آموزش یوگا کودکان + مضرات و فواید یوگا برای بچه ها

یوگا کودکان
5
(2)

در میان رشته‌های ورزشی مختلف، یوگا بهترین گزینه برای کودکان است؛ چراکه بسیار جذاب، کم هزینه و آرامش‌دهنده بوده و شامل طیف وسیعی از حرکات متنوع می‌شود، علاوه بر این قدرت انعطاف‌پذیری و استقامت بدنی آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین کودکان با انجام ورزش یوگا به‌مرورزمان یاد می‌گیرند که چگونه حرکات را با هماهنگی کامل انجام دهند و بین جسم و ذهن خود تعادل لازم را برقرار کنند.

بر همین اساس مشاهده می‌شود در سال‌های اخیر والدین بیشتر از گذشته کودکان خود را به سمت یادگیری این ورزش مفید تشویق می‌کنند. با توجه به اینکه در جلسات یوگا کودکان با تمرینات بدنی، آسانا‌های مختلف، نحوه نفس کشیدن و بسیاری از حرکات مفید دیگر آشنا می‌شوند.

اگر شما هم دلتان می‌خواهد فرزند دلبندتان این ورزش را بیاموزد، در ادامه این مطلب با زی یوگا همراه باشید تا به شما بگوییم دوره‌های آموزش یوگا برای بچه ها شامل کدام حرکات می‌شود و فواید یوگا برای کودکان چیست؟

آموزش یوگا برای کودکان شامل کدام حرکات می‌ شود؟

مسلماً برای یادگیری هر ورزشی از جمله یوگا بهتر است یک مربی حرفه‌ای و آموزش دیده حرکات را به کودکان بیاموزد و در این زمینه تخصص کافی داشته باشد تا علاوه بر یادگیری اصولی و صحیح آن‌ها و بهره بردن از مزایای یوگا، احتمال انجام اشتباه حرکات به وسیله کودکان کاهش یابد و ایجاد عارضه و آسیب دیدگی در آن‌ها به حداقل برسد، در این زمینه یوگا برای کودکان شامل حرکات زیر می‌شود:

یوگا برای کودکان

حرکت درخت

بیشتر کودکان این حرکت را دوست دارند؛ چراکه تقلید از درخت برایشان جالب بوده و به راحتی می‌توانند آن را انجام دهند. نقش بازی کردن برای کودکان سرگرم‌کننده است. حالت درخت علاوه بر اینکه به توازن و هماهنگی کمک می‌کند، برای سلامتی مچ و ماهیچه‌های ساق پا بسیار مفید است.

برای انجام این حرکت کافیست کودک بر روی دو پای خود بایستد، یکی از پا‌هایش را تا بالای ران بالا برده و آن را به ران پای دیگرش تکیه دهد و در همین حالت تعادل خود را حفظ کند.حرکت یوگا سلام بر خورشید ، از دیگر حرکات ورزشی در یوگا به شمار می رود. در صورتی که می خواهید درمورد آن اطلاعات کسب کنید می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

برای آشنایی با حرکت کلاغ یوگا به شما پیشنهاد می کنیم مقاله حرکت کلاغ در یوگا را مطالعه کنید.

حرکت پروانه

حرکت پروانه باعث انعطاف‌پذیری بدن کودکان می‌شود. برای انجام این حالت لازم است کودک روی زمین بنشیند، زانو‌هایش را خم کند، کف پا‌هایش را به هم بچسباند و تا جایی که می‌تواند پاشنه پای خود را به سمت لگن بالا ببرد. حرکت پروانه درد‌های کمر را تسکین داده و باعث کشش قسمت‌های پایین بدن کودک می‌شود. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره آموزش یوگا در خانه را بخوانید.

  یوگا چشم چیست؟ + 14 حرکات یوگا برای زیبایی و تقویت چشم

حرکت گاو

یکی دیگر از حرکات جالب یوگا برای کودکان حالت گاو است؛ چراکه بچه‌ها دوست دارند حرکات حیوانات مختلف را تقلید کنند و آن‌ها را انجام دهند. در این حرکت کودک باید به صورت چهار دست و پا بر روی زمین قرار بگیرد، شکم خود را به سمت پایین و سرش را به طرف بالا ببرد. انجام حرکت گاو برای آرامش قسمت‌های پایین و پشت بدن، کشش پهلو‌ها، سینه و شکم کودکان مناسب است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد ورزش اریال یوگا چیست مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

آموزش یوگا برای بچه ها

حرکت گربه

معمولاً حرکت گربه با حرکت گاو همراه بوده و باهم انجام می‌شود؛ چراکه کودکان می‌توانند به صورت متناوب و پشت سرهم از حالت یک حیوان به حالت حیوان دیگری تغییر شکل بدهند و مسلماً این تغییرات و تقلید از حرکات برای آن‌ها جذاب و مهیج است.

تغییر حرکت از حالت گاو به حالت گربه به این صورت است که کودک باید شکم خود را به سمت عقب ببرد و به داخل بکشد و سرش را پایین بیاورد. حرکت گربه همانند حرکت گاو نقاط مختلف بدن کودک را تحت تأثیر و کشش قرار می‌دهد.

حرکت مار کبری

کودکان تقلید از حرکت مار را دوست دارند و این حرکت برایش جالب خواهد بود. برای انجام حرکت مار کبری لازم است کودک بر روی شکم خود دراز بکشد، قسمت بالایی بدن شامل سروگردن خود را به سمت بالا بیاورد، در حالی که هر دو دست او در جلوی بدنش برای محافظت از آن‌ها قرار دارد. این حرکت برای کشش قسمت میانی بدن و ستون فقرات کودکان بسیار مفید است.

به جز حرکات بیان شده، در آموزش یوگا برای کودکان حالت‌های مناسب دیگری نظیر وضعیت ملخ، قایق سواری، جنگجوی 1 و 2، سگ سر پایین، اسکات، دست‌ها بالای سر، نشسته به جلو و … هم وجود دارد که شما می‌توانید با ثبت نام فرزندتان در دوره‌های آموزشی یوگا مخصوص کودکان، از فواید آن بهره‌مند شوید.

اگر میخواهید درباره آساناهای اصلی یوگا مطالبی را بدانید و حتی اسم دقیق آنها را بدانید میتوانید به مقاله آساناهای یوگا مراجعه نمایید.

انجام ورزش یوگا برای کودکان چه فوایدی به همراه دارد؟

فواید یوگا برای کودکان

در خصوص فواید یوگا برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سلامت بدن کودکان را بهبود می‌ بخشد.

انجام حرکات کششی یوگا باعث افزایش سلامتی در کودکان می‌شود. یوگا به کودکان کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند هماهنگی بدن خود را شکل دهند و به تقویت آن بپردازند. به همین دلیل آسیب دیدن آن‌ها در انجام حرکات ورزشی دیگر تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند.

  • اعتماد به نفس و خودباوری را در کودکان افزایش می‌ دهد.

کودکانی که حرکات یوگا را به صورت منظم انجام می‌دهند، عملکرد و ارتباط بین ذهن و بدن آن‌ها بهتر است و این مسأله باعث افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال کودکان با انجام حرکات ساده یوگا احساس خوشحالی بیشتری دارند و این حس در آن‌ها به وجود می‌آید که می‌توانند کار‌های مفید را انجام دهند و به مرور زمان خود را باور می‌کنند و اعتماد به نفسشان افزایش می‌یابد.

  • به کودکان کمک می‌ کند تا استرس خود را کنترل کنند.

تنفس منظم هنگام انجام تمرینات یوگا باعث کنترل و کاهش استرس در کودکان می‌شود. ورزش یوگا کودکان را به گونه‌ای تربیت می‌کند تا آن‌ها بتوانند سطوح استرس و اضطراب خود را کاهش دهند و احساساتشان را از طریق تنفس کنترل کنند. به وسیله انجام حرکات یوگا کودکان می‌توانند در زمان‌هایی که احساس تنش دارند، از تکنیک‌های تنفسی استفاده کنند.

پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره حرکات یوگا  را بخوانید.

معایب یوگا برای کودکان

  • باعث سلامت ذهن در کودکان می‌ شود.

سلامت ذهن هم از دیگر فواید یوگا برای کودکان محسوب می‌شود و بر اساس تحقیقات انجام شده، کودکانی که ورزش یوگا را انجام می‌دهند، نسبت به کودکان دیگر آرام‌تر و خوشحال‌تر بوده و از سلامت ذهن بیشتری برخوردار هستند. علاوه بر این یوگا به تنهایی در کودکان باعث کاهش اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود.

  • تمرکز کودکان را افزایش می‌ دهد.

یکی از مواردی نگران‌کننده در مورد کودکان این است که آن‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی تمرکز داشته باشد. کودکانی که به اختلال کمبود توجه یا ADHD مبتلا هستند، لازم است حتماً تمرینات یوگا را برای افزایش تمرکز انجام دهند. علاوه بر این یوگا می‌تواند مشکلات رفتاری را در کودکان کم کند و باعث کاهش رفتار‌های بیش فعالی در آن‌ها شود.

  ذهن آگاهی (mindfulness) چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟
  • سطح آگاهی را در کودکان ارتقاء می‌ بخشد.

ورزش یوگا یک ابزار فوق‌العاده مؤثر برای بالا بردن آگاهی و کمک به افراد در جهت حفظ تعادل جسم و ذهن است. در هنگام انجام حرکات یوگا برای کودکان معمولاً از داستان‌هایی مثل الهام گرفتن از طبیعت، روش‌های افزایش اعتماد به نفس و … استفاده می‌شود که با باز شدن ذهن، افزایش سطح آگاهی در آن‌ها مشاهده می‌شود.

  • باعث افزایش تعادل در کودکان می‌ شود.

یکی دیگر از فواید یوگا برای کودکان این است که تعادل آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ چراکه حرکات یوگا بر روی تمام عضلات بدن تمرکز دارد و این امر باعث افزایش تعادل بین جسم و ذهن می‌شود. لازم به ذکر است که در زمینه افزایش تعادل، ورزش یوگا شامل حرکات زیادی است.

مضرات یوگا برای کودکان

آیا تمرینات یوگا برای کودکان مضرر است؟

اگرچه تمرینات یوگا برای کودکان اثرات فوق‌العاده‌ای به همراه خواهد داشت، اما بهتر است بدانید که علاوه بر فوایدی که این ورزش دارد، در صورتی که حرکات آن توسط کودکان به درستی و طبق اصول انجام نشود، می‌تواند اثرات منفی زیادی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.و میتوان گفت در صورت انجام دادن حرکت اشتباه مضرات یوگا برای کودکان هم مطرح میگردد.

یکی از مواردی که به عنوان مضرات یوگا برای کودکان محسوب می‌شود، آسیب دیدگی اعضای بدن در حین انجام تمرینات و حرکات یوگا است، بنابراین توصیه می‌شود حتماً مراقبت بچه‌هایی که به تازگی این ورزش مفید را شروع کرده‌اند، باشید؛ چراکه عضلات آن‌ها ضعیف هستند و ممکن است در هنگام انجام حرکات یوگا دچار آسیب‌های جدی شوند.

پس لازم است زمانی که کودک در حال انجام تمرینات یوگا است، مادر یا مربی تمام توجه خود را به او معطوف کند تا هم کودک آسیب نبیند و هم او به درستی حرکات را انجام دهد. همچنین به این نکته هم توجه داشته باشید که بر اساس وضعیت بدنی کودک، حرکات یوگا را انتخاب کنید تا مناسب او باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره یوگا برای لاغری را بخوانید.

دانستن چه نکاتی در آموزش یوگا برای کودکان می‌ تواند مهم و ضروری باشد؟

تمام ورزش‌ها دارای حرکات سخت و پرخطر هستند که ممکن است کودکتان نتواند به راحتی آن‌ها را انجام دهند و برایشان مشکل ساز باشد، بنابراین بهتر است قبل از اینکه آموزش یوگا برای بچه ها را در نظر بگیرید، به این چند نکته توجه کنید:

قبل از انتخاب حرکات آسانای یوگا، به این مسأله توجه داشته باشید که آیا کودک شما می‌تواند این تمرینات را انجام دهد یا نه؟ پس تجربه قبلی، سن و توانایی‌های فرزند خود را در این مورد در نظر بگیرید.اگرچه کودکان نوپا به صورت طبیعی بدنشان از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و می‌توانند حرکات کششی یوگا را به راحتی انجام دهند، اما بهتر است این حرکات فراتر از توانایی آن‌ها نباشد.

در هنگام انجام حرکات سخت یوگا توسط کودک خود، به هیچ عنوان حین آموزش به اعضای بدن او فشار وارد نکنید، یادتان باشد که باید توانایی‌های بدنی او را مدنظر داشته باشید و بدانید که توقف انجام حرکات، آن هم زمانی که برای کودکان ناراحت‌کننده و مشکل است، امری ضروری تلقی می‌شود.

آموزش یوگا برای کودکان

حتماً به این مسأله توجه داشته باشید که تمرینات یوگا توسط کودک شما باید در سطحی هموار و بر روی تشکی تمیز صورت گیرد و بهتر است او حرکات یوگا را پابرهنه انجام دهد و از پوشیدن جوراب و کفش خودداری کند. کودک شما بهتر است هنگام انجام تمرینات یوگا لباس راحتی پوشیده باشد تا بتواند به راحتی جابه‌جا شود.

مکانی که فرزند شما در آنجا یوگا تمرین می‌کند، لازم است دارای دمای مناسبی باشد، بنابراین هرگز در محیط‌های خیلی سرد یا خیلی گرم حرکات یوگا را انجام ندهید. برخلاف بزرگسالان، کودکان نوپا برای چند ثانیه کوتاه می‌توانند حرکات یوگا را انجام دهند، پس آن‌ها را مجبور نکنید که بیشتر از حد توانشان ژست بگیرند.

یادتان باشد که قبل از انجام تمرینات یوکا مطمئن شوید که معده کودکتان خالی است یا غذای سبکی خورده؛ چراکه در هنگام آموزش یوگا برای بچه ها هرگز نباید با شکم پر تمرینات انجام شود. سعی کنید بر روی تمامی حرکات کودک در هنگام آموزش یوگا نظارت کامل داشته باشید و تمریناتی را که انجام می‌دهد، به دقت کنترل کنید تا فرزندتان آسیب نبیند.

هرگز برای یادگیری حرکات توسط کودکتان عجله نکنید و به آرامی آن‌ها را پیش ببرید؛ چراکه ثابت قدم بودن در انجام تمرینات یوگا، مهم‌ترین فاکتور است.

  10 تا از فواید یوگا برای آقایان | آموزش حرکات یوگا برای مردان

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده در این مقاله؛ ورزش یوگا می‌تواند اثرات فوق‌العاده‌ای بر روی جسم و روح کودکان بگذارد، بنابراین بهتر است کودک در سنین پایین‌تر با آموزش‌های یوگا و حرکات آن آشنا شود تا نتیجه این ورزش مفید بر زندگی او عمیق‌تر باشد و فواید بیشتری را برای او به همراه بیاورد، به طوری که گفته می‌ شود بهترین زمان شروع ورزش یوگا به صورت منظم برای کودکان از سن 3 سالگی است.

اگرچه کودکان در هر سنی می‌توانند حرکات یوگا را انجام دهند و به سرعت آن‌ ها را یاد بگیریند، اما تمرین کردن یوگا برای کودکان زیر 7 سال توسط مربی کمی سخت است، به این دلیل آن‌ها کمتر از دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند، کمتر تمرکز خود را حفظ می‌کنند، قدرت بدنی آن‌ها کم بوده و عضلات ضعیف‌تری دارند، پس لازم است شما والدین عزیز فرزند دلبند خود را در کلاس‌های آموزشی یوگا ثبت نام کنید که مربی آن‌ها آموزش دیده و حرفه‌ای باشد.

در این راستا به ما به شما توصیه می‌کنیم فرزندتان را در دوره‌های آموزشی زی یوگا برای کودکان ثبت نام کنید که تحت نظر خانم زینب گودزی انجام می‌شود.

برخی سوالات رایج:

1.آموزش یوگا برای کودکان شامل کدام حرکات می‌شود؟

حرکت درخت – حرکت پروانه – حرکت گاو- حرکت گربه- حرکت مار کبری و…

2.آیا تمرینات یوگا برای کودکان مضرر است؟

در صورتی که حرکات آن توسط کودکان به درستی و طبق اصول انجام نشود، می‌تواند اثرات منفی زیادی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.و میتوان گفت در صورت انجام دادن حرکت اشتباه مضرات یوگا برای کودکان هم مطرح میگردد.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟