مت یوگا چیست؟ راهنمای خرید زیرانداز و مت یوگای مناسب

مت یوگا چیست
4.4
(7)

برای اینکه بتوانید فعالیت‌های ورزشی و تمرینات یوگا را به درستی انجام دهید و نتیجه مطلوبی به دست‌آورید، نیاز به یکسری لوازم و تجهیزات دارید که در این میان مت یا زیرانداز یوگا یکی از وسایل بسیار ضروری برای هنرجویان محسوب می‌شود.

باتوجه‌ به اینکه یوگا ورزشی است که نیاز به تمرکز بالا دارد و معمولاً بیشتر حرکات آن به صورت نشسته انجام می‌شود، برای اینکه بتوانید به راحتی بر روی زمین بنشینید و حرکات یوگا را با آرامش انجام دهید، نیاز به یک مت یوگای مناسب دارید. هنرجویانی که به تازگی ورزش یوگا را شروع کرده‌اند، به ویژه افرادی که دچار کمردرد و زانودرد هستند و با نشستن روی زمین احساس ناراحتی بیشتری می‌کنند، لازم است به دنبال خرید زیرانداز مناسب یوگا باشند تا خطر آسیب دیدگی برای آن‌ها کم شود.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید ویژگی‌های یک مت یوگا چیست، انواع آن کدام است و برای خرید یک مت یوگای خوب چه نکاتی را باید در نظر گرفت، با ما تا پایان این راهنمای خرید مت یوگا همراه باشید تا مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

انتخاب مت یوگا مناسب

مت یوگا چیست و چه کاربردی دارد؟

مت یا زیرانداز یوگا در واقع به تشک‌هایی گفته می‌شود که یک سطح بدون لغزش را برای جلوگیری از لیز خوردن دست‌ها و پا‌ها در هنگام انجام تمرینات یوگا یا فعالیت‌های ورزشی برای فرد ورزشکار به وجود می‌آورند. هدف اصلی زیرانداز یوگا این است که شما را روی زمین نگه دارد و به حفظ تعادلتان کمک کند.

اما مهم‌ترین مسأله این است که زیرانداز یوگای شما در زمان انجام تمرینات روزانه، باید بتواند راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد، بنابراین هنگام خرید این محصول باید به سراغ مت‌ها و زیرانداز‌های یوگایی که باکیفیت و مرغوب هستند، بروید و آن‌ها را انتخاب کنید. این نکته را هم لازم است در نظر بگیرید که یک مت یوگای مناسب باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که بتواند شما را در وضعیت‌های بدنی مختلف به صورت ثابت روی زمین نگه داد.

زیرانداز‌های ورزشی علاوه بر استفاده برای ورزش یوگا می‌توانند در رشته‌های ورزشی دیگر مثل بدنسازی و ژیمناستیک هم مورد استفاده قرار بگیرید. لازم به ذکر است که مت ورزشی با سایر زیرانداز‌ها تفاوت‌هایی دارد و جنس آن‌ها به‌گونه‌ای است که به زمین می‌چسبد و لیز نمی‌خورد.

اگر فشار خون دارید و در فکر درمان آن هستید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله درمان فشار خون با یوگا را مطالعه کنید.

راهنمای خرید مت یوگا چیست

یک مت یوگای مناسب باید دارای چه ویژگی‌ هایی باشد؟

برای اینکه بتوانید یک مت یوگای مناسب را انتخاب و خریداری کنید، بهتر است این ویژگی‌ها را برای آن به خاطر بسپارید:

  • مت یا زیرانداز یوگا باید از چسبندگی خوبی برخوردار باشد و به راحتی لیز نخورد.
  •  طول آن استاندارد باشد. معمولاً مت یوگا باید دارای مساحت 60×170 باشد.
  • دارای ضخامت مناسبی باشد تا بتوانید به راحتی حرکات ایستاده یا حرکات نشسته را روی آن انجام دهید. ضخامت استاندارد یک مت یوگای مناسب باید بین 6 تا 8 میلیمتر باشد.
  •  فاقد مواد سمی باشد. برخی از مت‌های یوگا از جنس pvc سمی و سرطان‌زا ساخته شده‌اند و درجه دو هستند؛ بنابراین به دنبال مدل‌هایی باشید که از جنس pvc عاری از مواد سمی تولید شده و درجه یک هستند. بهترین انتخاب برای شما مت‌های یوگا با جنس پلاستیک طبیعی خواهند بود.
  •  یک زیرانداز یوگای استاندارد و مناسب نباید بعد از مدتی استفاده پوسته‌پوسته و پاره شود.
  •  این محصول باید بتواند وزن‌های زیاد را هم تحمل کند.
  •  قابل شستشو بودن، وزن سبک، داشتن قیمت مناسب و مقرون به صرفه نیز از دیگر مشخصات یک مت یوگای مناسب است که لازم است هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید.

برای آشنایی با حرکت کلاغ یوگا به شما پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش حرکت کلاغ در یوگا را مطالعه کنید.

راهنمای خرید زیرانداز یوگا

انواع مت یوگا از لحاظ جنس شامل کدام موارد می‌ شود؟

از لحاظ جنس مت‌های یوگا دارای انواع مختلفی هستند که معروف‌ترین مدل‌های زیرانداز یوگا شامل موارد زیر می‌شوند:

  •  مت یوگا با جنس pvc؛ این نوع زیرانداز یوگا از جنس پلاستیک ساخته شده و تقریباً قدیمی‌ترین نمونه است. تنوع رنگ آن محدود بوده و معمولاً در رنگ‌های آبی و بنفش دیده می‌شود. قیمت مت pvc یوگا نسبت به دیگر انواع ارزان‌تر بوده و از ارزش خرید بالایی برخوردار است.پیشنهاد می شود مقاله پاکسازی چاکرای ریشه را مطالعه کنید .
  •  مت یوگا با جنس فوم؛ برای ساخت زیرانداز‌های ورزشی به خصوص مت یوگا از فوم که یک ماده نرم و راحت است، استفاده می‌شود. قبل از تولید فوم اغلب زیرانداز‌های ورزشی زیاد نرم نبودند و رنگ‌های آن‌ها به آبی و بنفش محدود می‌شد، اما امروزه با تولید فوم که دارای رنگ‌بندی متنوع است، شما شاهد مت‌های یوگا در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف هستید و به راحتی می‌توانید نمونه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.
  •  مت یوگا با جنس حوله‌ ای؛ از آنجایی که فوم و پلاستیک دو ماده شیمیایی هستند، ممکن است بر روی پوست برخی از افراد ایجاد حساسیت کنند. پس اگر پوست شما هم به این دو ماده حساسیت دارد، می‌توانید زیرانداز‌های حوله‌ای یوگا را انتخاب و خریداری نمایید. حوله یک پارچه نرم و لطیف بوده که شباهت زیادی به پارچه مخمل دارد با این تفاوت که ضخامت آن بیشتر است و به دلیل استفاده از الیاف طبیعی پنبه در تولید آن، بر روی پوست ایجاد حساسیت نمی‌کند.
  • مت یوگا با جنس tpe؛ این نوع مت یوگا که جزء محصولات پرفروش در کشور محسوب می‌شود، حاوی ترکیباتی از لاستیک و پلاستیک بوده که خواص کششی خوبی دارد و با داشتن خطوط راهنما، مطابق با استاندارد‌آسا یوگا تولید شده، بنابراین یک زیرانداز ورزشی بسیار عالی برای بهبود تکنیک‌های یوگا خواهد بود. بدون لاتکس، بودن pvc یا هر نوع فلزات سنگین یکی از جمله ویژگی‌های بارز مت‌های تی‌پی‌ای است که باعث شده این محصول سالم، قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست باشد.

ضخامت استاندارد این نوع مت‌های یوگا 6 میلیمتری بوده و راحت‌ترین تجربه ورزش یوگا را در تمامی سطوح برای ورزشکاران یوگا و ورزش‌های دیگری همچون پیلاتس فراهم می‌کند. ضخامت آن به‌گونه‌ای است که از مفاصل و زانو‌ها به خوبی محافظت می‌کند و به همین دلیل مانع از بروز آسیب دیدگی در یوگا کاران می‌شود.پیشنهاد می شود مقاله تست باز بودن چاکراهای بدن را مطالعه کنید.

بند‌های ساده کاور، وزن سبک و قابل حمل بودن مت‌های tpe این امکان را برای شما به وجود می‌آورد که این محصول را بتوانید به راحتی با خودتان تا سالن ورزشی یا هر مکان دیگری که بخواهید تمرینات یوگای خود را انجام دهید، جابه‌جا نمایید. پس اگر به دنبال یک مت یوگای مناسب برای خودتان هستید، مت‌های tpe می‌توانند بهترین گزینه برای انتخاب و خرید باشند.

برای خرید مت یوگا می توانید به صفحه قیمت مت یوگا در  زی یوگا مراجعه کنید و از محصولات ما دیدن فرمایید.

راهنمای خرید مت یوگا حرفه ای

زیرانداز‌های یوگا دارای چه مدل‌ هایی هستند؟

در این بخش از راهنمای خرید زیرانداز یوگا برای اینکه شما عزیزان بتوانید محصول مناسبی را انتخاب و خریداری نمایید، مدل‌های مختلفی از مت‌های یوگا را معرفی می‌کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • زیرانداز‌های یوگا مدل 3،4،5 و 6 میلیمتری؛ این مدل‌های زیرانداز ورزشی بیشتر برای انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت ایستاده مناسب هستند که در این میان زیرانداز یوگای 3 میلیمتری نازک‌ترین نمونه محسوب می‌شود. توسط این مت‌های یوگا شما تعادل بهتری خواهید داشت. به هیچ عنوان از این زیرانداز‌ها برای انجام حرکات نشسته یوگا استفاده نکنید، چراکه خیلی خشک بوده و نرم و راحت نیستند.
  •  زیرانداز یوگا مدل 8 میلیمتری؛ این مدل نازک‌ترین نمونه از زیرانداز‌های مخصوص حرکات نشسته یوگا بوده که به وسیله آن می‌توانید حرکات ایستاده را هم انجام دهید؛ بنابراین اگر به دنبال یک زیرانداز مناسب برای تمرینات یوگا می‌گردید که بتوانید در کنار انجام حرکات نشسته، حرکات به صورت ایستاده را هم انجام دهید، مت یوگای 8 میلیمتری بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.
  •  زیرانداز یوگا مدل 10 میلیمتری؛ این مدل در میان انواع زیرانداز یوگا، یک نمونه استاندارد محسوب می‌شود که در حالت نشسته راحت بوده و سفت نیست، البته نرمی آن به اندازه‌های نیست که بتوانید به وسیله آن فعالیت‌های ورزشی به صورت ایستاده را هم انجام دهید؛ بنابراین اگر بیشتر حرکات یوگایی که انجام می‌دهید به صورت نشسته است، مدل 10 میلیمتری می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.
  • زیرانداز یوگا مدل 20 میلیمتری؛ اگر به دنبال یک زیرانداز خیلی نرم و راحت برای انجام حرکات یوگای نشسته هستید، نمونه 20 میلیمتری مناسب‌ترین انتخاب برای شما خواهد بود. ضخامت این مدل از نمونه 10 میلیمتری بیشتر بوده، اما برای انجام فعالیت‌های ورزشی به حالت ایستاده اصلاً مناسب نیست، به دلیل اینکه حالت فنری داشته و حفظ تعادل در حرکات ایستاده با این مت کار آسانی نیست.
  • زیرانداز یوگا مدل 3 سانتیمتری؛ این مدل زیرانداز یوگا جزء ضخیم‌ترین مت‌ها محسوب می‌شود که تنها مخصوص انجام حرکات نشسته بوده و برای حرکات ایستاده گزینه مناسبی نخواهد بود؛ بنابراین اگر دچار ناراحتی در زانو و کمر هستید، بهتر است زیرانداز یوگای 3 سانتیمتری را خریداری کنید، چراکه خیلی نرم و راحت بوده و درد ناحیه کمر و زانوی شما را کاهش می‌دهد.

اریال یوگا چیست ؟ این سوالی است که برای خیلی از افراد پیش می آید ما در مقاله مربوطه به طور کامل اریال یوگا را توضیح داده ایم.

نحوه انتخاب مت یوگا مناسب

برای خرید یک مت یوگای مناسب دانستن چه نکاتی لازم و ضروری است؟

اگر به دنبال خرید یک مت یا زیرانداز یوگای مناسب هستید که بتوانید به وسیله آن به راحتی حرکات و تمرینات این ورزش مفید را انجام دهید، لازم است هنگام خرید این محصول نکاتی را در نظر بگیرید از جمله اینکه:

  • به وزن زیرانداز یوگا توجه کنید؛ یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در نحوه انتخاب مت یوگا مناسب توجه به وزن آن است و باتوجه‌به جنسی که زیرانداز از آن ساخته شده، دارای وزن متفاوتی است. به طور کلی مت‌های سبک وزن بهترین گزینه برای انتخاب هستند، به دلیل جابه‌جایی راحت آن‌ها. اما اگر زیرانداز را برای مکان مثل خانه ثابتی می‌خواهید خریداری نمایید و نیاز به جابه‌جایی ندارید، می‌توانید مدل‌های سنگین وزن را بخرید. با این وجود انتخاب مت یوگای مناسب اینکه سبک وزن یا سنگین وزن، به سلیقه شما بستگی دارد.
  •  به ضخامت زیرانداز یوگا توجه کنید؛ باتوجه‌به سبک رشته ورزشی و نوع حرکات انتخابی یوگا، قد و وزن ورزشکار زیرانداز‌های یوگا در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. اگر شما بیشتر حرکات یوگای ایستاده را انجام می‌دهید، بهتر است به سراغ مدل‌هایی که ضخامت کمتری دارند و نازک هستند، بروید. چراکه این مدل‌ها تعادل بیشتری را برای شما فراهم می‌کنند. اما اگر تمرینات شما بیشتر به حالت نشسته انجام می‌شود، زیرانداز‌های یوگای ضخیم‌تر مناسب هستند.
  •  به جنس زیرانداز یوگا توجه کنید؛ زیرانداز‌های یوگا دارای جنس‌های مختلفی هستند که در میان آن‌ها سه نمونه از همه معروف بوده و بیشتر استفاده می‌شوند، زیرانداز pvc یا پلاستیک، فومی و حوله‌ای. دو نمونه اول از الیاف مصنوعی ساخته شده و ممکن است باعث حساسیت پوستی شوند و نمونه حوله‌ای از الیاف طبیعی ساخته شده که ایجاد حساسیت نمی‌کند.
  •  به برند زیرانداز یوگا توجه کنید؛ سعی کنید برای خرید یک مت یوگای مناسب همیشه به سراغ برند‌های معروف و شناخته شده بروید که کیفیت و ماندگاری بالایی دارند. این محصولات به دلیل مرغوب بودن از آسیب دیدگی در هنگام انجام تمرینات مختلف جلوگیری می‌کنند و راحتی و پشتیبانی زیادی را به شما ارائه می‌دهند. در این میان بهترین برند‌های تولید‌کننده زیرانداز یوگا عبارت‌اند از نینجا، آذیموس، اس کی ال زد، فوردی پرو، بابل کارپت، وکس اسپورت، اکو فرندی، الکس اسپورت، الو یوگا (ALO YOGA) و دکتلون.

اگر به دنبال راهکار برای درمان پروستات هستید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله حرکات یوگا برای درمان پروستات را مطالعه کنید.

  •  به قیمت زیرانداز یوگا توجه کنید؛ قیمت زیرانداز‌های یوگا به عوامل مختلفی همچون وزن، جنس، ضخامت، برند شرکت سازنده و … بستگی دارد و متفاوت است؛ بنابراین بهتر است هنگام انتخاب و خریداری یک مت یوگای مناسب میزان بودجه خود را در نظر بگیرید.

یوگا اقسام و موارد گوناگونی دارد ، از جمله آن سلام بر خورشید است که ما در مقاله آموزش یوگا سلام بر خورشید این نوع از یوگا را به طور کامل توضیح داده ایم.

نحوه انتخاب مت یوگا مناسب و با کیفیت

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده در این مقاله، در صورتی که شما به ورزش یوگا علاقه‌مند هستید و قصد دارید حرکات و تمرینات این ورزش آرامش بخش را شروع کنید، لازم است قبل از هر کاری یک مت یوگای باکیفیت و مناسب را خریداری نمایید. تشک‌های یوگا دارای طول و بافت متنوعی هستند و از موارد مختلفی ساخته شده‌اند، بنابراین اگر قصد انتخاب این محصول را دارید، بهتر است برای خرید یک زیرانداز یوگای مناسب این موارد را در نظر بگیرید:

  •  نیاز‌های شخصی خود را مشخص کنید، اینکه برای انجام کدام حرکات خاص یوگا می‌خواهید مت بخرید، حرکات نشسته یا حرکات ایستاده؟
  •  به فرم بدنتان برای انتخاب یک مت یوگای مناسب توجه کنید، مثلاً اگر قد بلند هستید، به سراغ خرید زیرانداز‌های خیلی بلند بروید.
  •  اگر به تازگی این ورزش را شروع کردید، بهتر است با یک زیرانداز عادی و با کیفیت متوسط یوگا شروع کنید.
  •  به محلی که قرار است حرکات یوگا را در آن انجام دهید، دقت کنید. مثلاً اگر می‌خواهید در کلاس‌های آموزشی یوگا شرکت کنید، بهتر است زیراندازی را خریداری کنید که هم وزن سبکی داشته باشد و هم جابه‌جایی آن آسان باشد.

و در انتها شما می‌توانید برای دیدن محصولات مناسب و با کیفیت مت یوگا به وب‌سایت زی یوگا مراجعه نمایید و با بررسی مشخصات، ویژگی‌ها و قیمت هر کدام از این زیرانداز‌ها، نمونه مورد نظر خود را خریداری نمایید.

برخی سوالات رایج:

1.مت یوگا چیست و چه کاربردی دارد؟

مت یا زیرانداز یوگا در واقع به تشک‌هایی گفته می‌شود که یک سطح بدون لغزش را برای جلوگیری از لیز خوردن دست‌ها و پا‌ها در هنگام انجام تمرینات یوگا یا فعالیت‌های ورزشی برای فرد ورزشکار به وجود می‌آورند. هدف اصلی زیرانداز یوگا این است که شما را روی زمین نگه دارد و به حفظ تعادلتان کمک کند.

2.زیرانداز‌های یوگا دارای چه مدل‌ هایی هستند؟

زیرانداز‌های یوگا مدل 3،4،5 و 6 میلیمتری – زیرانداز یوگا مدل 8 میلیمتری – زیرانداز یوگا مدل 10 میلیمتری – زیرانداز یوگا مدل 20 میلیمتری – زیرانداز یوگا مدل 3 سانتیمتری و…

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 7

One thought on “مت یوگا چیست؟ راهنمای خرید زیرانداز و مت یوگای مناسب

    • آواتار
      زینب گودرزی میگوید:

      زیر اندازی ورزشی با نام مت یوگا هم شناخته می شود. پس فرقی با هم ندارند.برخی از کاربران نمی دانند اسم زیر انداز ورزشی چیست؟! زیر انداز ورزشی با همان نام زیرانداز یا مت ورزشی شناخته می شود. بسیاری از فعالیت های ورزشی نیازمند یک سطح صاف، نرم و تمیز هستند تا بتوانید آن ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟