مضرات یوگا چیست؟

فواید یوگا
4.7
(6)

مضرات یوگا

در این مطلب می‌خواهیم به بخشی از یوگا بپردازیم که دیگران کمتر درباره آن صحبت می‌کنند و آن چیزی جز مضرات یوگا نیست. در مقابل فواید یوگا، مضرات آن هم وجود دارد. در واقع، یوگا ورزشی مفید است که اگر حرکات آن را درست انجام ندهید و قوانین آن را به درستی اجرا نکنید؛ ممکن است صدمات جدی به شما وارد کند. در ادامه برخی از مهم ترین مضرات یوگا را معرفی خواهیم کرد.

کشیدگی عضلات

با این که مهم‌ترین امر درانجام یوگا، آمادگی جسمانی و انعطا‌ف‌پذیری است اما گاهی کشیدگی عضلات هم در حین انجام این ورزش، پیش می‌آید. این عارضه بیشتر برای مبتدی‌ها اتفاق می‌افتد اما گاهی ورزشکاران حرفه‌ای هم به آن دچار می‌شوند.‌

مضرات یوگا برای بدن

درد و دیسک کمر

انجام نادرست برخی از حرکات یوگا، موجب کمر درد و یا ایجاد دیسک کمر می‌شوند. مثلا اگر حركاتي همچون؛‌ Bharadvajasana،Marjaryasana و Bitilasanaکه در اصل برای تقویت عضلات کمر مناسبند، با اشتباه همراه باشد، باعث ایجاد کمر درد و یا بدتر از آن، دیسک کمر خواهند شد.

آیا ورزش یوگا برای دیسک کمر ضرر دارد؟

برای بسیاری این سوال وجود دارد که آیا یوگا باعث بهبود دیسک کمر است یا برای آن ضرر دارد؟ در جواب باید بگوییم که در صورتی که یوگا به صورت اصولی و تحت نظر مربی حرفه‌ای و با آموزش درست انجام شود، خاصیت درمان دارد اما در غیر از این صورت، انجام یوگای غیر اصولی باعث وخیم تر شدن وضعیت دیسک کمر خواهد شد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره یوگانیدرا چیست را بخوانید.

  تفاوت یوگا و پیلاتس چیست؟ | موارد منع انجام + شباهت هایشان

 ایجاد سر گیجه

یکی از رايج‌ترین عوارض یوگا، سرگیجه است. این حالت معمولا بعد از انجام حرکاتی همچون تعادل بر روی سر و یا Urdhva Dhanurasana به وجود می‌آید. در انجام این حرکات، ورزشکار وارونه می‌شود و همین باعث ایجاد حالت سرگیجه می‌شود. این حرکات ممکن است به سفت شدن و درد گردن نیز بیانجامند.

درد مچ دست

برخی از حرکات یوگا به این صورت هستند که در هنگام انجام آن‌ها، تمامی وزن بدن بر روی مچ دست مي‌افتد. فشار بیش از حد به مچ دست، ممکن است باعث مشکلات جدی در این ناحیه و یا پارگی رباط شود. تاداسانا، واسیست هاسانا و Adho Mukha Svanasana از این دست حرکات هستند.

مضرات یوگا

آسیب دیدگی در اثر انجام نادرست حرکات یوگا

یوگا ورزشی است که حرکات آن باید کاملا طبق برنامه و بر روی تعادل اجرا شوند؛ انجام بیش از حد حرکات یوگا باعث آسیب دیدگی جدی می‌شوند. به طور مثال، انجام برخی از ژست‌ها به صورت اشتباه، باعث بروز نرمی استخوان و آسیب به استخوان لگن می‌شوند.

از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا براي آموزش صحیح و اصولی یوگا، آموزش این ورزش را در مجموعه زی یوگا و تحت تعليم خانم زينب گودرزي،‌ مدرس حرفه‌اي و با سابقه يوگا و مديتيشن به صورت گروهي و يا تخصصي و به شكل آنلاين و حضوري، فرا گرفته و با انجام درست آن، گامی اساسي به سوی آرامش و سلامتی و دوری از آسیب و مریضی برداريد.

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟