مدیتیشن ماه کامل چیست و چطور انجام می‌ شود؟

مدیتیشن ماه کامل چیست؟
4.5
(14)

در این مقاهل میخواهیم درمورد مدیتیشن ماه کامل صحبت کنیم . از گذشته تاکنون، توجه به حرکات ماه به دور زمین برای انسان جالب بوده و برخی مراسم و جشنواره‌ها در سراسر دنیا بر اساس حرکت ماه تنظیم می‌شوند. تاثیرات سیکل چرخش ماه بر روی زمین و بر روی ذهن و احساسات به شکل واضحی کدگشایی نشده است اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ماه نو و ماه کامل تاثیرات متفاوتی بر ذهن و جسم انسان دارند.

وضعیت ماه کامل به مرحله‌ای از روند حرکت ماه به دور زمین گفته می‌شود که زمین، خورشید و ماه هر سه در یک خط قرار دارند. در این حالت ماه از روی زمین به شکل یک دایره کامل دیده می‌شود. ماه کامل یک بار در ماه اتفاق می‌افتد. در زمان ماه کامل پرتوهای خورشید سطح ماه را کاملاً روشن می کنند. ماه از خود نوری ندارد و نوری که ماه را روشن می‌کند نور خورشید است.

مدیتیشن ماه کامل

تمام آنچه بر روی زمین وجود دارد تحت تاثیر پرتوهای خورشید قرار دارد. اگر دقت کنید می‌بینید که همه مواد غذایی در دسترس شما، به نحوی تحت تاثیر نور خورشید رشد کرده‌اند و آماده شده‌اند. پرتوهای خورشید عامل و باعث وجود حیات روی کره زمین هستند.

زمانی که ماه در پرنورترین و کامل ترین حالت خود می تابد، ما حداکثر نور و سرزندگی را دریافت می‌کنیم، زیرا بیشترین میزان از پرتوهای خورشید از سطح ماه منعکس می‌شوند.

ماه کامل نماد چیزهای مختلف در فرهنگ های متفاوت است. در برخی از فرهنگ ها دارای اهمیت مذهبی و معنوی است و در برخی دیگر اعتقاد بر این است که نمادی از ریتم زمان است. در هند به طور سنتی اعتقاد بر این است که ماه کامل بر حرکت و جریان آب در آفرینش تأثیر می گذارد. بودایی‌ها معتقدند که این زمان برای تأمل معنوی است. همچنین تصور می‌شود که ماه کامل نوساناتی را در ذهن و احساسات ایجاد می‌کند.

  آموزش حرکت درخت در یوگا (+ فواید حرکت وریکش آسانا در یوگا)

تاثیر ماه کامل بر انسان‌ ها

در این جهان، هر دو جسمی که دارای جرم هستند بر یکدیگر تاثیر می گذارد. تمام اجرام آسمانی از جمله کره زمین با نیروی گرانش با هم در ارتباط هستند و تاثیراتی روی هم می‌گذارند. شاید واضح‌ترین تاثیر ماه بر روی زمین را بتوان در پدیده جزر و مد در دریاها دید. روندهای هواشناسی و جریانات آب‌ها در اقیانوس‌ها تحت تاثیر سیکل حرکت ماه به دور زمین هستند.باتوجه به نزدیکتر بودن ماه به زمین نسبت به خورشید، تأثیر گرانشی قوی بر روی سیاره ما دارد.

با توجه به این واقعیت که بدن ما تقریباً 75٪ از آب تشکیل شده است و تاثیر واضحی که سیکل ماه بر روی حرکت آب دارد می‌توان حدس زد که سیکل حرکت ماه تاثیراتی بر جسم و ذهن انسان داشته باشد.

در نظر داشته باشید که مطالعات علمی نتوانسته‌اند هیچ دلیلی در رابطه با تأثیر ماه بر وضعیت روانی ما ارائه دهند. اما طبق یک نظرسنجی در ایالات متحده، حدود 40٪ از جمعیت عمومی و 80٪ از متخصصان مراقبت‌های بهداشت روان معتقدند که ماه کامل بر رفتار انسان تأثیر می‌گذارد. آمارها نشان می‌دهد که در طول ماه کامل، خودکشی، جنایات، تصادفات، پذیرش بیماران روانپزشکی، خشونت، حمله، سوء مصرف مواد مخدر/الکل، پرخاشگری و حتی بلایای طبیعی بیشتر است. دانشمندان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که آیا ماه کامل واقعاً می‌تواند باعث اثرات جدی بر جسم شود یا خیر. با این حال بسیاری از مردم در روزهای نزدیک به ماه کامل خستگی بیشتری را تجربه می‌کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که انرژی ماه در قوی ترین حالت خود است.

باورهای زیادی در مورد انرژی ماه وجود دارد که برخی از آنها توسط تحقیقات علمی مورد بحث قرار گرفته است، اما با این وجود بسیاری بر این باورند که ماه واقعاً دارای تاثیری بر زندگی روزمره انسان‌هاست. به خصوص برای کسانی که به این چرخه ها توجه می‌کنند. ماه کامل فرصتی برای اندیشیدن در مورد تغییرات درونی و دریافت شفا و آرامش درونی از طریق مدیتیشن است.

از منظر معنوی، تأثیرات روی ذهن (احساسات، عواطف و خواسته ها) می‌تواند ناشی از برداشت ها و افکاری باشد که در سطح ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. گفته می‌شود که ماه کامل فعالیت ذهن را افزایش می‌دهد، افکار خودآگاه را تقویت می‌کند و همچنین افکار ناخودآگاه را به سطح ذهن خودآگاه می‌کشاند. این موارد می‌تواند معنویت فرد را بیدار کند و به همین دلیل است که انجام مدیتیشن در این زمان توصیه می‌شود.

در زمان ماه کامل توصیه می‌شود که افراد وقت خود را در طبیعت و آرامش بگذرانند؛ انواع مدیتیشن انجام دهند؛ فضای داخل خانه، کمدها، دفتر کار و… را تمیز و مرتب کنند؛ غذاهای سالم و گیاهی بخورند و پیاده‌روی و ورزش‌های سبک انجام دهند. شما می‌توانید از انرژی قدرتمند ماه کامل استفاده خوبی کنید. به عنوان مثال، یک جلسه ورزشی سبک و مفرح یا فعالیت‌های اجتماعی متعدد در این دوره برنامه‌ریزی کنید.

همچنین زمان ایده آلی برای استفاده از انرژی قدرتمند ماه کامل  در مراقبه است. زمان مناسبی برای تأمل در یک ماه گذشته است. می‌توانید سوالاتی از خود بپرسید و در فضای این پرسش‌ها غوطه‌ور شوید. قدردان چه چیزهایی در زندگی خود هستید؟ نیت مثبت شما در یک ماه آینده چیست؟ و چه چیزهایی در حال حاضر در زندگی شما وجود دارند که به آن‌ها نیاز ندارید و می‌خواهید آن‌ها را رها کنید.

اینکه یک برنامه منظم مدیتیشن در ماه کامل برای خود داشته باشید می‌تواند باعث ایجاد یک نظم درونی برای شما بشود. در هر سیکل حرکت ماه ب دور زمین برای خود یک سوژه آگاهی و رهایی را مشخص می‌کنید و در طول یک ماه تا ماه کامل بعدی در زندگی خود مدام به آن آگاه و هوشیار می‌شوید وبرای ماه بعد سراغ موضوع دیگری می‌روید که می‌خواهید تغییر دهید. پیشنهاد می شود مقاله مدیتیشن صبحگاهی را مطالعه کنید.

داشتن یک برنامه رشد شخصی به این شکل در طول یک سال برای شما فایده بسیار زیادی دارد.

  مدیتیشن برای سردرد + انواع مدیتیشن برای رفع سردرد

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن یک تکنیک و تمرین ذهنی و بدنی است که در آن شخص به توجه خود را به درون ذهن و بدن معطوف می‌کند تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. در این تمرین فرد از تکنیک‌هایی مانند ذهن آگاهی، یا توجه به بدن برای افزایش خودآگاهی و دستیابی به یک حالت روان و آرام و پایدار ذهنی استفاده می‌کند.

مدیتیشن روشی کار آزموده برای نفوذ به درون و کنترل ذهن است و از هزاران سال پیش در میان تمامی ادیان باستانی به عنوان راهی برای دستیابی به آرامش و صلح درونی، توصیه می‌شده است.اکثر انواع مدیتیشن از تمرینات مذهبی شرقی به خصوص از هند، چین و ژاپن به غرب رفته‌است. تنها در سه دهه اخیر است که این تکنیک‌ها به‌طور جدی برای دستیابی به سلامتی، بخصوص برای درمان استرس و کاهش دردهای مزمن به کار می‌رود.

مدیتیشن به‌‌طور کلی فنون و روش تسلط بر ذهن است. در مدیتیشن مهارت‌های مختلفی مانند تسلط بر ذهن به دست می‌آید. افراد امروزه به دلایل و اهداف مختلف دینی و غیر دینی مدیتیشن می‌کنند و در انواع درمان‌ها به‌عنوان روش مکمل استفاده می‌شود. پیشنهاد می شود مقاله آموزش مدیتیشن را مطالعه کنید.

مدیتیشن ماه کامل چیست؟

ماه کامل زمان قدرتمندی برای مدیتیشن است. هر ماه کامل انرژی متفاوتی دارد و بنابراین فضای ذهنی متفاوتی را به شما ارائه می‌دهد. این انرژی متفاوت بستگی به نحوه قرارگیری سیارات مختلف در آسمان دارد. در طول مدیتیشن ماه کامل می‌توانید با دنیای درون خود هماهنگ شوید و از قدرت ماه برای رها کردن آنچه که به آن نیاز ندارید یا تجلی خواسته‌هایتان استفاده کنید.

مدیتیشن ماه کامل یکی از انواع میدیتشن است که به شما کمک می‌کند از پتانسیل انرژی‌های موجود در زمان کامل بودن ماه استفاده کنید. این تمرین مدیتیشن کارکردی مانند سایر تمرینات مدیتیشن دارد و فقط توجه و تمرکز بیشتری را معطوف به انرژی ماه می‌کند که ظرفیت مناسبی در آگاهی شما برای «رهاکردن چیزهایی که دیگر به آن نیاز ندارید» و یا « به ثمر رساندن نتیجه تلاش‌های اخیر» ایجاد می‌کند.

 چگونه مدیتیشن ماه کامل را انجام دهیم؟

برای انجام مراقبه ماه کامل ابتدا باید زمان کامل شدن ماه را بدانید و در همان شب مدیتیشن را انجام دهید. با استفاده از علم ستاره‌شناسی می‌توان ساعت دقیقی که ماه و خورشید کاملا روبه‌روی هم هستند را نیز محاسبه کرد. برای فهمیدن ساعت دقیق ماه کامل در هر ماه از سال لازم است به وبسایت‌های ستاره‌شناسی مراجعه کنید.

سپس لازم است یک قصد یا نیت را برای این تمرین مدیتیشن انتخاب کنید. می‌توانید رها کردن چیزی را انتخاب کنید که مدتی است شما را آزار می‌دهد مثلا رها کردن یک خاطره یا رهاکردن یک رابطه سمی و آزاردهنده. از خود بپرسید که دوست دارید در سیکل حرکت ماه جدید چه تجربیاتی در این باره داشته باشید و ذهن خود را در پویایی با قصد و نیت خود نگه دارید. پیشنهاد می شود مقاله یوگا در بارداری را مطالعه کنید.

برای انجام مدیتیشن ماه کامل، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

مراقبه ماه کامل

  • در فضایی که نور ماه قابل مشاهده است، راحت بنشینید. بر روی صندلی یا روی زمین بنشینید. (یکی از حالت‌های موجود در تصویر را انتخاب کنید. هر حالتی که برای نشست راحت تر هستید را انتخاب کنید)
  • ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و صورت خود را از انقباضات رها کنید.
  • چشمان خود را ببندید و تصور کنید پرتوهای ماه تمام فضای اتاق را پر کرده است و بر بدن شما می‌تابد.
  • بر نیت و قصدی که تعیین کرده‌اید تمرکز کنید.
  • اگر سوالی در ارتباط با موضوع دارید در ذهنتان مرور کنید بدون آنکه پاسخی برایش داشته باشید آن را یکی دوبار تکرار کنید. (برای مثال: چه چیزی را باید در این ماه رها کنم؟)
  • نور ماه را تصور کنید که بدن، ذهن و روح شما را در بر گرفته و پاکسازی می کند.
  • تصور کنید که نور ماه تمام آگاهی که شما برای پاسخ دادن به سوالتان دارید به شما هدیه می‌کند.
  • با قدرت تجسم، نور ماه را در بدن خود احساس کنید.
  • می‌توانید 20 دقیقه الی 30 دقیقه در این وضعیت باقی بمانید.
  • به آرامی توجه خود را به اتاقی که در آن هستید برگردانید و چشمان خود را باز کنید.
  آموزش حرکات یوگا برای گردن درد، آرتروز و دیسک گردن (12 حرکت)

توجه داشته باشید که اگر هوا ابری است یا شما در ساختمانی زندگی میکنید که امکان مشاهده نور ماه را ندارید، باز هم می‌توانید این مدیتیشن را انجام دهید. کافی است که تصور کنید در حال تغذیه شدن با پرتوهای ماه هستید. به یاد داشته باشید که این یک تمرین مادی نیست بلکه در حیطه ذهن است که برای شما تغییر ایجاد می‌کند. سخت نگیرید و تنها بر روی قصد و نیت خود برای افزایش آگاهی متمرکز بمانید.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟