10 تا از فواید یوگا برای آقایان | آموزش حرکات یوگا برای مردان

فواید یوگا برای آقایان
5
(4)

یوگا از جمله ورزش‌هایی است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و حتی در بین آقایان هم به عنوان یک ورزش محبوب شناخته می‌شود؛ چراکه تمرینات و حرکات یوگا علاوه بر خوش فرم کردن عضلات، بر روی سلامت جسم و ذهن مردان می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد.

با این وجود هنوز هم هستند آقایانی که یوگا را یک ورزش قدرتی نمی‌دانند و به دلیل آشنا نبودن با حرکات و تمرینات آن، تصور می‌کنند یوگا تنها ورزشی است که فقط بر روی حرکات کششی تمرکز دارد. با توجه به این موضوع اگر شما هم علاقه‌مند به شرکت در کلاس‌های آموزشی یوگا هستید و تمایل دارید در مورد فواید یوگا برای آقایان بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با زی یوگا با همراه باشید تا به شما بگوییم حرکات یوگا چه فوایدی را برای مردان به ارمغان می‌آورد؟

حرکات یوگا برای آقایان چه فوایدی به همراه دارد؟

در خصوص فواید خاص ورزش یوگا برای آقایان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به بهبود تنفس در مردان کمک می‌ کند.

بهبود تنفس به عنوان یک مزیت یوگا برای مردان محسوب می‌شود. اگرچه تنفس یک عمل طبیعی است، اما اغلب مردم این کار را به درستی انجام نمی‌دهند، چراکه آن‌ها نتوانسته‌اند نزدیک به 80 درصد از ظرفیت کامل خود را برای انجام تنفس صحیح به کار بگیرند و با گذشت زمان این امر می‌تواند منجر به مسائل متعددی از جمله فشار خون، عدم خواب مناسب و … شود.

از طرف دیگر یوگا با تکنیکی به نام پرنیام که شامل تنفس عمیق و کنترل شده است، ریه‌های شما را تشویق به تمرین می‌کند که در نهایت با افزایش تنفس، اکسیژن بیشتری در بدن توزیع می‌شود. علاوه بر این پرانایاما در کنار تمرینات دیگر یوگا به بهبود سلامت قلب و عروق شما کمک شایانی می‌کند؛ بنابراین با عمل به تمرینات یوگا که به کنترل دم و بازدم در هنگام انجام حرکات تأکید بسیاری دارد، متوجه می‌شوید که شیوه تنفس صحیح کدام است.

در ورزش یوگا به جای اینکه تنفس تندتر انجام شود، کندتر صورت می‌گیرد. دم و بازدم‌های عمیق و طولانی می‌توانند ظرفیت ریه‌های شما را بالا ببرند و باعث ورود اکسیژن بیشتری به خون شما شوند. این درست همان حس سرخوشی است که بعد از انجام حرکات یوگا به انسان دست می‌دهد و اکثر دوندگان بعد از مدتی دویدن سریع و طولانی مدت به آن دست پیدا می‌کنند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره فواید یوگا چیست را بخوانید.

فواید خاص ورزش یوگا برای آقایان

  • مانع از آسیب دیدگی در آقایان می‌ شود.

سبک زندگی اکثر مردان به گونه‌ای است که آن‌ها کاملاً مستعد صدمات بدنی مختلف هستند، چه در زمینه فعالیت‌های ورزشی، چه در موقع نشستن نادرست پشت میز کار در اداره. با این حال تکنیک‌هایی وجود دارد که شما بتوانید بدن خود را طوری آموزش دهید که با داشتن چنین سبک زندگی مانع از بروز صدمات بیشتر شوید.

در این راستا ورزش یوگا به بهبود انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکات به وسیله تقویت مفاصل کمک می‌کند، تعادل و هماهنگی را در آقایان بهبود می‌بخشد و در نتیجه آگاهی بدن آن‌ها افزایش می‌یابد. همچنین از اشتباهات مربوط به تناسب اندام خودداری کرده و از بروز هرگونه آسیب دیدگی در هنگام انجام تمرینات یوگا جلوگیری می‌کند.پیشنهاد می شود مقاله یوگا قدرتی را مطالعه کنید.

 

باعث افزایش دامنه حرکتی در آقایان می‌ شود.

برخی از افراد دامنه حرکتی را با انعطاف پذیری بدن اشتباه می‌گیرند، در صورتی که این دو مفهوم با یکدیگر فرق دارند. سینه و شانه‌ها، عضلات پشت پا و کفل‌ها از عضله‌های سفتی تشکیل شده‌اند که دارای محدودیت حرکتی هستند. آقایانی که بدنسازی انجام می‌دهند، به خوبی می‌دانند که هر چقدر دامنه حرکتی آن‌ها کمتر باشد، این عضله‌ها به همان نسبت به صورت محدودتری عمل می‌کند.

به‌عنوان‌مثال اگر مفصل شانه‌ها سفت بوده و انعطاف کمتری داشته باشد، عضلات سینه هم به خوبی کشیده نخواهند شد و در نتیجه به خوبی فرم نمی‌گیرند و تقویت نمی‌شوند. از آنجایی که در یوگا بر روی افزایش انعطاف پذیری بدن بسیار کار می‌شود، راه برای حرکات کششی و فرم دهی به عضلات بدن برای آقایان هموار خواهد شد.

از طرف دیگر تمرینات یوگا علاوه بر اینکه تعادل و هماهنگی بدن را افزایش می‌دهد، بر روی گروه‌های مختلف عضلات هم عمل می‌کند، بنابراین یکی از فواید یوگا برای مردان این است که با استفاده از وزن و مقاومت بدن باعث تقویت عضلات می‌شود.

همچنین انجام حرکات یوگا به بزرگ شدن بافت‌ها و ماهیچه‌های بدن کمک کرده و با افزایش جریان خون، اکسیژن مورد نیاز برای ساخت عضلات را به آن‌ها منتقل می‌کند. داشتن چنین رویکردی در آموزش یوگا نه تنها به ساخت عضلات بدن مردان کمک می‌کند، بلکه باعث پیشرفت چشمگیر دامنه حرکتی آن‌ها خواهد شد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره حرکات یوگا برای مبتدیان را بخوانید.

  معرفی 5 تا از حرکات پیشرفته یوگا + آموزش تصویری
  • به تقویت سیستم ایمنی بدن آقایان کمک می‌ کند.

افراد در طول زندگی خود اغلب درگیر بیماری‌های مختلفی می‌شوند و انواع ویروس‌های را در محیط اطراف پخش می‌کند، چه ویروس از نوع سرماخوردگی باشد یا ویروس‌های قوی‌تر. اما انجام تمرینات یوگا می‌تواند باعث تغییر سطح سلولی بدن شده و به تقویت سیستم ایمنی و مقابله سلول‌های بدن با اکثر ویروس‌ها کمک کند.

علاوه بر این یوگا سیستم لنفاوی بدن را هم تقویت می‌کند. (سیستم لنفاوی قسمتی از بدن است که در آن سلول‌های سفید خون برای مبارزه با ویروس‌ها تولید می‌شوند. ) حرکات متنوع یوگا باعث انقباض عضلات بدن به خصوص در پا‌ها و بازو‌ها می‌شود و مایعات لنفاوی را ترغیب به حرکت می‌کند که در نتیجه آن ایمنی بدن تقویت می‌شود.

همچنین پرانایام گذرگاه برونشیال که محل لانه سازی بسیاری از ویروس‌ها در بدن است را مورد هدف قرار داده و آن را از بین می‌برد. تنفس کنترل شده عمیق که در برخی از حرکات یوگا به آن پرداخته می‌شود، به دستگاه تنفسی بدن کمک می‌کند تا در برابر ویروس‌هایی که به صورت طولانی مدت در بدن باقی می‌مانند، مقاومت نماید و در نتیجه از بیمار شدن جلوگیری می‌کند.

بنابراین اگر شما تمرینات و تکنیک‌های متنوع یوگا را به صورت منظم انجام دهید، می‌توانید پزشک عمومی خود باشید و از بدنتان در برابر بیماری‌ها محافظت کنید.

تحرک نداشتن، مصرف غذا‌های ناسالم، استرس و فشار بالا باعث افزایش میزان فشار خون در افراد می‌شود.برای درمان فشار خون با یوگا به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.

مزیت یوگا برای مردان

  • باعث پایین آمدن سطح استرس و اضطراب در آقایان می‌ شود.

ورزش یوگا یکی از شیوه‌های بسیار مؤثر به منظور رهایی از استرس و تنش‌های روزانه به خصوص برای مردان است. یکی دیگر از فواید یوگا برای آقایان اثربخشی تمرینات و حرکات این ورزش برای از بین بردن استرس است که آن‌ها می‌توانند در محیط کار آن را تجربه کنند.

یوگا در کنار مدیتیشن کاملاً آرامش بخش بوده و به مردان در پیشگیری و مبارزه با استرس کمک می‌کند؛ بنابراین یوگا علاوه بر حفظ ضربان قلب منظم، کنترل فشار خون و سالم نگه داشتن مجاری دستگاه تنفسی، اثرات فوق‌العاده مؤثری هم در کاهش استرس و تنش‌های روزانه دارد.

ذهن ما، مثل یک میمون بازیگوش از این شاخه به شاخه دیگر می‌ پرد و مدام بین فکرهای مختلف جابه‌جا می‌شود.اگر میخواهید درباره مدیتیشن بیشتر بدانید مقاله مدیتیشن آرامش ذهن  ما را مطالعه نمایید.

  • استراحت فعال را برای آقایان به وجود می‌ آورد.

همه افراد در ساعاتی از شبانه روز و حتی روزهایی در هفته نیاز به استراحت دارند تا بتوانند قوای بدنی از دست رفته خود را دوباره بازسازی کنند و مسلماً مردان هم از این قاعده مستثنی نیستند. در این مدت معمولاً شخص از انجام فعالیت‌های سخت خودداری می‌کند و کارهای سبک‌تری را انجام می‌دهد.

بنابراین از آنجایی که بدن نیاز به ریکاوری دارد، ورزش یوگا می‌تواند یک گزینه بسیار عالی برای اوقات فراغت به صورت روزانه یا هفتگی باشد که در ضمن انجام حرکات آن، شما می‌توانید قوای از دست رفته خود را مجدد باز یابید.

یوگا تنها ورزشی است که در هنگام انجام آن نه تنها بدن خسته نمی‌شود، بلکه آن را استراحت داده و باعث بازسازی بدن می‌شود. به عبارت دیگر این ورزش مفید با تنفس بهتر، افزایش ایمنی و فشار خون پایین به شما کمک می‌کند در آرامش کامل باشید و برای مدتی کوتاه به بدن خود استراحت دهید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره mindfulness چیست را بخوانید.

حرکات یوگا برای آقایان

  • باعث ایجاد تعادل بین جسم و ذهن در آقایان می‌ شود.

برقراری تعادل بین جسم و ذهن یکی دیگر از فواید خاص ورزش یوگا برای آقایان است، به صورتی که این ورزش با آماده سازی بدن باعث می‌شود مردان عملکرد بهتری داشته باشند. یوگا در درجه اول وضعیت بدن را تصحیح می‌کند، از آسیب دیدگی و صدمات جلوگیری می‌کند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که همه این موارد تضمین سلامت جسمانی فرد را به همراه خواهد داشت.

اما این ورزش فقط مربوط به جسم نشده و مراقبت از سلامت روحی و روانی را هم برعهده دارد. تمرینات مختلف یوگا در کنار تنفس عمیق و مراقبه، در بهبود تمرکز و سطح آگاهی ذهنی شما بسیار مؤثر است و احساس آرامش خاطر را برایتان به وجود می‌آورد؛ بنابراین ورزش یوگا یک رویکرد کالا جامع برای تناسب اندام در آقایان به شمار می‌آید؛ چراکه باعث ایجاد تعادل بین جسم و ذهن یا همان سلامت جسمی و روحی آن‌ها می‌شود.

  آموزش تصویری بهترین حرکات یوگا برای افسردگی
  • به تقویت و تثبیت عضلات و همچنین افزایش استقامت بدنی در آقایان کمک می‌ کند.

تقویت عضلات بدن و تثبیت آن‌ها در کنار افزایش استقامت بدنی از جمله اثرات مطلوبی است که انجام حرکات یوگا می‌تواند برای شما به ارمغان بیاورد. تمرینات یوگا بدن را وادار می‌کند تا در جهات مختلفی که برایش تازگی دارد، حرکت کند و عضلاتش را با موقعیت‌های جدید آشنا کند.

یوگا می‌تواند از آسیب دیدگی‌های احتمالی که ممکن است در اثر انجام فعالیت‌های بدنی یا انجام ورزش‌های دیگر ایجاد شود، جلوگیری می‌کند که این کار فقط با منعطف بودن بدن و تقویت عضله‌ها امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر یوگا علاوه بر حرکات پایه‌ای شامل تمرینات منحصربه‌فرد بسیاری می‌شود که شما می‌توانید بر اساس علاقه و با توجه به نظر مربی یوگای خود آن‌ها را انجام دهید؛ نظیر حرکات جانبی، تمرینات پیچشی و قوس ستون فقرات، حرکات کششی، خمشی، چرخشی و تعداد زیادی تمرینات تعادلی دیگر.

با انجام این حرکات عضلات تثبیت‌کننده کوچک‌تر شما قوی‌تر شده و سلامت مفاصل بدنتان افزایش پیدا می‌کند و در فرم دهی و نرم شدن بدن شما بسیار مؤثر هستند و مطمئناً تمام این موارد استقامت بدنی شما را افزایش می‌دهد.

  • باعث افزایش بهره‌ وری در آقایان می‌ شود.

انجام دادن تمرینات یوگا آن هم به صورت منظم و پیوسته می‌توانند باعث افزایش بهره‌وری در افراد و به ویژه آقایان شود. شما از نظر جسمی بسیار عالی هستید، وضعیت بدنی خوبی دارید و آسیب دیده یا مصدوم نیستید، دارای آزادی عمل و ایمنی زیادی هستید و … که همه این موارد توسط ورزش یوگا در شما ایجاد شده است.

اما یوگا می‌تواند خواب خوب، بدنی آرام، سطح استرس پایین، سلامت روانی و ذهنی مطلوبی را هم برای شما به وجود بیاورد و مطمئناً فردی که بتواند از سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار باشد و به تعادل بین جسم و ذهن خود برسد، دارای سطح بهره‌وری مطلوبی در زندگی خواهد بود؛ بنابراین یوگا با در نظر گرفتن تمامی این موارد با گذشت زمان باعث افزایش بهره‌وری در شما خواهد شد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره یوگا کودکان را بخوانید.

تمرینات یوگا برای مردان

  • به داشتن خواب بهتر در آقایان کمک می‌ کند.

مردان زیادی هستند که از نداشتن خواب راحت و خوب در طول شب شکایت می‌کنند، اما بهتر است بدانید که ورزش یوگا می‌تواند باعث بهبود خواب در شما شود. با توجه به فواید بی‌شماری که تمرینات یوگا برای مردان به ارمغان می‌آورد، انجام حرکات این ورزش در کنار مدیتیشن و مراقبه در بهبود کیفیت خواب نقش مؤثری دارد. در کنار سهولت در خوابیدن، تکنیک تنفس عمیق و سطح استرس پایین باعث می‌شود تا شما در طول شب از داشتن خوابی آرام لذت ببرید.

  آموزش یوگا در خانه + 24 حرکت ساده برای شروع یوگا در خانه

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده در این مقاله؛ یوگا ورزشی فرا جنسیتی و فرا سنی است که محدود به جنس یا سن خاصی نبوده، بلکه بر اساس نوع جنسیت اینکه هنرجو خانم باشد یا آقا و سن او به صورت متفاوتی انجام می‌شود؛

بنابراین اگر می‌خواهید به تعادل جسم و ذهن برسید، عضلات و ماهیچه‌های بدن خود را تقویت نمایید و به آرامش ذهنی و افزایش تمرکز دست یابید، توصیه ما به شما این است که حتماً در دوره‌های آموزشی یوگا ثبت نام کنید، به خصوص اگر جزء آن دسته از آقایانی هستید که مشغله کاری زیادی دارند و در طول روز تنش‌ها و استرس‌های زیادی را تحمل می‌کنند.

در صورتی که تمایل دارید تمرینات یوگا را در منزل انجام دهید یا اینکه به صورت حضوری در کلاس‌های یوگا شرکت کنید، بهتر است عضوی از خانواده زی یوگا شوید تا با انجام حرکات آن، از فواید یوگا برای آقایان بهره بیشتری ببرید. ممنون که تا انتهای مقاله یوگا آقایان با ما همراه بودید.

برخی سوالات رایج:

حرکات یوگا برای آقایان چه فوایدی به همراه دارد؟

به بهبود تنفس در مردان کمک می‌کند. – مانع از آسیب دیدگی در آقایان می‌شود. – باعث افزایش دامنه حرکتی در آقایان می‌شود.- به تقویت سیستم ایمنی بدن آقایان کمک می‌کند. – باعث پایین آمدن سطح استرس و اضطراب در آقایان می‌شود.- استراحت فعال را برای آقایان به وجود می‌آورد.و…

آیا یوگا باعث ایجاد تعادل بین جسم و ذهن در آقایان می‌ شود؟

یوگا در درجه اول وضعیت بدن را تصحیح می‌کند، از آسیب دیدگی و صدمات جلوگیری می‌کند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که همه این موارد تضمین سلامت جسمانی فرد را به همراه خواهد داشت.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟