حرکات یوگا برای کمر درد و دیسک کمر + آموزش تصویری

یوگا برای کمر درد
5
(4)

یکی از معجزات یوگا، اثرات درمانی آن روی جسم انسان است. از پوست صورت گرفته تا کمردرد و دیسک کمر همگی با یوگا درمان می‌شوند. این روزها هم که به خاطر سبک زندگی کارمندی و پشت میزنشینی، دردهای زیادی در ناحیه کمر به وجود می‌آیند که البته می‌توان آنها را با تکنیک‌های یوگا برای کمر درد و یوگا برای دیسک کمر، به راحتی درمان کرد.

یوگا و انجام حرکات مخصوص آن برای تسکین درد در تمامی نواحی کمر، هم خاصیت درمانی دارد و هم باعث تسکین درد می‌شود. همچنین این حرکات، باعث تقویت عضلات کمر می‌شوند و از دردهایی که ممکن است در آینده عارض شوند؛ جلوگیری می‌کنند.در ادامه با ما همراه باشید زیرا قرار است تا در ادامه این مطلب از زی یوگا، بیشتر درباره تاثیرات یوگا برای بهبود کمر درد و دیسک کمر و همچنین حرکات مناسب یوگا برای بهبود و تسکین درد در ناحیه کمر برایتان بگوییم.

توجه! مطالب فوق بر اساس آخرین یافته های پزشکی و متخصصان علم یوگا، گردآوری و منتشر شده اند.

چگونه یوگا باعث بهبود کمر درد و دیسک کمر می شود؟

اول بیایید تا کمی بیشتر درباره کمر درد برایتان بگوییم تا به صورت ریشه‌ای، با علت بروز این نقصان آشنا شوید.دردی که در قسمت پایینی کمر ایجاد می‌شود؛ همان مشکلی است که آن را اصطلاحا کمر درد می‌نامیم. بر اساس گفته‌های پزشکان متخصص، کمر درد به خاطر مشکل در عملکرد ساختمان‌هایی در بدن ایجاد می‌شود که مسئول اتصال دیسک‌های ‌مهره‌ای و مفاصل کمر هستند.

کمر انسان ساختمان پیچیده‌ای از ماهیچه‌ها ، تاندون‌ها ، دیسک‌ها و استخوان‌ها دارد و محل قرارگیری اعصاب کمری و نقطه اتصال به داخل اندام‌های تحتانی است. کمر از پنج مهره درست شده و در بین آنها، ساختمان‌های غضروفی به نام دیسک کمر قرار گرفته‌اند. همین مهره‌ها، توانایی به جلو و عقب و چپ و راست حرکت کردن را به ما می‌دهند.

با استناد به اعلام موسسه جهانی اختلالات عصبی، مهم‌ترین و البته شایع‌ترین علت بروز کمر درد، مشاغل امروز و سبک زندگی کارمندی و اصطلاحا، پشت میزنشینی است. در همین گزارش آمده است که 90% مردم در طول زندگی خود، قطعا دچار کمر درد می‌شوند.

 

حرکات یوگا برای کمر درد

اما موارد دیگری همچون افزایش سن، چاقی، ورزش‌های غیر اصولی، اضطراب، استرس، افسردگی یا عدم تحرک کافی نیز باعث ایجاد کمر درد در انسان می‌شوند.دیسک کمر، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای کمر اتفاق می‌افتد. دیسک کمر که آن را یک نوع بیماری هم می‌دانند؛ مشکلی است که بیشتر برای افراد میان سال اتفاق می‌افتد.

فردی که مبتلا به دیسک کمر است، معمولاً دردی شدید و ناگهانی در کمر یا در پشت پای بیمار خود به صورت ناگهانی حس می‌کند. حتی با این که ممکن است که فرد بیمار، سابقه کمردردهای گذرا را داشته باشد، اما باز هم محتمل است که دچار یک کمردرد یا پا درد بسیار شدید شود.این بیماری در کمر یا اندام تحتانی بدن برای ماه‌ها یا شاید سال ها ادامه دارد و با دارو، بهبودی نسبی پیدا می‌کند.

هرچند که این احتمال وجود دارد که در طی یکی از حملات دیسک کمر، دیگر بدن به درمان‌های گذشته جواب ندهد.درباره کمر درد و دیسک کمر، مطالب و حقایق بسیار زیادی وجود دارد اما در همین مواردی که به صورت مختصر برایتان گفتیم؛ به خوبی مشخص است علل بروز آنها، تحرکات فردی و عوامل عصبی همچون استرس، نقش پر رنگی دارند.

این در حالی است که بارها اشاره کرده‌ایم که یوگا نه تنها فواید فیزیکی دارد بلکه، اثر آن بر روی روح و ذهن فرد، بی‌نظیر و معجزه‌گونه است. در واقع همین اثرات یوگا است که باعث شده حالا روش‌های درمانی مثل یوگا برای دیسک کمر و یوگا برای کمر درد به وجود بیایند.با این که اکثر حرکات یوگا برای تقویت عضلات کمر مناسب هستند اما با این حال، بعضی از آساناهای یوگا، علاوه بر اثر تقویتی، باعث تسکین و کاهش درد کمر و دیسک آن نیز می‌شوند.

بیشتر این حرکات اصلاحی هستند و حتما باید به شیوه صحیح خود انجام شوند. در غیر این صورت یا اشتباه انجام دادن حرکات یوگا، ممکن است که آسیب‌های بیشتری به کمر و ستون فقرات وارد شود.در ادامه چندین حرکت بسیار موثر در یوگا که باعث بهبود کمر درد و دیگر دردهای آن می‌شوند را به شما معرفی خواهیم کرد اما قبل از آن باید توجه شما را به نکته بسیار مهمی در این زمینه جلب کنیم.

با این که یوگا برای بهبود و درمان درد کمر موثر است اما به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک یا به صورت خودسرانه، حرکات یوگا برای درمان کمر درد را آغاز نکنید. صریح بگوییم؛ یوگا برای کمر درد حتما باید طبق نظر پزشک و با بررسی دوره‌ای اثرات آن توسط او انجام شود. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره تغذیه در یوگا را بخوانید.

  تفاوت یوگا، پیلاتس و ایروبیک؟ کدام ورزش برای من مناسب است؟

حرکات یوگا برای کمر درد

در ادامه چندین آسانا آسان و معروف را که برای تسکین دردهای ناحیه کمر مناسب هستند را برای شما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وضعیت اسفنکس

یکی از حرکات بسیار موثر یوگا برای کمر درد، انجام حرکت اسفنکس است. این حرکت را می‌توانید برای متعادل کردن وضعیت بدن خود و کاهش درد در ناحیه کمر انجام دهید.برای انجام حرکت اسفنکس، رو به صورت بر روی مت یوگا دراز بکشید و پاهای خود را تا جای ممکن به سمت عقب برانید. در حرکت بعدی و با کمک دست‌هایتان، نیم تنه خود را بالا ببرید و سرتان را تا جایی که انعطاف کمر اجازه می‌دهد؛ به سمت بالا خم کنید.

در این وضعیت تا جایی که ممکن است؛ شانه‌ها، گردن و باسن خود را آزاد کنید. توجه داشته باشید که در انجام این حرکت، فاصله پاها از یکدیگر بر خم شدن کمر تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. بین 30 تا 60 ثانیه در این وضعیت بمانید.

اسفنکس

وضعیت چرخش ستون فقرات

براي انجام وضعيت چرخش ستون فقرات،‌ كاملا صاف روي مت يوگا بنشینید و پاهای خود را دراز کنید. حالا پاها را به سمت بیرون بکشید به طوریکه روی هم قرار بگیرند اما در این حالت هنوز هم ستون فقراتتان کاملا صاف باشد.در حرکت بعدی، پای چپ خود را به حدی خم کنید که پاشنه پای چپتان در کنار باسن سمت راست قرار بگیرد. در این حالت اگر می‌توانید؛ پای چپتان را به حالت کشیده نگه دارید.

دیگر نوبت این است که کمر، گردن و شانه خود را به سمت راست بچرخانید و نگاهتان را مماس روی شانه راست نگه دارید. در این وضعیت، حتما باید ستون فقراتتان صاف باشد.برای حدودا 30 تا 60 ثانیه، آرام وعمیق نفس بکشید و سپس، به آرامی بدن خود را از این وضعیت رها کنید.

وضعیت چرخش ستون فقرات

وضعیت گربه

برای انجام کشش گربه، چهار دست و پا روی مت یوگا قرار بگیرید. بدن خود را به شکلی تنظیم کنید که کمرتان به همراه دست‌ها و پاها، مثل یک میز و چهار پایه‌اش باشند.بازویتان را بر کف زمین عمود کنید و دستانتان را روی زمین، درست در زیر شانه‌های خود قرار دهید. زانوهایتان را از هم جدا کنید و سرتان را در وضعیتی قرار دهید که نگاه تان کاملا رو به جلو باشد.

در این حالت، در وضعیتی که سر خود را به عقب هل می‌دهید، چانه را بالا بیاورید و سپس، ناف خود را به سمت پایین فشار دهید. باسن خود را طوری منقبض کنید که حس مور مور شدن در شما به وجود بیاید. این وضعیت را برای چند نفس نگه دارید و بعد دم و بازدم خود را ممتد و عمیق کنید.

این حرکت و معکوس آن را برای پنج الی شش بار انجام دهید. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره حرکات پیشرفته یوگا را بخوانید.

  هاتا یوگا چیست؟ سبک های هاتا یوگا + آموزش تصویری

وضعیت گربه

وضعیت کشش سه گوش

در ابتدا صاف بایستید و هر دو پای خود را در بیشتر از عرض شانه‌ها از هم باز کنید. دقیق‌تر که بگوییم؛ باید پای راست شما در زاویه 90 درجه و رو به بیرون و پای چپتان نیز در زاویه 15 درجه قرار داشته باشد. وزن بدنتان را بین دو پا تقسیم کنید و یک نفس عمیق بکشید.نوبت به بازدم که رسید؛ بدن خود را در حالی که از صافی که کمر خود مطمئن هستید، از قسمت زیر به سمت راست خم کنید. دست چپ خود را بالا ببرید و با دست راست، زمین را لمس کند.

هر طور که راحت هستید؛ دست راست خود را روی ساق پا، مچ پا و یا خارج از پای راست روی زمین قرار دهید. مطمئن شوید که دو طرف کمرتان را کج نکنید. در این حالت، باید بازوی چپ به سمت سقف و در راستای بالای شانه کشیده شده باشد.به طور کامل بدن خود را بکشید و بر ثبات بدنتان تمرکز کنید. نفس‌های عمیق و طولانی بکشید و با هر بازدم، بدن خود را بیشتر رها کنید. در قدم بعدی، این حرکت را با استفاده از پای چپ تکرار کنید.

وضعیت سه گوش

وضعیت شتر در یوگا

یکی از دیگر حرکات کششی مناسب برای کمر درد، انجام وضعیت شتر در یوگا است. شروع این حرکت را با قرار دادن زانوهایتان بر روی زیرانداز آغاز کنید و دست‌های خود را هم زمان بر روی باسنتان، قرار دهید.باید زانوها و شانه‌هایتان در یک خط قرار داشته باشند و پاشنه پاها را رو به سقف قرار بگیرد. دم عمیقی بگیرید و دنبالچه خود را به طرف ناحیه شرمگاهی بکشید؛ به طوریکه کشش را در قسمت ناف خود احساس کنید.

حالا به کمر خود قوس دهید و کف دستانتان را به آرامی روی پاها قرار دهید و دست‌ها را صاف کنید. گردن را در حالت خنثی نگه دارید و نگذارید که دچار کشیدگی شود. برای 30 تا 60 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره یوگا و درمان زانو درد را بخوانید.

وضعیت شتر

وضعیت پلانک رو به بالا

برای انجام این حرکت نسبتا سخت و چالشی، ابتدا روی زمین دراز بکشید و دست‌ها را روی بخشی از باسن خود قرار دهید. سپس زانوهای خود را به آرامی خم کنید و پاها به اندازه عرض لگن از هم جدا کنید.عمل بازدم را انجام دهید و دست‌ و پای خود را بر روی زمین به قدری فشار دهید که لگن از روی زمین بلند شود و هم سطح شانه‌هایتان باشند. دست‌ها باید حتما صاف باشند.

به آرامی هر پا را صاف کنید و انگشتان خود را به سمت بیرون بکشید تا عضلات درونی را درگیر کنید. باسن را بالا ببرید و شانه‌ها را به عقب گرد کنید تا سینه شما به بالا کشیده شود. اجازه دهید که سرتان به عقب متمایل باشد. حداکثر برای یک دقیقه در این وضعیت بمانید.

پلانک رو به بالا

آموزش حرکات یوگا برای کمر درد

آیا می‌توان بدون نظر مربی، حرکات اصلاحی یوگا را به صورت خود آموز انجام داد؟ این سوالی است که امکان دارد برای بسیاری پیش بیاید.در جواب این پرسش پرتکرار باید بگوییم که چه حرفه‌ای باشید چه مبتدی، باید برای انجام حرکات یوگا مخصوص کمر درد و دیگر مشکلات کمر مثل سیاتیک یا دیسک، تحت نظر و آموزش مربی حرفه‌ای یوگا قرار بگیرید.

بالاتر هم اشاره کردیم؛ درست انجام دادن و انتخاب درست آساناهای یوگا برای حل مشکل کمر درد، نیاز به نظارت و آموزش مربی یوگا دارد.اگر نیاز به چنین مربی با دانش و مهارتی را دارید؛ ما دوره های آموزش یوگا زی یوگا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تمامی کلاس‌های زی یوگا توسط خانم زینب گودرزی، مربی باسابقه و حرفه‌ای یوگا برگزار می‌شوند.

این کلاس‌ها در سطوح مختلف مبتدی، نیمه پیشرفته و پیشرفته طبقه‌بندی می‌شوند و هر فردی متناسب با سطح توان بدنی و مهارت خود، یوگا را خواهد آموخت.دوره‌های زی یوگا به صورت حضوری یا آنلاین و به صورت خصوصی، نیمه خصوصی و گروهی تشکیل می‌شوند.همچنین علاوه بر این دوره‌ها، می‌توانید در کلاس‌های مختلف زی یوگا تحت عنوان یوگا تراپی کمر و درد سیاتیک یا زانو شرکت کنید و از فواید آن، بهره‌مند شوید.

اگر نیاز به راهنمایی دارید؛ می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی، از ما بپرسید تا هر آنچه را که نمی‌دانید؛ برایتان روشن کنیم. با یوگا، یک عمر سلامتی را مهمان خانه‌های خود کنید…

  کدام حرکات یوگا برای زنان مفید است + نکات مهم

سلامتی، گنجی که نباید ساده آن را از دست داد…

بیشتر انسان‌ها در هنگام تولد، چندین گنجینه ارزشمند را به همراه خود می‌آورند که یکی از آنها، سلامتی است. از سلامتی، این گوهر ارزشمند باید به خوبی مراقبت کرد و یوگا، یکی از راه‌های امتحان پس داده و موثر در همین امر است.برای بهبود و تسکین درد کمر، یوگا روشی مطمئن است البته به شرطی که کاملا اصولی و به توصیه پزشک و تحت آموزش و نظر مربی حرفه‌ای یوگا در یک محیط استاندارد انجام شود.

حالا شما به ما بگویید که آیا تا به حال، از یوگا برای درمان هرگونه درد و مشکلی در ناحیه کمر استفاده کرده‌اید؟ نتیجه مطلوبی از آن گرفته‌اید؟ تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان زی یوگا به اشتراک بگذارید.

برخی سوالات رایج:

 

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟