بهترین کتاب های یوگا

بهترین کتاب های یوگا
3
(2)

کتاب، دوستی‌ست که بدون هیچ منت و محدودیتی، اطلاعاتش را در اختیار خواننده‌اش قرار می‌دهد و بهترین کتاب های یوگا از این قائده مستثنی نیستند.

حقیقتی انکار نشدنی درباره یوگا وجود دارد و آن این است که چه کسانی که این ورزش را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند و چه کسانی که این ورزش را انجام نمی دهند؛ به اهمیت و فواید این ورزش واقف هستند. برای همین کتاب های یوگا فواید این ورزش را مو به مو بررسی کرده‌اند.

اکثرا کتاب‌هایی که درباره یوگا به رشته تحریر درآمده‌اند، توسط نویسندگان و یا مربیان حرفه‌ای این ورزش نوشته شده‌اند و هر کدام از زاویه‌ دید خاص نویسنده خودشان، این ورزش باستانی را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

از این رو در این مطلب از زی یوگا، برخی از بهترین کتاب های منتشر شده درباره یوگا را معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

بهترین کتاب های یوگا کدام ها هستند؟

چندین هزار سال است که انسان‌ها با یوگا و فواید آن زندگی کرده است. از تمرین هماهنگی بین ذهن و جسم گرفته تا تاثیرات مثبت روانی و روحانی یوگا بر روی انسان، باعث شده تا یوگا از یک ورزش، حالا به سبکی برای زندگی تبدیل شود.

از فواید یوگا هر چه بگوییم که کم است؛ گرچه که در مطالب قبلی زی یوگا مفصلا به آنها پرداخته‌ایم. اما بهترین کتاب های یوگا که به صورت اختصاصی به بررسی و آموزش این ورزش پرداخته‌اند؛ اطلاعاتی بی‌نظیر را از آن به اشتراک می‌گذارند.

در ادامه، کتاب‌هایی با موضوع یوگا به شما معرفی خواهیم کرد که بهترین‌ها در این رشته هستند. تمامی این کتاب‌ها به فارسی ترجمه شده‌اند و به صورت کتاب دیجیتال (آنلاین و PDF) و کتاب فیزیکی قابل خریداری هستند.

یوگا در محل کار

معفری بهترین کتاب های یوگا را با کتابی هنجار شکن در این زمینه آغاز می‌کنیم؛ یوگا در محل کار!

از آنجا که افراد بسیاری هستند که اصلا هیچگونه حرکات ورزشی را در بیرون از خانه و مخصوصا در محل کار خود انجام نمی‌دهند، این کتاب پیشنهادهای شگفت‌انگیزی برایشان در پی خواهد داشت.

کتاب یوگا در محل کار بر اساس اصول یوگا نوشته شده و یک راهنمای کاملا علمی بر پایه ساده‌ترین حرکات یوگا برای انجام آنها در محل کار است.

به باور بسیاری از کسانی که این کتاب را خوانده‌اند، انجام حرکات یوگا معرفی شده در این کتاب، فشار و استرس کاری آنها را در محل کار بسیار کمتر کرده است.

یوگا در عمل

کتاب یوگا در عمل توسط گیتا آین گار نوشته شده و به قلم امید و آرزو اقتداری ترجمه و بازنویسی شده است. یوگا در عمل، کتابی مناسب برای کسانی است که مبتدی هستند و قصد دارند به صورت خودآموز یوگا را یاد بگیرند.

کتاب یوگا در عمل به بررسی و آموزش تکنیک تنفسی پرانایاما و حرکات آسانا یوگا می‌پردازد.

سبک نگارش این کتاب همچون برنامه‌ای درسی است که در غالب یک نمایشنامه آموزشی به سبک پونای هندی، به مبتدیان تمرینات آسان یوگا را آموزش می‌دهد. به همین دلیل، کتاب یوگا در عمل معمولا به مبتدیان ورزش یوگا بسیار توصیه می‌شود.

البته این تنها مزیت مثبت این کتاب نیست بلکه به خاطر نثر و سبک مخصوص آین گار، کتاب یوگا در عمل برای کسانی که از بیماری‌های جسمی و اختلالات ذهنی رنج می‌برند هم برنامه‌ای خاص را در این کتاب تدارک دیده است.

خوب است تا درباره گیتا آین گار، نویسنده معروف حوزه ورزش یوگا این را بدانید که او مبتکر استفاده از وسایلی مثل کمربند، بالش، صندلی و بسیاری از دیگر ابزار در ورزش یوگا بوده است.

انستیتوی یوگای ب. ک. س. آیینگر این کتاب را به صورت رسمی در دوره مبتدی خود به ورزشکاران تدریس می‌کند.

آشتانگا یوگا و آناتومی به زبان ساده

یکی از مدرن‌ترین کتاب‌های چاپ شده در زمینه یوگا، آشتانگا یوگا و آناتومی به زبان ساده است.

اگر در همین لیست توجه کنید؛ خواهید دید که اکثر نویسنده‌ها به بررسی و آموزش یوگا به زبان ساده پرداخته‌اند و این در حالی است که در این کتاب، راهنمای کامل آشتانگا وینیاسا یوگا نیز آموزش داده شده است.

این کتاب به دست گریگور می هیل، یکی از مربیان با سابقه و بسیار حرفه‌ای یوگا نوشته شده و توسط منا دارابیان به فارسی ترجمه و بازنویسی شده است.

گریگور میل هیل در این کتاب به صورت کامل درباره یوگا، پرانایاما (اصول تنفسی)، قفل‌های انرژی در بدن (بانداها)، نقطه تمرکز برای خیره شدن (دریشتی) و حرکات متوالی (وینیاساها) صحبت کرده است.

البته درباره آساناها و آشتانگا یوگا و همچنین نکات کاربردی بسیاری درباره آناتومی بدن و یوگا نیز بحث‌هایی مفصل به میان آورده است.

یوگا برای خانواده

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که فکر می‎کنند که یوگا تنها برای افرادی با بیماری‌های ذهنی و جسمی، سالمندان یا کسانی که قصد دارند کاهش وزن داشته باشند؛ مناسب است، لازم است تا کتاب یوگا برای خانواده اثر تاگور را مطالعه کنید!

این کتاب که توسط آذر نوری ترجمه شده است، با زبانی ساده و شیوا بیان می‌کند که یوگا برای تمامی اعضای خانواده مناسب است. به عقیده نویسنده، انجام تمرینات یوگا باید از سنین خردسالی شروع شود تا ذهن کودک از همان ابتدا پذیرا و بدنش نرم و منعطف باشد.

مهم‌ترین ویژگی این کتاب، طراحی آن برای تمام سنین است به گونه‌ای که در آن برای تمامی رده‌های سنی کودک، بزرگسال و سالمند، حرکات مناسب یوگا ذکر شده است.

هدف این کتاب این است که به مخاطب خود بگوید که یوگا راهی بی ضرر باری همراهی بدن و ذهن با یکدیگر است و با انتخاب آن به عنوان سبکی برای زندگی، سلامی به سلامتی و حال خوب خواهید کرد.

کتاب یوگا و انرژی درمانی

اگر بیشتر از تاثیرات جسمانی به دنبال معجزات روحانی یوگا هستید؛ کتاب یوگا و انرژی درمانی نوشته سوامی نیرانجاناندا ساراسواتی، یکی از بهترین کتاب های یوگا برای شماست.

هدف این کتاب، معرفی و آموزش تمرینات یوگا برای پاکسازی روح و ذهن و در کنارش تعادل جسمانی است. بیشتر تمریناتی که در این کتاب وجود دارند، برگرفته از حرکات حیوانات هستند.

مباحثی که در این کتاب مطرح می‌شوند؛ عمدتا گسترده هستند. به همین دلیل، در ادامه چند مورد از موضوعات جالب توجه این کتاب را به صورت موردی مطرح خواهیم کرد.

  • پرانا و آگاهی
  • تئوری تانتریک
  • اصل تقارن
  • پرانا و نیروی درک
  • انرژی عالم صغیر
  • انرژی حیات
  • انرژی چند بعدی
  • تاثیر پرانا در دو نیمکره
  • تنفس موزون
  • کنترل آگاهی
  • تنفس یوگی و تنفس عمودی
  • لایه‌های پنجگانه
  • چاکرا و مبدل‌های انرژی
  • پرانا و مانترا
  • گذرگاه‌های روانی و مراکز روانی
  • قدرت صدا
  • شفا بخشی مانترای گایاتری
  • دفع چشم ‌زدن
  • دورکردن سم
  • ریتم‌های حیاتی
  • عملکرد دوگانه مغز
  • انبساط سوراخ‌های بینی
  • سیستم عصبی خودکار
  • بررسی آهنگ روانی بدن
  • مودرای دست
  • نادی ها
  • مانترای گایاتری
  • تنفس ترقوه ای
  • حساس کردن کنترل تنفس

در این کتاب به صورت مفصل درباره روش یوگی‌ها برای شفای پرانیک توضیح داده شده و توضیح می‌دهد که این روش به هیچ دارو و ماده‌ای نیاز ندارد و خارج از بعد زمان و مکان، می‌تواند هر بیماری را درمان کند.

نام دیگر شفای پرانیک، پرانا ویدیا است و اساس آن یک انرژی روانی است و ارتباطی با محرک‌های فیزیکی ندارد.

در اینجا توضیح این نکته ضروری است که طی کنش و واکنش‌هایی مشخص و بر اساس علم یوگا، انرژی پرانا به نیرویی مغناطیسی تبدیل شده و تنها به صورت یک انرژی روانی از شخصی به شخص دیگر، منتقل می‌شود.

این کتاب به دست جلال موسوی نسب به فارسی ترجمه و بازآفرینی شده و توسط انتشارات فراوان منتشر شده است.

یوگا در 28 روز

برای یادگیری یوگا عجله دارید؟ کتاب یوگا در 28 روز، طی یک برنامه چهار هفته‌ای، شما را با رمز و رازهای یوگا آشنا خواهد کرد. این کتاب که به دست ریچارد هیتلمن نوشته شده، به قلم و ترجمه لیلا آزادی به فارسی برگردانده شده است.

هدف هیتلمن از نوشتن این کتاب، ارائه یوگا و فواید خرد آن در یک برنامه چهار هفته‌ای است.

کسانی که این کتاب را خوانده‌اند و توصیه‌های آن را به کار بسته‌اند؛ با نتایج شگفت‌آوری روبرو شده‌اند. اکثر آنها معتقدند که در مدت زمانی بسیار کوتاه، اثرات این کتاب را در ذهن و جسم خود به وضوح مشاهده کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب یوگا در 28 روز که آن را بسیار محبوب کرده این است که زبانی ساده و همه فهم دارد و برای همه مناسب است. از کارمندان پر مشغله گرفته تا مادران خانه‌دار، مفهوم این کتاب را درک می‌کنند و برای انجام آن، خود را ملزم به برنامه‌ریزی می‌کنند.

از اثرات این کتاب می‌توانیم به ایجاد تناسب اندام با یوگا، کاهش وزن، کاهش دردهای عصبی، افزایش سلامت پوست و مو، کنترل عضلات و ایجاد تعادل بالا، بهبود وضعیت تنفس، کاهش اضطراب و استرس و افزایش خود آگاهی اشاره کنیم.

تمرینات این کتاب به سه دسته تقسیم می‌شوند و هر چهار روز یک بار دوره می‌شوند.

اگر بی صبرانه مشتاق یادگیری یوگا به صورت اصولی هستید؛ می‌توانید در دوره های یوگا زینب گودرزی، مربی حرفه‌ای و با سابقه یوگا ثبت نام کنید.

این کلاس‌ها در سطوح مبتدی و پیشرفته و به صورت آنلاین و حضوری در محیطی آرام و دلنشین برگزار می‌شوند.

 یوگا برای کودکان

اگر با فواید یوگا آشنایی دارید پس به خوبی می‌دانید که یادگیری یوگا از همان عنفوان کودکی، یکی از بهترین آموزش‌هایی است که می‌توان برای تعالی روحی و جسمی یک انسان در نظر گرفت.

کتاب یوگا برای کودکان توسط گیلاو فلوتو نوشته شده و توسط سیاوش کلانتری ترجمه و بازنویسی شده است. نثر این کتاب ساده است و در آن با زبانی بسیار ساده و مناسب، حرکات یوگا مناسب کودکان آموزش داده شده است.

مخاطبان این کتاب اکثرا والدین، مربی‌ها و معلمان هستند و بازی‌های هر بخش آن با توجه به هدف و البته روانشناسی کودکان، طراحی و تنظیم شده است. هر چند که به نظر می‌رسد انجام حرکات یوگا این کتاب، مناسب بزرگسالان هم هست.

نویسنده این کتاب، اثر دیگری به نام یوگا و احساسات دارد که به عقده بسیاری از افراد، مکملی مناسب برای این کتاب است.

یوگا درمانی

نقل قول حکیمانه‌ای درباره یوگا در این کتاب هست که می‌گوید: اشاعه حس مهربانی نسبت به همه موجودات، ضروری‌ترین نیاز برای شناخت حق است؛ یوگا کمکی در این راه است.

کتاب یوگا درمانی نوشته سونیا ریچموند و ترجمه شده توسط دکتر سید رضا جمالیان است. این کتاب یکی از معروف‌ترین و البته بهترین کتاب های یوگا است و با این که بیش از 50 سال از اولین نوبت چاپش می‌گذرد با این حال، هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های با موضوع یوگا به شمار می‌رود.

کتاب به گفته نویسنده‌اش بیشتر روی هاتا یوگا یا یوگای جسمانی و البته تاثیرات آن بر روی بخش های مختلف بدن تمرکز کرده است. این کتاب در دسته کتاب‌های تندرستی یوگا قرار می‌گیرد و مخاطبانش، گروه سنی بزرگسال هستند.

از فصل یک تا 14 این کتاب، تاثیر یوگا بر روی بیماری‌ها بررسی می‌شود.

همه آنچه می ‌خواستید درباره یوگا بدانید

کتاب همه آنچه می‌خواستید درباره یوگا بدانید به صورت تخصصی به یوگای جسمانی می‌پردازد. این کتاب توسط لالیتا شارما نوشته شده و با معرفی آساناهای جسمانی یوگا، راهی برای سلامتی و شادکامی جسمی و روانی را به خواننده نشان می‎دهد.

لالیتا شرما در این کتاب، یوگا را به یک رقابت میان جسم و وجود انسان تشبیه می‌کند زیرا به نظر او، تمرینات آساناها بر روی اندیشه، گفتار و کردار کسانی که یوگا کار می‌کنند؛ تاثیر می‌گذارد.

کریا یوگا

اگر می‌خواهید که با اسرار پنهانی یوگا بر روی بعد معنوی خود آشنا شوید؛ کتاب کریا یوگا تمرینات پیشرفته هانا یوگا و اسرار بیداری کندالینی بهترین پیشنهاد برای شماست.

به گفته مولف با خواندن این کتاب، تجربه الوهیت درون روح‌هایمان و تاثیرات یوگا بر روی آنها را درک خواهیم کرد. البته در این کتاب همه چیز بر اساس توضیح ابعاد روحانی نیست بلکه تمرینات پیشرفته هاتا یوگا در کنار اسرار بیداری کندالینی در احتیار خواننده قرار خواهد گرفت.

نویسنده این کتاب، دکتر راویندار کومار است و توسط رضا رامز و محمد مختاری به فارسی ترجمه و بازگردانی شده است.

یوگا و آیورودا

آیورودا، همان چهره طبی و پزشکی یوگا است که به واسطه آن، از تاثیرات یوگا بر روی بخش‌های مختلف روانی و جسمانی خود مطلع می‌شویم.

هر چند که طب آیورودا، خود شاخه‌ای مستقل است اما رابطه آن با یوگا را نمی‌توان کتمان کرد، در مطلب آیورودا در زی یوگا می‌توانید درباره آن مطالعه کنید.

کتاب یوگا و آیورودا به بررسی ارتباط یوگا و آیورودا پرداخته و به خواننده نشان می‌دهد که چگونه، با انجام تمرینات یوگا و دستورات طب آیورودا، سلامتی اعصاب و روان را به زندگی خود بیاورد.

این کتاب نوشته دیوید فراولی و ترجمه فرهاد صدارت است.

کتاب های یوگا، گنج پنهان کتابخانه شما هستند …

ما انسان‌ها بر اساس فطرت انسانی خود همیشه به دنبال جمع کردن اشیا با ارزش هستیم. از طلا و جواهرات گرفته تا هر چیز دیگری که ارزشش برایمان معنوی یا مادی باشد.

بهترین کتاب های یوگا، جدیدترین دارایی با ارزش شما هستند و کتابخانه‌تان همیشه از آنها محافظت خواهد کرد تا هر زمان که به وجودشان نیاز داشتید؛ از این گنجینه بدون تاریخ انقضا بهره‌مند شوید.

شما هم چنین گنجی دارید؟ نام کتاب خود و آموزه‌هایتان از آن را با ما و دیگر خوانندگان زی یوگا به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟