حرکات یوگا برای شکم و پهلو + آموزش 5 حرکت یوگا برای لاغری شکم

حرکات یوگا برای شکم و پهلو
4
(15)

چاقی همان حالتی است که همه از آن فرار می‌کنند. می‌توانیم با اطمینان بگوییم که در دنیا هیچ کسی وجود ندارد که دوست داشته باشد که اضافه وزن و چاقی را تجربه کند. برای همین، هر کسی به دنبال راهی برای لاغر شدن است اما، آیا تا به حال حرکات یوگا برای شکم و پهلو را امتحان کرده‌اید؟

یوگا ورزشی هوازی و فانکشنال نیست اما تمرین و ممارست در انجام آن، نه تنها باعث لاغری در ناحیه شکم و پهلو می‌شود بلکه، تناسب و زیبایی اندام را با خود به همراه دارد. در ادامه با ما در زی یوگا همراه باشید زیرا اینبار می‌خواهیم تا اول از همه به بررسی علل چاقی بپردازیم و بعد تاثیر یوگا برای لاغری شکم را مورد بررسی قرار دهیم.

توجه! مطلبی که در ادامه آن را مطالعه خواهید کرد، با توجه به منابع معتبر و مقاله‌های علمی منتشر شده توسط پزشکان و عالمان یوگا گردآوری و منتشر شده است.

چاقی چیست؟

چاقی همان چیزیست که بیشتر ما آن را به وزن بالا یا تجمع چربی‌ها در بخش‌های خاص بدن نسبت می‌دهیم. مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی می‌شوند، فعالیت هورمونی، تیروئید، تحرک و فعالیت کم، سبک زندگی، آب میان بافتی، عضلات، استخوان بندی، دریافت بیش از حد کالری، مشکلات روان شناختی، طبع و مزاج و از همه مهم‌تر، خوردن غذاهای ناسالم و چرب هستند.

تغذیه، سبک زندگی و همچنین مشکلات روان‌شناختی در افزایش وزن افراد نقش مهمی را ایفا می‌‏کند. البته، بیماری‏‌هایی مثل افسردگی، پر اشتهایی عصبی، اختلالات خواب و وسواس که باعث تغییر در رفتار تغذیه‌‏ای و فعالیت‏‌های روزانه می‌شوند نیز به صورت ویژه‌ای باعث اضافه وزن می‌شوند.

حجمی که بر اثر چاقی در بدن ایجاد می‌شود، به خاطر بیشتر بودن کالری دریافتی بدن از کالری مصرفی است. بدن هم با دریافت بیش از حد کالری، طی یک واکنش طبیعی آن را به عنوان چربی ذخیره می‌کند.

حرکات موثر یوگا برای شکم و پهلو

در نهایت، چربی‏‌ها در لابه‏ لای بافت پوست پخش می‏شوند و باعث اضافه شدن وزن کلی بدن و تغییر سایز آن می‏‌شوند. برای کاهش این میزان از درصد چربی، باید به سراغ راه حل‌هایی مثل رژیم غذایی مناسب به همراه پیاده‌روی یا حرکات یوگا برای شکم و پهلو بروید.

نکته مهمی که درباره چاقی و اضافه وزن وجود دارد این است که تبدیل به مشکلی جدی در دنیا شده و کم کم، شاخص سلامت جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده است. به هر حال همانطور که ممکن است بدانید؛ چاقی یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع بیماری‌های مختلف در بدن است. حتی محققان و پزشکان بسیاری معتقدند که یکی از دلایل مرگ و میر در دوره جدید، چاقی است.

اما چاقی را می‌توان با صبر، اراده و انتخاب ورزش‌هایی ماندگار و اثرگذار مثل حرکات یوگا برای شکم و پهلو با حتی نواحی دیگر بدن، از بین برد.

اما اول به این سوالات پاسخ دهید که تا به حال چند بار برای لاغری و مبارزه با چاقی‌های موضعی خود تلاش کرده‌اید؟ رژیم گرفته‌اید یا در کنارش، ورزش هم کرده‌اید؟ آیا به هدف خود رسیده‌اید؟ وزنتان ثابت مانده یا باز هم بعد از مدتی، چاقی و اضافه وزنتان به روال قبل بازگشته است؟اگر در میان تمامی این سوالات جوابتان به مورد آخر مثبت است، باید بگوییم که شما لازم دارید تا سبک زندگی خود را تغییر دهید.

باید برای تنظیم رژیم غذایی خود به پزشک متخصص مراجعه کنید و از ورزش‌های موثري مثل یوگا برای لاغری شکم برای سوزاندن کالری کمک بگیرید.جدای از تاثیرات ظاهری چاقی، این مسئله را جدی بگیرید زیرا ممکن است به خاطر رعایت نکردن توصیه‌های پزشکان یا اضافه وزن، به مشکلات جدی همچون چرب شدن کبد، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت و بعضی از سرطان‏ ها دچار شوید.

هر چند که هنگامی که اضافه‌ وزن بیش از حد باشد، فرد در حرکت و جابجایی خود دچار مشکل می‏‌شود و عملکردش در هنگام نفس کشیدن یا خوابیدن اختلال پيدا خواهيد كرد. یکی از دیگر عوارض چاقی برای بدن این است که باعث ایجاد درد و خستگی در بدن نیز می‌شود.راه‌های زیادی لاغری و تناسب اندام وجود دارد؛ که یکی از تاثیرگذارترین این روش‌ها به صورت فیزیکی، حرکات یوگا برای شکم و پهلو است که در ادامه درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.پیشنهاد می شود مقاله حرکات یوگا برای گردن درد را مطالعه کنید.

  0 تا 100 مدیتیشن جذب عشق + 3 تمرین مدیتیشن

حرکات یوگا برای لاغری شکم و پهلو

درباره ماهیت چاقی، دلایل بروزش و بیماری‌هایی که باعث آن می‌شوند، برایتان گفتیم. اما در ادامه قصد داریم تا درباره یوگا برای لاغری شکم بگوییم. بسیاری یوگا را ورزشی آرام و کم چالشی می‌دانند که برای لاغری و آب شدن چربی های دور شکم و پهلو مناسب نیست.

این در حالی است که با توجه به بررسی‌های یک موسسه پژوهشی ملی در آریزونا آمریکا، حرکات یوگا برای کوچک شدن شکم نه تنها باعث کاهش حجم چربی و لاغری می‌شود بلکه، باعث خوش فرم شدن و عضله سازی در این نواحی و البته ثبات وزنی نیز می‌شود.ممکن است که تا به حال این را شنیده باشید که چربی‌های ناحیه شکمی، یکی از سرسخت ترین توده‌های چربی در سراسر بدن دارند. اما خبر خوب این است که، حتی این چربی سمج هم آب می‎شوند البته، به شرطی که از راه‌های صحیحی مثل یوگا برای از بین بردن آنها استفاده شود.

البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که برای نتیجه گرفتن از حرکات یوگا برای شکم و پهلو، باید از رژیم‌های غذایی مخصوص پیروی کنید و تمرینات یوگا برای لاغری را به صورت منظم تحت نظر مربی حرفه‌ای یوگا انجام دهید. هرچند که باید بین کالری‌های دریافتی شما و میزان تحرکتان در طول روز و مخصوصا به خاطر انجام یوگا، تعادل وجود داشته باشد.

می‎توانید برای داشتن یک سبک غذایی مناسب در کنار حرکات یوگا برای شکم و پهلو، از رژیم‌های غذایی به سبک یوگا استفاده کنید. قبل‌تر درباره تغذیه در یوگا در یکی از مطالب زی یوگا به صورت کامل برایتان گفته‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن را مطالعه کنید.

اثر بخش ترین حرکات یوگا برای شکم و پهلو

در ادامه این مطلب، در این بخش می‌خواهیم تا موثرترین حرکات برای حرکات یوگا برای شکم و پهلو را معرفی و مورد بررسی قرار دهیم. حرکاتی مثل:

  • وضعیت قایق | Paripurna Navasana

اولین وضعیت از مجموعه حرکات یوگا برای شکم و پهلو که می‌خواهیم معرفی کنیم؛ وضعیت قایق در یوگا است. حرکت قایق از نظر مربیان و کارشناسان ورزشی، یکی از بهترین راه‌ها برای لاغری شکم و پهلو است که هم باعث صاف شدن شکم و چربی سوزی می‌شود هم به عضله سازی در ناحیه شکم کمک می‌کند.

برای انجام این حرکت، ابتدا به پشت دراز بکشید و سپس، پاهای خود را جفت کرده و به صورت هماهنگ، از زمین جدا کنید. در قدم بعدی، سر و بدن خود را از زمین جدا کنید و تا جایی که می‌توانید مثل قایقی که روی آب است؛ تعادل خود را حفظ کنید.به آرامی کف دست‌ها را به هم بچسبانید و بعد به آرامی دم و بازدم کنید. بهتر است تا برای یک دقیقه در این حالت بمانید. هر چند که اگر به تازگی یوگا را شروع کرده‌اید؛ می‌توانید تا تمرینات خود را از 15 ثانیه شروع کنید و به مرور زمان، به مدت زمان آن اضافه کنید.پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره تفاوت یوگا، پیلاتس و ایروبیک را بخوانید.

حرکات یوگا برای لاغری قایق

  • وضعیت بیتیلاسانا | Bitilasana

بیتیلاسانا یا وضعیت گاو در یوگا، یکی از رایج‌ترین حرکات یوگا برای لاغری شکم و پهلو هستند. برای انجام این وضعیت، در مرحله اول روی سطحی صاف مثل مت یوگا، زانو بزنید و بعد دستان را به زمین بزنید و بازوهایتان را صاف نگه دارید.ستون فقرات خود را به سمت پایین بکشید و برای 30 ثانیه در همین حالت بمانید و به آرامی دم و بازدم را بسیار عمیق انجام دهید. حالا دیگر نوبت آن است که ستون فقرات خود را بالا بکشید و برای 30 ثانیه دیگر در این حالت بمانید.

وضعیت گاو، نه تنها به لاغری شکم و پهلو کمک می‌کند بلکه باعث تسکین دردهای عضلانی در ناحیه کمر هم می‌شود.درباره مدیتیشن قبل تر در یکی از مطالب زی یوگا، مفصل برایتان گفته‌ایم. اگر دوست دارید تا بیشتر با ماهیت و تاریخچه مدیتیشن آشنا شوید و درباره آن بدانید؛ مطالعه مطلب مدیتیشن چیست را به شما توصیه می‌کنیم.

گاو

  • کرانچ | Crunches

حرکت بعدی که جز بهترین‌ها در زمینه حرکات یوگا برای شکم و پهلو است، حرکت معروف کرانچ است. کرانچ یکی از تکنیک‌های موثر تنفس شکمی در یوگا است و نه تنها در این رشته ورزشی بلکه در دیگر سبک‌ها نیز، محبوب است.با انجام کرانچ، بدن شما به میزان قابل توجهی چربی در ناحیه شکم و پهلو می‌سوزاند و استقامت بدنتان بالاتر می‌رود.

برای شروع کرانچ، ابتدا به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید و سپس، پاشنه پاهای خود را با کمی فاصله بر روی تشک قرار دهید و سپس، قسمت بالایی بدنتان را از کف زمین بلند کنید و سعی کنید به همراه بازدم، آرنج چپتان را به زانوی راست برسانید و سپس با عمل دم، به عقب برگردانید. برای 10 بار این تمرین را انجام دهید.

کرانچ

  • پل | Bridge

پل یکی از حرکات معروف یوگا برای لاغری، فرم دهی و آب کردن چربی‌های موجود در ناحیه شکم و پهلو است. همچنبن در صورت تداوم، پل باعث خوش فرم شدن عضلات باسن و شکمی نیز و همچنین تقویت عضلات پا هم می‌شود.انجام حرکت پل، بسیار آسان است. کافیست که روی مت یوگا به پشت دراز بکشید و دو زانوی خود را جمع کنید.

در حرکت بعدی، با کمک پاها و زانو، بدن را تا زمانی که یک خط مستقیم از زانو تا شانه‌ها ایجاد شود؛ از زمین جدا کنید.می‌توانید دست‌ها را به بالای سر ببرید و به سمت بالا بکشید یا در کنار بدنتان قرار دهید. برای 15 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید و برای پنج الی ده بار دیگر، این حرکت را تکرار کنید. در اجرای حرکت پل توجه داشته باشید که باید در هنگام جدا کردن بدن از زمین، عمل دم و در هنگام فرود، بازدم را انجام دهید.

پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره درمان افسردگی با یوگا را بخوانید.

پل

  • وضعیت پلانک از بقل | Side plank

دیگر حرکت موثر ورزش یوگا برای لاغری شکم و پهلو، وضعیت پلانک از بقل است. پلانک از بقل، باعث تحریک عضلات اصلی، تقویت سوخت و ساز و تقویت استقامت بدن نیز می‌شود.برای شروع حرکت پلانک از بقل، به پهلوی راست خود بخوابید و با دست راست بدن را از زمین جدا کنید. نشیمنگاه خود را از زمین بلند کنید تا یک خط مستقیم از پاهای خود تا بالای سرتان ایجاد شود. در این موقعیت، به هیچ عنوان نباید باسنتان به سمت زمین بیاید.

می‌توانید با بالا بردن دست چپ، تعادل را در بدنتان برقرار کنید و برای یک دقیقه، در این حالت باقی بمانید. حرکت را برای 60 ثانیه نگه دارید.

اگر میخواهید فرق یوگا و پیلاتس را بدانید به مقاله نوشته شده ما با عنوان تفاوت یوگا و پیلاتس چیست مراجعه نمایید.

  انواع مدیتیشن + معرفی 15 نوع مدیتیشن‌

پلانک از بقل

نکاتی مهم در زمینه انجام یوگا برای لاغری

در زمینه انجام حرکات یوگا برای شکم و پهلو، نکات مهمی وجود دارد که حتما قبل از انجام ورزش باید به آنها توجه کنید:

  • قبل از انتخاب یوگا به عنوان ورزشی برای لاغری و تناسب اندام، حتما با مربی حرفه‌ای یوگا یا یک پزشک حاذق مشورت کنید.
  • اگر به بیماری‌هایی مثل، فشار خون، مشکلات قلبی، کمر درد، درد باشن، آرتروز، درد در ناحیه مفاصل، دیسک کمر، فتق یا سرگیجه مبتلا هستید یا به تازگی وضع حمل، در ناحیه شکم، ستون فقرات، شش یا مغز عمل جراحی داشته اید؛ از انجام حرکات یوگا برای شکم و پهلو بپرهیزید یا با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • در انجام حرکات دقت داشته باشید و به این مسئله توجه داشته باشید که برای گرفتن نتیجه، باید اراده داشته باشید، وقت بگذارید و با برنامه پیش بروید.
  • حتما حرکات را تحت نظارت و آموزش یک مربی حرفه‌ای و آگاه یوگا انجام دهید.
  • بهترین زمان پیشنهادی برای انجام مجموع حرکات یوگا برای شکم و پهلو، بین 60 تا 90 دقیقه است.
  • بین چهار الی پنج روز در هفته،تمرینات یوگا برای لاغری  خود را انجام دهید.
  • نوع حرکات و همچنین کیفیت انجام آنها، بسیار روی عمل چربی سوزی در ناحیه شکم و پهلو تاثیر می‌گذارد.

در کدام کلاس های یوگا برای لاغری شکم و پهلو شرکت کنیم؟

یکی از شرایط لازم برای درست انجا دادن حرکات یوگا برای شکم و پهلو و گرفتن نتیجه لازم از آن، آموزش و تمرین با مربی حرفه‌ای و با تجربه یوگا است. چنین شخصی می‌تواند به خوبی شما را آموزش دهد و بر روی نحوه انجام حرکاتتان، نظارت داشته باشد.اگر می‌خواهید در چنین شرایطی یوگا را انجام دهید و از آن واقعا نتیجه بگیرید؛ شرکت در دوره های زی یوگا را به شما توصیه می‌کنیم.

این دوره‌ها، بیشتر شامل کلاس‌های موضوعی و آموزشی در زمینه یوگا هستند و توسط یکی از حرفه‌ای‌ترین مربی‌های یوگا در ایران، خانم زینب گودرزی در محیطی مجهز، امن و پر از آرامش برگزار می‌شوند.کلاس‌ها به صورت گروهی، نیمه گروهی و خصوصی به صوت آنلاین و حضوری برگزار می‌شوند. سطوح کلاس‌ها متفاوت هستند و می‌توانید با خیال راحت با توجه به میزان تسلطتان به یوگا، در دوره مناسب با شرایطتان شرکت کنید.

ما همیشه پشتیبان شما هستیم؛ هر سوالی که دارید از ما بپرسید تا شما را راهنمایی کنیم.

  آموزش حرکت درخت در یوگا (+ فواید حرکت وریکش آسانا در یوگا)

یوگا، سلاحی قوی برای از بین بردن شکم و پهلو!

همیشه زود نتیجه گرفتن، دلیلی بر موفقیت نیست! این را برای این می‌گوییم که یوگا اثری آهسته و پیوسته اما ماندگار بر روی نواحی چاق بدن مثل شکم و پهلوها دارد.حال شما بگویید؛ آیا تا به حال از یوگا برای کاهش وزن استفاده کرده‌اید؟ برای از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو چطور؟ تجربه خود را از تاثیر حرکات یوگا برای شکم و پهلو با ما و دیگر خوانندگان زی یوگا به اشتراک بگذارید.

برخی سوالات متداول:

حرکات یوگا برای لاغری شکم و پهلو مفید است؟

با توجه به بررسی‌های یک موسسه پژوهشی ملی در آریزونا آمریکا، حرکات یوگا برای کوچک شدن شکم نه تنها باعث کاهش حجم چربی و لاغری می‌شود بلکه، باعث خوش فرم شدن و عضله سازی در این نواحی و البته ثبات وزنی نیز می‌شود.

در کدام کلاس های یوگا برای لاغری شکم و پهلو شرکت کنیم؟

یکی از شرایط لازم برای درست انجا دادن حرکات یوگا برای شکم و پهلو و گرفتن نتیجه لازم از آن، آموزش و تمرین با مربی حرفه‌ای و با تجربه یوگا است. چنین شخصی می‌تواند به خوبی شما را آموزش دهد و بر روی نحوه انجام حرکاتتان، نظارت داشته باشد.

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟