنظیم فشار خون و ضربان قلب
  • تنظیم زمان و کیفیت خواب
  • بالا رفتن قدرت بدنی

مزایای آیورودا

آیا آیورودا همان یوگا است؟

آیورودا و یوگا با هم مرتبط هستند اما یکی نیستند؛ به همین خاطر به آیووردا خواهر یوگا هم می‌گویند. پزشکانی که در زمینه طب آیورودا فعالیت می‌کنند، برای بیماران خود معمولا انجام حرکات یوگا را هم تجویز می‌کنند.

البته انجام یوگا و حرکات آن، تخصص لازم دارد و انجام اشتباه حرکات آن، ممکن است تاثیر عکس بر روی بگذارد. از این رو می توانید تا براي آموزش صحیح و اصولی یوگا، این ورزش را در مجموعه زي يوگا و تحت تعليم خانم زینب گودرزی ،‌ مدرس حرفه‌اي و با سابقه يوگا و مديتيشن به صورت گروهي و يا تخصصي و به شكل آنلاين و حضوري، فرا بگیرید تا از درستی حرکات و تاثیر آنها، اطمینان داشته باشید.

  0 تا 100 مدیتیشن جذب عشق + 3 تمرین مدیتیشن

سخن آخر

برای فراگیری علم زندگی هیچ وقت دیر نیست؛ تنها باید راه تعادل را بر اساس نقشه زیستی بدن خودتان پیدا کنید؛ آیورودا در این راه به شما کمک خواهد کرد. آیا تا به حال از آیورودا برای درمان خود استفاده کرده‌اید؟ طبع شما چیست؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟