تفاوت یوگا و پیلاتس چیست؟ | موارد منع انجام + شباهت هایشان

تفاوت یوگا و پیلاتس
3.7
(3)

تقریبا افراد زیادی یوگا و پیلاتس را با هم اشتباه می‍گیرند؛ این مقاله را در زی یوگا به رشته تحریر در آورده‌ایم تا یک بار برای همیشه تفاوت این دو ورزش را با یکدیگر برای شما مشخص کنیم. در اولین نگاه، پیلاتس و یوگا هر دو ورزش‌های فیزیکی هستند که نقص‌های بدن را برطرف می‌کنند.

اما مهم‌ترین تفاوت این دو ورزش، هدف آنهاست. یکی از آنها تنها بر روی تمرینات فیزیکی تاکید دارد و دیگری در کنار تمرینات جسمانی، ذهن، روح و روان ورزشکار را هم ورزیده می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این دو ورزش و تفاوتشان با یکدیگر برایتان بگوییم.

یوگا چه ورزشی است؟

در بررسی تفاوت یوگا و پیلاتس ابتدا به یوگا و تاریخچه آن می‌پردازیم. قصه یوگا از آنجایی شروع شد که حدودا بین پنج تا هفت هزار سال پیش در هند باستان، سبکی ورزشی اختراع شد که امروزه آن را به نام یوگا می‎‌شناسیم. ورزشی که هنوز هم متفاوت است و علاوه بر جسم، بر روی ذهن هم متمرکز است.

متخصین ورزشی بسیاری درباره تمرینات یوگا معتقدند که حرکات ورزشی یوگا در عین توجه به بالا بردن انعطاف و قدرت تمرکز اعضای بدن، باعث ایجاد نشاط و کاهش اضطراب و استرس نیز می‌شود.با این که یوگا، فلسفه و فوایدش هیچ وقت در طی سال‌ها از یاد بشر نرفت اما تقریبا نزدیک به یک قرن است که این رشته در دنیا معرفی و فراگیر شده است.

در تعریفی ساده، یوگا مجموعه‌ای از حرکات فیزیکی است که تمرکز تمریناتش را روی تکنیک‌های تنفسی، قدرت و در نهایت تعادل و چابکی که اثراتی ذهنی هستند؛ گذاشته است. حرکات یوگا، مختلف و متنوع هستند.در فلسفه یوگا به مردان فعال در رشته یوگا، یوگی (Yogi) و به زنانی که در رشته یوگا فعالیت می‌کنند، یوگینی (Yogini) می‌گویند. یوگا انواع مختلفی دارد و حرکات آن، دسته‌های مختلف و سبک‌های متفاوتی را به وجود آورده‌اند.

درباره یوگا چیست و فلسفه آن قبل تر به صورت مفصل و کامل در زی یوگا برایتان مطلبی منتشر کرده‌ایم؛ مطالعه آن را به شما توصیه می‌کنیم.

تفاوت یوگا و پیلاتس چیست

تاثیرات یوگا روی بدن

یوگا انواع مختلفی دارد؛ یوگا آشتانگا، یوگا بیکرام، هاتا یوگا، یوگا آینگار، یوگا تنفسی، یوگا بارداری، یوگا سالمندان، یوگا بارداری و یوگا کودکان، تنها برخی از معروف‌ترین انواع یوگا هستند.قبل‌تر گفته بودیم که یوگا هم بر بدن و هم بر روی ذهن تاثیرگذار است. بیایید تا با هم تاثیرات یوگا بر بدن را بررسی کنیم.

پر رنگ‌ترین تاثیر یوگا بر روی جسم انسان، هماهنگی عضلات مختلف بدن نه تنها با یکدیگر، بلکه با ذهن است. اما یوگا باعث بهبود بیماری‌هایی مثل روماتیسم مفصلی، سرطان پروستات، اختلالات خواب، بیماری‌های قلبی، فشار خون، انواع التهاب‌ها، اختلالات ناشی از سکته قلبی و کاهش علائم بسیاری از دیگر بیماری ها نیز می‌شود.

ورزیدگی بدن، از بین بردن ناهنجاری ستون فقرات، تنظیم سرعت پمپاژ خون، بهبود عملکرد سیستم عصبی، از دیگر تاثیرات فیزیکی یوگا بر بدن هستند.و اما به تاثیر یوگا روی ذهن می‌رسیم. تحمل درد و بالا رفتن توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، بهترین قسمت تاثیرات ذهنی یوگا است.

هنگامی که یوگا می‌کنید؛ بدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می‌کند. وجود این هورمون در بدن، باعث بالا رفتن آستانه درد ورزشکار، توانایی مدیریت بحران، کم شدن مشکلات ذهنی و کاهش استرس و اضطراب است.

  یوگا برای لاغری +6 حرکت یوگا برای لاغری با تصویر

آموزش یوگا

آموزش یوگا و یادگیری آن ساده است اما تدریس آن کار هر کسی نیست. برای یادگیری یوگا می‌توانید از منابع آنلاین، کتاب‌های آموزش یوگا، ویدئوی یوگا، اپلیکیشن‌های آموزش یوگا یا حتی اینفورگرافیک‌های مختلف در این زمینه استفاده کنید.با این که یادگیری یوگا از تمام راه‌های گفته شده امکان پذیر است .

اما اگر قصد یادگیری این ورزش را دارید؛ توصیه می‌کنیم تا حتما از آموزش‌های مربی حرفه‌ای یوگا بهره‌مند شوید. برای همین امکان شرکت در دوره های یوگا را برای شما فراهم کرده‌ایم.این کلاس‌ها در سطوح مبتدی و پیشرفته برگزار می‌شوند؛ برای همین حتی اگر به تازگی به ورزش یوگا علاقه‌مند شده‌اید هم می‌توانید در این دوره‌ها شرکت کنید. شیوه برگزاری کلاس ها هم به صورت آنلاین است و هم به صورت حضوری.

اما از همه این موارد مهم تر، برگزاری این دوره‎‌ها توسط خانم زینب گودرزی ، مربی حرفه‌ای یوگا است و همین تضمین موفیقت شما در یادگیری یوگا و انجام آن است.

پس وقت را تلف نکنید و با شرکت در دوره‌های آموزشی یوگا، صلح را مهمان مهم‌ترین خانه وجود خود یعنی بدن و از آن مهم‌تر، ذهن و روحتان کنید.

پیلاتس چه ورزشی است؟

پیلاتس نوعی ورزش قدرتی است که توسط یوزف پیلاتس در اواسط قرن بیستم اختراع شد. جوزف یک ژیمیناستیک کار نجار بود و این ورزش را برای مصدومین جنگی و رقصندگان طراحی کرد.این ورزش ابتدا در آلمان بسیار محبوب شد اما در ادامه مورد توجه ورزشکاران انگلیسی و آمریکایی و پس از آن ورزشکاران سراسر دنیا قرار گرفت.

پیلاتس برای معرفی سبک ورزشی اختراعی خود به شهر نیویورک آمریکا مهاجرت کرد و استودیوی ورزشی با نام خودش افتتاح کرد. نام اولیه پیلاتس، کانترولوژِی (contrology) بوده است.مرکز پیلاتس بر روی ناحیه مرکزی بدن (core) است و آن را تقویت می‌کند. با این که پیلاتس ورزشی فیزیکی است اما تاثیر حرکات آن در نهایت باعث افزایش سطح سلامتی تمام بدن می‌شود.

بیشترین تاثیری که پیلاتس بر روی بدن می‌گذارد را در نواحی بالایی ران، باسن، شکم و ستون فقرات خواهید دید.در مقایسه با ورزش‌های قدرتی و فانکشنال، پیلاتس سبک آرامی دارد و احتمال صدمه برای ورزشکار در این ورزش بسیار کم است.حرکات پیلاتس به گونه‌ای است که برای درست انجام دادن تمرینات آن، باید میان ذهن و بدن هماهنگی و انعطاف حاکم شود.

در غیر این صورت، پیلاتس ورزش سختی برایتان خواهد بود. اما اگر در انجام حرکات آن موفق باشید؛ می‌توانید به راحتی به تمام اعمال فیزیکی و نحوه نفس کشیدن خود کنترل داشته باشید.یوگا و پیلاتس درست مثل هم، بر روی حالت بدن تعادل و انعطاف‌پذیری آن تمرکز دارند.

پیلاتس

انجام پیلاتس مناسب چه کسانی است؟ تمرینات آن سخت است یا آسان؟

ورزش پیلاتس مناسب هر کسی که قصد ورزشی موثر با اثرات طولانی را دارد؛ مناسب است. این یکی از شباهت‌های یوگا و پیلاتس است. بسته به نظر مربی، تمرینات پیلاتس می‌توانند یا خیلی ساده و آرام انجام شوند یا بسیار چالشی و سخت.

بنابراین اگر به تازگی شروع به انجام ورزش پیلاتس کرده‌اید؛ حتما باید تمرینات خود را با حرکات سبک و ساده شروع کنید تا در ادامه بدنتان آماده آموزش و پیاده‌سازی حرکات سخت‌تر شود. پیشنهاد می‌کنیم تا حتما پیلاتس را تحت نظر مربی حرفه‌ای پیلاتس و در کلاس های حضوری پی بگیرید.

پیلاتس چه تاثیری بر روی بدن دارد؟

تمامی رشته‌های ورزشی، تاثیر بسیاری روی بدن دارند اما بعضی از آنها، تاثیرات مطلوب بیشتری دارند؛ مثل یوگا و پیلاتس.

در ادامه فواید پیلاتس برای بدن را به شما خواهیم گفت.

  • فرم زیبای بدن

تمرینات پیلاتس به مرور زمان کاری می‌کنند که بدنتان به ایده‌آل‌ترین شکل خود برسد. این که ستون فقراتی صاف با بدنی ورزیده و آماده داشته باشید؛ نه تنها شما را زیبا و جذاب‌تر نشان می‌دهد بلکه باعث بهبود عارضه‌های درمان نشده در ستون فقرات شما نیز خواهد شد.

  • تخت شدن شکم

تمرکز پیلاتس بر روی عضلات میانی بدن است و همین باعث تقویت عضلات فیله کمر و تحرک همیشگی و البته مثبت شکم فرد ورزشکار است. به همین دلیل بعد از مدتی شکم ورزشکارانی که علاوه بر انجام پیلاتس، رژیم غذایی مناسبی دارند؛ تخت و عضله‌ای می‌شود.

  • تقویت عضلات

تمرینات پیلاتس به صورتی طراحی شده‌اند که از عضلاتتنان برای انجام حرکات این ورزش، کار می‌کشند. به همین دلیل بعد از مدتی این را در بدن خود مشاهده خواهید کرد که عضلاتتان قوی‌تر شده‌اند و به اصطلاح ورزشی، تون گرفته ‌ند.

اگر سالمند هستید و پزشک معالجتان انجام پیلاتس را به شما توصیه کرده است؛ می‌توانید به این صورت عضلات خود را قوی کرده و از زوال آنها جلوگیری کنید.

  • افزایش حس رضایت درونی ورزشکار

پیلاتس باعث می‌شود تا احساس رضایت بیشتری از بدن و حال خود داشته باشید. این که بدنی ورزیده داشته باشید و به دور از گره‌های ذهنی به حل مسائل بپردازید؛ قطعا یکی از فواید پیلاتس است. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره مدیتیشن صبحگاهی را بخوانید.

  انواع تنفس در یوگا + آموزش تصویری 8 نوع تنفس در یوگا
  • بالا رفتن انعطاف بدن

پیلاتس به تدریج باعث بالا رفتن انعطاف بدن می‌شود. مخصوصا اگر در آستانه میانسالی هستید؛ می‌توانید با انجام پیلاتس انعطاف و کشش بدن خود را بالاتر ببرید.

  • کاهش سطح استرس

از آنجایی که برای انجام پیلاتس باید کل حواس خود را معطوف به انجام حرکات و تنفس خود بکنید؛ ذهنتان از مشکلات دور می‌شود و در نهایت بعد از اتمام تمرین خود، احساس نارحتی و اضطراب کمتری خواهید داشت.

  • افزایش تعادل بدن

پیلاتس بر روی ذهن هم تاثیر می‌گذارد. همین که باید برای انجام حرکات تعادلی، ذهن و بدنتان را به یک ریتم برسانید؛ تعادل شما را در کنار تمرین ذهن، افزایش می‌دهد.

  • کاهش وزن با پیلاتس

یوگا و پیلاتس برعکس تمرینات هوازی، فانکشنال و ترکیبی باعث لاغری سریع نمی‌شوند اما با این حال، در کنار عضله‌سازی که این دو ورزش انجام می‌دهند؛ در نواحی از بدن که معمولا تجمع چربی‌ها در آنها بالاست مثل باسن، شکم، پهلو و پاها، باعث چربی سازی شده و در نهایت منجر به کاهش سایز و وزن ورزشکار می‌شود.

این مهم است که به یاد داشته باشید که پیلاتس یک ورزش هوازی نیست و در بهترین حالت ممکن در کنار رعایت رژیمی هدفمند غذایی باعث کاهش وزن خواهد شد. همچنین توصیه می‌کنیم تا با نظر مربی خود، شنا، دوچرخه سواری یا پیاده روی را در کنار پیلاتس انجام دهید تا زودتر به نتیجه مورد نظرتان برسید.

  • خاصیت درمانی پیلاتس

پیلاتس را می‌توان تحت نظر مربی حرفه‌ای و البته صلاح دید پزشک معالج، جایگزین فیزیوتراپی کرد. هرچند که این ورزش در حال حاضر هم توسط مراکز درمانی بسیاری تجویز و اجرا می‌شود.

افرادی که دچار صدمات فیزیکی و استخوانی هستند، ورزشکاران، بدلکاران و کسانی که در رشته‌های هنری نمایشی فعال هستند؛ می‌توانند با نظر پزشک خود از خواص درمانی پیلاتس بهره مند شوند.

معمولا پیلاتس برای درمان دردها و عارضه‌هایی همچون:

  • قوز پشت
  • کمر درد
  • در رفتگی لگن یا زانو
  • بیماران مبتلا به ام اس

تجویز می‌شود.

چه کسانی نباید ورزش پیلاتس را انجام دهند؟

با این که انجام پیلاتس آسان است اما دسته‎ای از افراد نباید آن را تحت هیچ عنوانی انجام دهند. طبق تحقیقات صورت گرفته، کسانی که مبتلا به عارضه لخته شدن خون، فشار خون بی ثبات، پوکی استخوان شدید، راشیتیسم، ورم مفاصل، بیرون زدگی دیسک و مهره‌های کمر، آسیب‌های مفصلی و یا مشکل گردن هستند، به هیچ عنوان نباید پیلاتس را به عنوان ورزش خود انتخاب کنند.

همچنین کسانی که برای مدتی طولانی ورزش نکرده‌اند، بانوانی که باردار هستند، افراد سالمند، کودکان یا کسانی که به هر شکلی مشکل در زمینه سلامتی خود دارند؛ باید برای انجام این ورزش حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند تا در اثر انجام این ورزش دچار عارضه‌های خاموش و حتی گاها خطرناک و مرگ آور نشوند.

تفاوت پیلاتس و یوگا

تفاوت یوگا و پیلاتس چیست؟

تا به اینجای مطلب درباره یوگا و پیلاتس، تاریخچه، شکل انجام آنها، فواید این دو ورزش، موارد منع برای انجام آنها و حتی شباهت‌هایشان سخن گفتیم. حال دیگر نوبت آن رسیده است که به این بپردازیم که این دو ورزش با هم چه تفاوت‌هایی دارند.

مهم‌ترین و البته اصلی‌ترین تفاوت یوگا و پیلاتس در این است که یوگا علاوه بر بدن، تاکید بسیاری بر موضوع پرورش ذهن و سلامت روح دارد؛ یوگا راه صلح با درون و دنیای بیرون را به ورزشکار نشان می‌دهد.

این در حالیست که همانطور که خواندید؛ پیلاتس تنها ورزشی بر پایه تمرینات فیزیکی است و اولویت اول و آخر آن، تقویت عضلات بدن و بالا رفتن سطح سلامت جسمانی ورزشکار است. هرچند که پیلاتس تاثیرات ذهنی هم دارد اما نمی‎توان آنها را با تاثیرات یوگا مقایسه کرد.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم تا قبل از انتخاب یوگا یا پیلاتس به عنوان ورزش خود، ابتدا هدف خود از ورزش کردن مخصوصا در این دو رشته مشخص کنید و بعد با مشورت با مربی‌های حرفه ای مشغول در هر دو ورزش، یکی از این دو را انتخاب کنید.

  اصطلاحات یوگا + 15 اصطلاح که قبل از شروع یوگا باید بدانید

یوگا یا پیلاتس، مسئله این است!

یوگا را به عنوان ورزش خود انتخاب می‌کنید یا پیلاتس را برای ورزیدگی اندام خود؟ این سوالی است که شما بعد از خواند این مطلب باید به آن پاسخ دهید. با پیلاتس تنها بدنتان را ورزیده می‌کنید اما با یوگا، درهای بهشت ذهن را در کنار آمادگی جسمی خود باز خواهید کرد.

زمان انتخاب است، عجله کنید و زودتر راهی این سفر شوید.

برخی سوالات متداول:

چه کسانی نباید ورزش پیلاتس را انجام دهند؟

طبق تحقیقات صورت گرفته، کسانی که مبتلا به عارضه لخته شدن خون، فشار خون بی ثبات، پوکی استخوان شدید، راشیتیسم، ورم مفاصل، بیرون زدگی دیسک و مهره‌های کمر، آسیب‌های مفصلی و یا مشکل گردن هستند، به هیچ عنوان نباید پیلاتس را به عنوان ورزش خود انتخاب کنند.

تفاوت یوگا و پیلاتس چیست؟

مهم‌ترین و البته اصلی‌ترین فرق یوگا و پیلاتس در این است که یوگا علاوه بر بدن، تاکید بسیاری بر موضوع پرورش ذهن و سلامت روح دارد؛ یوگا راه صلح با درون و دنیای بیرون را به ورزشکار نشان می‌دهد.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

One thought on “تفاوت یوگا و پیلاتس چیست؟ | موارد منع انجام + شباهت هایشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟