یوگا چشم چیست؟ + 14 حرکات یوگا برای زیبایی و تقویت چشم

یوگا چشم
4.3
(11)

قرن‌هاست که تمرینات یوگا وجود دارد و می‌تواند به حفظ سلامتی عضلات چشم و آرام کردن آن‌ها کمک کند. این تمرینات برای افرادی مناسب است که عموماً چشمان سالمی دارند، اما از فشار چشم یا خستگی بیش از حد آن رنج می‌برند. در این میان یکی از بهترین تمرینات، یوگا چشم است که می‌تواند به بهبود بینایی، کند شدن روند عارضه گلوکوم، رفع خشکی و خستگی چشم کمک کند؛

بنابراین اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از چشمانتان زیاد کار می‌کشید و به دلیل شغلی که دارید، مجبور هستید زمان‌های طولانی به صفحه گوشی یا کامپیوتر و لپ‌تاپ نگاه کنید یا اینکه می‌خواهید در آینده به تاری دید و حالت مگس‌پران چشم دچار نشوید، پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه با این مطلب در زی یوگا همراه باشید تا به شما بگوییم یوگا چشم چیست و برای زیبایی و تقویت چشم کدام حرکات یوگا مناسب است؟

یوگا چشم چیست؟

یوگا چشم در واقع روشی است که به وسیله آن شما می‌توانید علائم خستگی چشم همچون سوزش و خارش را کاهش دهید. این ورزش برای افزایش سلامتی و آگاهی ذهن، بدن و روح مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین به کمک این تمرینات نه تنها دید شما بهتر می‌شود، بلکه روی مغزتان هم تأثیر فوق‌العاده‌ای می‌گذارد. به عبارت دیگر یوگای چشم می‌تواند شما را از اختلالات ناشی از نقض عضلات چشم مانند نزدیک بینی و دوربینی خلاص کند.

پس می‌توان گفت: یوگای چشم شامل تمرینات و کشش‌های چشمی است که برای حفظ سلامت عضلات چشم طراحی شده و می‌تواند بینایی فرد را بهبود ببخشد و به عنوان یک راه مفید و مؤثر برای کاهش فشار چشم و تقویت ماهیچه‌های ناحیه چشم در نظر گرفته شود.

یوگا برای زیبایی چشم

14 مورد از حرکات یوگا برای تقویت چشم که بهتر است با آن‌ ها آشنا شوید

حرکاتی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، باعث می‌شوند تا عضلات خسته چشم شما استراحت کنند، فشار و کشش از روی صورت و چشم‌هایتان برداشته شده و تمرکز بینایی شما بیشتر شود، پس بهتر است آن‌ها را انجام دهید:

  • نگاه کردن به اطراف و چرخاندن چشم‌ ها

در این تمرین یوگا شما باید سعی کنید عضلات چشمانتان را بکشید و آن‌ها را به آرامی از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید و سپس به صورت دورانی بچرخانید. اگر فکر می‌کنید این حرکت برایتان سخت است، می‌توانید از انگشتانتان کمک بگیرید و آن‌ها را به صورت دورانی حرکت دهید و با چشمانتان این مسیر را دنبال کنید، البته یادتان باشد که نباید گردنتان تکان بخورد. می‌توانید این حرکت را 20 بار تکرار کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره فواید یوگا چیست را بخوانید.

  یوگای صورت چیست؟ همه چيز درباره یوگا صورت و تمرينات آن
  • لمس چشم با کف دست‌ ها

افرادی که در کلاس‌های یوگا شرکت کرده‌اند با این حرکت آشنا هستند. در این تمرین ابتدا کف دست‌هایتان را به هم بمالید تا کمی گرم شوند و بعد آن‌ها را روی چشمانتان قرار دهید تا گرما از دستتان شما به چشمانتان منتقل شده و کف دست‌ها سرد شوند و در پایان تمرین روی چیزی متمرکز شوید و آرام باشید. این تمرین نوعی ورزش یوگا برای چشم محسوب می‌شود و به دلیل آرامش بخش بودن بعد از یک روز کاری طولانی می‌تواند برای عضلات چشم مناسب باشد.

  • چشمک زدن

چشمک زدن یکی از حرکات یوگا برای زیبایی چشم است که می‌توانید به وسیله آن خستگی چشمتان را کاهش دهید. در این حرکت، ابتدا چشمانتان را باز کنید و 10 بار پشت سرهم پلک بزنید و سپس به مدت 20 ثانیه چشمانتان را ببندید و این تمرین را چهار بار دیگر انجام دهید. با کمک این تمرین چشم خودش را تغذیه کرده و عضلات آن استراحت می‌کنند. چشمک زدن همچنین مانع از خشکی چشم‌ها می‌شود.پیشنهاد می شود مقاله یوگا قدرتی را مطالعه کنید.

حرکات یوگا برای تقویت چشم

  • ایستادن روی شانه‌ ها

یکی دیگر از حرکات یوگا ایستادن روی شانه‌ها یا همان ساروانگ آسانا است که نه تنها باعث تقویت چشمانتان می‌شود، بلکه به مغزتان هم کمک می‌کند. برای انجام این حرکت، ابتدا روی تشک یوگا دراز بکشید و با کمک بازو‌هایتان، پا‌ها را صاف به سمت بالا ببرید و پنجه را به پشت سر هدایت کنید، به صورتی که کمرتان به حالت شیب‌دار قرار گرفته و زانو‌ها بالای سرتان باشند.

انجام این حرکت باعث افزایش گردش خون در چشم‌ها، مغز و بینی می‌شود. علاوه بر این می‌توانید به سمت پشت دراز بکشید و پا‌ها را تا جایی که امکان دارد، صاف روبه‌بالا نگه دارید. این تمرین هم تمام ارگان‌های دیگر بدن را سم‌زدایی کرده و عملکرد آن‌ها را به حداکثر می‌رساند.

  • تنفس پرانایاما

این حرکت یوگا چشم که به تنفس زنبورعسل معروف است، با انجام چند تنفس ساده باعث آرامش شما می‌شود و می‌تواند سروصدا‌های اضافی را از سرتان بیرون کند. برای انجام حرکت تنفس پرانایاما به حالت چهارزانو یا هر شکل دیگری که راحت هستید، بر روی زمین بنشینید و انگشتانتان را به صورت افقی روی چشمانتان قرار دهید.

برای شروع نفستان را به سمت بیرون هدایت کنید، با کشیدن هوا به داخل بینی، صدایی مانند وزوز زنبورعسل ایجاد می‌شود. در مدت انجام این تمرین حواستان باشد که کمی فشار به چشمانتان وارد کنید و سعی کنید لب‌هایتان محکم روی هم باشند.

  • نگاه کردن به نوک بینی

به حالت پادماسانا و ساخاسانا قرار بگیرید و بازوی راست خود را بلند کنید، به صورتی که درست جلوی بینی شما باشد. کف دستانتان را مشت کنید و اجازه دهید انگشت شست شما به سمت بالا قرار بگیرید. چشمانتان را روی نوک انگشت شست متمرکز کنید و عمل بازدم را انجام دهید.

بازویتان را طوری خم کنید که انگشت شستتان سمت نوک بینی قرار گیرد و مطمئن شوید که نگاهتان حرکت انگشت شست شما را دنبال می‌کند. برای چند ثانیه نگاهتان را بر روی نوک بینی خود نگه دارید و عمل دم را انجام دهید. در حالی که نگاه خود را به سمت انگشت شست می‌برید، بازو‌هایتان را صاف نگه دارید و عمل بازدم را انجام دهید. برای مؤثر بودن این حرکت را 5 مرتبه تکرار کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره مدیتیشن قبل از خواب را بخوانید.

یوگا چشم چیست

  • پلک زدن زیاد

یکی دیگر از حرکات مناسب یوگا برای زیبایی چشم پلک زدن زیاد است. پلک زدن استراحت مورد نیاز و لحظات آرامش بخشی را برای چشم‌های شما به وجود می‌آورد و به بهبود فشار چشم کمک می‌کند. پلک زدن علاوه بر کمک به آبرسانی چشم‌ها، باعث بیرون آمدن سموم از اشک می‌شود و تلاش می‌کند تا پرده اشکی به صورت یکدست روی چشمان شما پخش شوند.

همچنین در بهبود خشکی چشم‌ها نیز مؤثر است؛ بنابراین سعی کنید این حرکت را هر 4 ثانیه یک‌بار انجام دهید.

  • نگاه کردن از بالا به پائین

به حالت داند آسانا بنشینید و پا‌هایتان را دراز کنید. سپس هر دو دست خود را مشت کرده و بر روی زانوی مربوطه قرار دهید و انگشتان شست هر دو دست خود را به سمت بالا نشان دهید. شست راست را بالای زانوی راست به صورتی که آرنج شما صاف باشد، قرار دهید و نگاهتان را با حرکت شست دستتان دنبال کرده و عمل دم را انجام دهید.

هنگامی که شست دستتان به بالاترین نقطه خود رسید، به حالت اولیه برگردید و همچنان که مشت شما در حال حرکت به سمت پائین است و نگاهتان را به همین سمت دنبال می‌کنید، عمل بازدم را انجام دهید و سرتان را ثابت نگه دارید. این تمرین را با انگشت چپ خود تکرار کنید و برای هر انگشت 5 مرتبه چرخش را انجام دهید و چشمانتان را ببندید و آرام باشید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره یوگا برای کودکان را بخوانید.

ورزش یوگا برای چشم

  • نگاه کردن نزدیک و دور

در کنار پنجره بایستید به صورتی که بتوانید به سمت افق نگاه کنید. دستانتان را در کنار بدنتان قرار دهید و حدود 5 تا 10 ثانیه به یک نقطه کانونی مشخص نگاه کرده و عمل بازدم انجام دهید. سپس به مدت 5 تا 10 ثانیه به نوک بینی خود متمرکز شوید و عمل بازدهم را انجام دهید. این تمرین را حداقل 10 تا 15 مرتبه تکرار کنید.

  آموزش یوگا در خانه + 24 حرکت ساده برای شروع یوگا در خانه
  • تمرین تمرکز

تمرین تمرکز به عنوان بهترین ورزش یوگا برای چشم محسوب می‌شود که می‌تواند به تقویت ماهیچه‌های چشم شما کمک کند. برای انجام این روش بازوی چپ را روبروی خود دراز کرده و شست خود را شبیه علامت لایک بالا بکشید، سپس روی شست خود تمرکز کنید.

بازوی خود را به آرامی به سمت راست حرکت داده و تا جایی که می‌توانید بدون حرکت دادن سر یا گردن این کار را انجام دهید. سپس به آرامی انگشت شست خود را به سمت دیگر حرکت دهید و تمام مدت روی آن تمرکز داشته باشید. این کار را یکی دو بار تکرار کنید و چند ثانیه چشمانتان را به آرامی ببندید و فعالیت‌های خود را دوباره از سر بگیرید. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره یوگانیدرا چیست را بخوانید.

تمرین تمرکز

  • کشش چشم جانبی و میانی

این تمرین یوگا برای زیبایی چشم و تقویت عضلات آن بسیار مناسب است، به خصوص برای افرادی که چشم خود را از یک طرف به طرف دیگر حرکت می‌دهند. برای انجام این حرکت در وضعیت آرام اما عمودی بنشینید، به سمت چپ نگاه کنید بدون حرکت دادن سر، عضلات چشم خود را بکشید و با 5 شمارش آن را نگه دارید. پلک نزنید و نگاه خود را به مرکز برگردانید تا بتوانید به صورت مستقیم به جلو نگاه کنید.

سپس به سمت راست‌ترین موقعیت خود نگاه کنید و با 5 شمارش آن را نگه دارید و این کار را 3 بار تکرار کنید و هر بار پلک بزنید. چشم خود را به هنگام تنفس یا بازدم حرکت دهید و سعی کنید نفس خود را نگه ندارید. سعی کنید این تمرین را که چشم راست به بالا و پایین حرکت می‌کند را تکرار کرده و پلک زدن را فراموش نکنید.

  • ماساژ چشم‌ ها

یک درمان معمول برای رفع تنش یا استراحت چشم، ماساژ این عضو است؛ چراکه به تحریک جریان خون در نواحی مورد نظر کمک می‌کند. این تمرین را به مدت 10 دقیقه با ماساژ ملایم پلاک‌های فوقانی خود شروع کنید. پلک‌های پایینی خود به آرامی را ماساژ دهید. هنگام ماساژ فشار ملایم را روی چشم‌هایتان اعمال کرده و از 3 انگشت اول خود استفاده کنید.

حرکات ملایم و دایره‌ای شکل را انجام دهید. فشار ملایم روی غدد اشکی که باعث تولید بیشتر اشک در چشم‌های شما می‌شود، به تحریک تولید اشک و رطوبت چشم‌های شما کمک کرده و تسکین‌دهنده و آرامش بخش چشم‌های خسته است. هنگام ماساژ پلک‌های پایین مطمئن شوند که استخوان اشکی که در نزدیک چشم داخلی قرار دارد را ماساژ داده باشید.

ماساژ چشم‌ها

  • نگاه کردن از جلو به طرفین

به حالت داند آسانا بنشینید و پا‌هایتان را دراز کنید. مچ دست چپ خود را ببندید و روی زانوی چپ قرار دهید و انگشت شست خود را به سمت بالا بگیرید، سپس به یک نقطه مستقیم که در مقابل شما قرار دارد، نگاه کنید. سر شما باید در این حالت ثابت باشد. با تنظیم نگاهتان را به سمت شست چپ، سعی کنید عمل بازدم را انجام دهید.

بر روی نقطه‌ای در مقابل خود متمرکز شوید و عمل دم را انجام دهید. این کار را با انگشت شست راست خود هم تکرار کنید. تمرین نگاه کردن از جلو به طرفین را حداقل 10 مرتبه به تکرار کنید و سپس چشمانتان را ببندید و آرام باشید.

 

  • استراحت کردن چشم

استراحت دادن بیشتر به چشم‌ها در مدتی که بر روی صفحه کامپیوتر یا گوشی تمرکز دارید، می‌تواند به کاهش فشار چشم‌ها کمک کند. برای این کار روش 20-20-20 را امتحان کنید. به این صورت که هر 20 دقیقه یکبار از صفحه کامپیوتر خود به هر چیزی که در فاصله 20 فوتی (5 متری) شما قرار دارد، 20 ثانیه نگاه کنید.

همچنین می‌توانید هرچند وقت یکبار به صورت کامل چشمانتان را باز و بسته کنید. این عمل می‌تواند علائم فشار، خستگی و خشکی چشم را کاهش دهد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره فواید یوگا برای آقایان را بخوانید.

استراحت کردن چشم

  حرکات یوگا برای افزایش قد +5 حرکت [تصویری] بسیار کاربردی

کلام آخر

با توجه‌ به مطالب بیان شده در این مقاله، تمرین منظم و پیوسته حرکات یوگا برای تقویت چشم مؤثر بوده و به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکلاتی مانند دوربینی، نزدیک بینی و دیگر اختلالات بینایی را بهبود ببخشید و بر آن‌ها غلبه کنید، بنابراین اگر شما هم از خشکی و خستگی چشم رنج می‌برید، می‌توانید برای کاهش علائم آن‌ها در دوره‌های آموزشی زی یوگا شرکت کنید و یوگا چشم را بیاموزید.

این دوره‌ها به صورت کاملاً تخصصی و حرفه‌ای با نظارت خانم زینب گودرزی انجام می‌شود.

برخی از سوالات رایج:

1.یوگا چشم چیست؟

یوگا چشم در واقع روشی است که به وسیله آن شما می‌توانید علائم خستگی چشم همچون سوزش و خارش را کاهش دهید. این ورزش برای افزایش سلامتی و آگاهی ذهن، بدن و روح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2.چند مورد از حرکات یوگا که برای تقویت چشم  بهتر است نام ببرید؟

نگاه کردن به اطراف و چرخاندن چشم‌ها – لمس چشم با کف دست‌ها – چشمک زدن- نگاه کردن به نوک بینی -پلک زدن زیاد  و …

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟