یوگای صورت چیست؟ همه چيز درباره یوگا صورت و تمرينات آن

یوگای صورت
3.6
(11)

ورزش یوگا، برای طراوت و جوانی پوست صورت بسیار مفید است. گواه این ادعا، نتایج قابل تامل افراد بسیاری است كه در سنین مختلف با انجام یوگا صورت به آن رسیده‌اند. اگر انسان صبوری هستید و به زیبایی طبیعی خود باور دارید، می‌توانید حرکات یوگای صورت را جایگزین تیغ جراحی زیبایی کنید.

انجام ورزش یوگا صورت، راهی کم هزینه برای بهبود ظاهر است که تاثیر آن در صورت تداوم انجامش، طولانی مدت است. بیشترین تاثیر حرکات یوگا صورت بر روی افتادگی پوست و رفع چین و چروک در نقاط مختلف چهره است. در ادامه با ما همراه باشید زیرا قرار است در این مقاله، همه چیز را درباره یوگا صورت و حرکات آن توضیح دهیم.

یوگای صورت چیست؟

فلسفه وجودی یوگاي صورت (Face Yoga) را باید در ژاپن جستجو کنید. با این که انجام حرکات مخصوص یوگا برای صورت جدید نیست اما آشنایی همه گير جهان با این سبک از یوگا، توسط کوکو هایاشی (Koko Hayashi)، مربی یوگا صورت زنان خانواده کارداشیان اتفاق افتاد. هایاشی که حالا موسس یوگا صورت با کوکو (Face Yoga With Koko) است؛ درباره آن می‌گوید:

یوگا صورت شامل دو سبك تمریني متفاوت است. برخی حرکات، عضلات خواب صورت را بیدار می‌کنند و تمركز برخی دیگر بر روی عضلاتی است که همواره در حال کار هستند.عضلات خواب صورت بخش‌هایی هستند که به صورت مدام از آنها استفاده نمی‌شود؛ مثل ناحیه زیر پلک پایینی و گونه‌ها. در مقابل، ماهیچه‌هایی همچون؛ ناحيه پیشانی، ابروها، پلک‌ها و اطراف دهن بدون هیچ تعطیلی به صورت مداوم در حال کار هستند.

با بالا رفتن سن و از بین رفتن تدریجی قابلیت ارتجاعی پوست و همچنین دخالت عوامل بسیار دیگری همچون وراثت، استعمال دخانيات،‌ آب و هوا و یا حتی سبک زندگی، به مرور زمان عضله‌های کشیده صورت دچار افتادگی می‌شوند و چین و چروک در نواحی مختلف به وجود می‌آید.حال یوگا صورت با تمرکز بر روی بخش عضله‌های خواب صورت، باعث کشیدگی و طراوت این نواحي و با کار بر روی ماهیچه‌های همیشه فعال صورت، باعث رفع چین و چروک آنها می‌شود.

با انجام مداوم یوگای صورت برای جوانسازی، ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند و به مرور زمان، چين و چروك از بین خواهند رفت. یوگا صورت علاوه بر عضلات و پوست، بر روي غدد لنفاوی نيز تاثير مي‌گذارد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره آموزش یوگا در خانه را بخوانید.

یوگای صورت چیست
به كار گرفتن عضلات بي حركت در يوگاي صورت

فواید انجام یوگا صورت

فواید یوگا صورت تنها منحصر به ناحیه صورت نمی‌شود. یوگای صورت علاوه بر تغییر و بهبود ظاهر فرد بر روی جنبه‌های روانی نیز تاثیر مي‌گذارد.البته، انجام ‌يوگا در هر سبكي و براي هر بخشي از بدن بسيار مفيد است. قبل‌تر درباره يوگا و هر آنچه كه درباره آن وجود دارد،‌ در مطلبي به صورت مفصل برايتان گفته‌ايم. مطالعه آن را به شما پيشنهاد مي‌كنيم.

اما درباره فوايد يوگا صورت در سال 2018، دانشمندان آزمايشي انجام دادند. آنها برای بررسی تاثیرات یوگا صورت بر روی افراد، از چندین داوطلب میانسال برای انجام 32 حرکت ورزشی یوگای صورت در طول روز، به مدت 30 دقیقه در طول هشت هفته، دعوت به عمل آوردند.

برای 12 هفته بعدی نيز، حرکات به صورت یک روز در میان انجام شدند. نتیجه قابل تامل بود. بعد از 20 هفته، نه تنها تغییرات قابل توجهی در صورت این افراد به وجود آمد بلکه تاثیر بسیاری در حس اعتماد به نفس و رضایت انها از ظاهرشان نیز به وجود آمد.

دیگر فواید یوگا صورت عبارتند از :

  • بهبود عملکرد غدد
  • کاهش پف صورت
  • ایجاد زاویه در صورت
  • برجستگی گونه‌ها
  • کاهش استرس
  • درمان سردردهای بد خیم و میگرنی
  • بهبود گردش خون
  • بهبود اختلالات مفصل فک
  • کشیدگی عضلات صورت (لیفت صورت)
  • افزایش قدرت عضله زبان
  • تقارن صورت
  • افزایش سلامت روان
  • بهبود عملکرد غدد لنفاوی
  • کاهش تیرگی و پف دور چشم
  • بهبود حالت چهره
  • بهبود قدرت تنفس فرد
  • کاهش فشار چشم
  • صافی، نرمی و درخشندگی پوست
  • درمان گردن درد
  • بهوبد مشکلات گفتاری
  • جلوگیری از پیری زودرس
  • تولید کلاژن و پروتئین در پوست صورت

همانطور که می‌بینید، تاثير انجام یوگا صورت تنها بر روی چهره نيست بلکه بدن و روان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. هرچند که تمرینات یوگای صورت برای درمان فلج صورت نیز توصیه می‌شود.

  0 تا 100 یوگا چیست؟ [فواید و مضرات + 7 سبک یوگا]

برای انجام یوگا صورت چه وسایلی نیاز است؟

برای انجام یوگا صورت به هیچ وسیله‌ای نیاز ندارید. تنها کافیست که در محیطی آرام با درجه دمای مناسب قرار داشته باشید؛ مکانی که در آن احساس راحتی کنید. دست‌ها و صورت خود را بشویید؛ به طوری که هیچ اثری از آرایش و یا آلودگی بر روی آنها باقی نماند.

برای انجام اين سبك از یوگا در صورتی که پوست چرب یا حساسی نداريد، می‌توانید از روغن‌های گیاهی استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا برای انجام یوگا صورت و یا استفاده از روغن‌ها، حتما با پزشک مشورت کنید.

حرکات مختلف یوگا صورت

ورزش یوگا صورت نه تنها تمرینی برای پوستی بهتر و جوانی صورت است بلکه حرکات آن تنوع بسیار بالایی دارد. برای انجام یوگا صورت، حرکات و آساناهای مختلفی وجود دارد.انجام حرکات یوگا صورت، محدودیت سنی ندارد و خانم‌ها و آقایان، می‌توانند این تمرینات را انجام دهند. همچنین در هر ساعت از شبانه روز، می‌توانید حرکات ورزشی یوگای صورت را انجام دهید.

با این حال، انجام اشتباه حرکات یوگا صورت، ممکن است نتیجه‌ای نامطلوب داشته باشد. از این رو، برای گرفتن نتیجه مطلوب، می‌توانید آموزش یوگا صورت را به شکلی اصولی در مجموعه زی یوگا و تحت تعلیم خانم زینب گودرزی، مدرس و مربی حرفه‌ای و با سابقه یوگا به صورت گروهی یا تخصصی، به صورت آنلاین یا حضوری، فرا بگیرید.

یوگا صورت برای افتادگی پلک

یکی از مشکلاتی که به مرور زمان به خاطر بالا رفتن سن و یا بیماری برای صورت رخ می‌دهد، افتادگی پلک است. مشكل افتادگي پلك، یکی از مواردی است كه افراد بسياري به خاطر آن تصمیم به انجام عمل‌های زیبایی می‌گیرند.حال می توان این مشکل را با انجام ورزش مخصوص یوگا صورت برای افتادگی پلک، به مرور زمان رفع کرد.

در ادامه، سه حرکت آسان یوگا برای رفع افتادگی پلک معرفی خواهیم کرد اما قبل از معرفی این حرکات لازم است تا چند نکته را به شما گوشزد کنیم.

  • بهتر است تا قبل از شروع حرکات، بهتر است تا با ماساژ، گردش خون در ناحیه ماهیچه‌های دور چشم را بالا برده و آن را کمی گرم کنید.
  • انجام این تمرینات به درمان سیاهی و پف زیر چشم نیز کمک می‌کند.
  • تمرینات یوگا برای رفع افتادگی چشم را باید حداقل سه الی پنج بار در هفته تکرار کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره مانترا چيست را بخوانید.
یوگا صورت چیست
يوگاي صورت براي از بين بردن چين و چروك
  • فشار دادن پلک

برای انجام این حرکت، خیلی راحت چشم‌های خود را ببندید و آنها را بر روی یکدیگر فشار دهید. پنج تا ده بار این حرکت را تکرار کنید.

  • فشار پلک و چشمک زدن

برای انجام این حرکت از انگشت‌های خود نیز کمک بگیرید. در ساده‌ترین شکل می‌توانید تا انگشت خود را بر روی ناحیه پایین استخوان ابرو گذاشته و سپس چشم‌های خود را باز و بسته کنید و سپس پلک‌های خود را محکم بر روی یکدیگر فشار دهید.

10 تا 20 بار این حرکت را انجام دهید.

  • بالا بردن ابروها

با بالا بردن ابروها به صورت هدفمند، می‌توانید پلک‌های خود را لیفت کرده و مشكل افتادگي پلک خود را تا حدودي بهبود ببخشید. برای انجام این حرکت می‌توانید با گذاشتن دو انگشت سبابه خود در کنار چشم‌ها، پلک پایین خود را به سمت بالا بکشید. این حرکت را برای شش ثانیه انجام دهید و سپس گوشه‌های چشم را رها کنید.

یوگا صورت برای بینی

یکی از عمل‌های پرهزینه و پرطرفدار در جهان، عمل بینی است. حال آن که می‌توان بدون هیچ دردسری و با کمترین هزینه و تنها با انجام یوگا صورت در ناحیه بینی، آن را فرم داده و یا کوچک کرد. برای انجام این کار پیشنهاد می‌کنیم تا چهار حرکت ساده را انجام دهید.ابدیا دو انگشت اشاره خود را با فشاری ملایم بر روی دو پره پایین بینی خود قرار دهید اما فشار ندهید. حالا نفس بکشید. این تمرین را برای ده بار تکرار کنید.

  • در حرکت بعدی، باید با انگشت اشاره، یکی از سوراخ‌های بینی خود را ببندید و از طریق سوراخ دیگر، چار ثانیه هوا را نگه دارید و بعد نفس بکشید. حالا سوراخ بینی خود را رها کنید و عمل بازدم را انجام دهید. این حرکت را 10 مرتبه در سه دور تکرار کنید.
  • در حرکت بعدی، صورت خود را ثابت نگه داشته و سپس بینی خود را بچرخانید. در هر ساعتی از روز و هر چند بار که می‌خواهید این حرکت را تکرار کنید.
  • در حرکت آخر، انگشت اشاره خود را بر روی نوک بینی قرار داده و به آرامی فشار دهید. حالا با نوک انگشت‌ها، بینی خود را هر مقدار که می‌خواهید؛ به سمت بالا و پایین ماساژ دهید. این حرکت یوگا صورت با تصویر برایتان بهتر نحوه انجام آن را نشان می‌دهد.

  تفاوت یوگا و پیلاتس چیست؟ | موارد منع انجام + شباهت هایشان

یوگا صورت برای چاقی

می‌توانید به جای تزریق ژل بوتاکس، با انجام حرکات یوگا، صورتی چاق، پر و یکدست داشته باشید.برای چاق شدن صورت با یوگا، صورت خود را به صورت فردی شگفت‌زده در آورده و چشمانتان را گرد کنید. با این کار نه تنها صورت شما به مرور چاق خواهد شد بلکه خط اخم را نیز از بین خواهد برد. این حرکت را الی 10 الی 20 ثانیه ادامه دهید.

در حرکت بعدی تنها کافیست تا لپ‌های خود را باد کرده و حتي‌الامکان در این حالت باقی بمایند. بعد از این حرکت می‌توانید، با سر انگشت‌های خود، زیر چشمتان را بکشید و به آرامی به سمت بالا ببرید. علاوه بر چاقی صورت، چین و چروک‌های زیر چشم با این حرکت بهبود پيدا مي‌كنند.

حالت‌های دیگری برای چاق شدن صورت به وسیله یوگا همچون نیشگون گونه، چهره خندان، حرکت کششی چانه به سمت بالا و غنچه کردن لب‌ها وجود دارند که کاملا ساده هستند و طريقه انجامشان کاملا از اسمشان مشخص است. این حرکات را در هر وقتي از روز می‌توانید بین 10 الی 20 بار انجام دهید. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره چگونه مدیتیشن کنیم را بخوانید.

يوگاي صورت براي تقويت عضلات صورت
يوگاي صورت براي تقويت عضلات صورت

یوگا صورت برای لاغری

در آن سوی مسیر چاقی صورت، افراد بسیاری هستند که قصد دارند تا با انجام یوگا صورت برای لاغری، چهره‌ای استخوانی و کشیده‌تر داشته باشند. خوشبختانه یوگا صورت، راه حلی سالم برای لاغری صورت است.اولین حرکت، وضعیت شیر (Lion Position) در یوگا است. براي انجام آن،‌ زانو بزنید و دست‌ها را بر روی ران‌های خود بگذارید.

فک خود را پایین آورده و دهانتان را باز کرده و زبان خود را به سمت بیرون بیاورید. با دهان نفس بكشيد و صدایی از ته گلو خود که شبیه به غرش شیر باشد در بیاورید.تمرین بعدی، وضعیت زبان قفل شده (Locked tongue Position) در یوگا است که هم باعث لاغری صورت است و هم باعث زاویه فک می‌شود. بنشینید و در وضعیت لوتوس قرار بگیرید. برای این کار لازم است که چهار زانو بنشينيد و پهنه پای راستتان بر روی زانوی چپ قرار بگیرید.

سپس دست‌ها را بر روی زانو گذاشته، نوک زبان را به سقف دهان بچسبانید و بعد دهانتان را تا زمان احساس کشش، باز کنید.اگر غبغب دارید و می خواهید صورت خود را لاغر کنید، وضعیت قفل چانه (Chin lock position) در یوگا بسیار برای شما مناسب است. در وضعیت لوتوس قرار بگیرید و سینه خود را به سمت چانه ببرید. زمانی که چانه و قفسه سینه به هم رسیدند، سر را به پایین خم کنید و در این وضعیت برای چند ثانیه بمانید.

حرکت بعدی از سری حرکات یوگا صورت برای لاغری، تکنیک دهانشویه (Mouthwash position) است. دهانشویه نیز باعث از بین رفتن غبغب و در کنار آن، لاغری صورت می‌شود. برای انجام این حرکت، دهان خود را پر از هوا کنید و بین لپ‌های خود، هوا را همچون توپی خیالی، جابجا کنید.برای چند ثانیه این کار را ادامه دهید و بعد عضلات صورت خود را شل کنید. مجددا این حرکت را برای چندین مرتبه دیگر ادامه دهید.

حرکت بعدی، صورت ماهی (Fish face position) است. برای انجام این حرکت، کافی است تا لب و گونه‌های خود را به داخل کشیده و صورت خود را به شکل ماهی در بیاورید. در این وضعیت بمانید و سپس، لبخند بزنید. زمانی که در فک و گونه‌های خود احساس کشش کردید، یعنی این حرکت را به درستی انجام داده‌اید.

معمولا برای دیدن نتیجه، باید حداقل 3 ماه این حرکات را به صورت مداوم انجام دهید.

يوگاي صورت براي از بين بردن چين و چروك
يوگاي صورت براي از بين بردن چين و چروك

  انواع تنفس در یوگا + آموزش تصویری 8 نوع تنفس در یوگا

سخن آخر

همیشه آسان‌ترین روش، بهترین راه نیست و تنها با کمی صبر و مداومت، می‌توان نتایج خیلی بهتری را با صرف کمترین هزینه و با کمک اساتید حرفه‌ای به دست آورد. حرکات یوگا صورت، همان راهی است که نتیجه آن تنها در یک شب حاصل نمی‌شود اما، در زمان درست، نتایج درست و باور نکردنی دارد.

حال شما بگویید که نظرتان درباره یوگای صورت چیست؟ آیا تجربه انجام این حرکات را داشته اید؟ در صورتی که جواب شما مثبت است؛ آیا نتیجه مورد نظر را گرفته اید؟ جواب های خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله زی یوگا در میان بگذارید.

برخی از سوالات متداول

1. یوگای صورت چیست؟

یوگا صورت، راهی کم هزینه برای بهبود ظاهر است که تاثیر آن در صورت تداوم انجامش، طولانی مدت است. بیشترین تاثیر حرکات یوگا صورت بر روی افتادگی پوست و رفع چین و چروک در نقاط مختلف چهره است.

2. فواید انجام یوگا صورت چیست؟

فواید یوگا صورت عبارتند از: بهبود عملکرد غدد – کاهش پف صورت – ایجاد زاویه در صورت – برجستگی گونه‌ها – کاهش استرس – درمان سردردهای بد خیم و میگرنی – بهبود گردش خون – بهبود اختلالات مفصل فک – کشیدگی عضلات صورت (لیفت صورت) – افزایش قدرت عضله زبان و …

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا: 11

One thought on “یوگای صورت چیست؟ همه چيز درباره یوگا صورت و تمرينات آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟