چگونه کندالینی را بیدار کنیم؟

چگونه کندالینی را بیدار کنیم؟
4
(4)

در انتهای وجود تمامی ما انسان‌ها، دقیقا همان مرز باریکی که نمی‌توانیم به این سادگی‌ها ملاقاتش کنیم؛ مار پیچ خورده‌ای خفته که آن را کندالینی می‌نامند. حال، بیداری کندالینی یا همین مار حیات، باعث تبلور نیرویی در وجودمان می‌شود که هیچ وقت در خود وجود چنین منبع قدرتمندی را حتی حس هم نکرده بودیم.

اما دقیقا کندالینی چیست؟ بیدار کردن کندالینی چگونه اتفاق می‌افتد؟ نشانه‌های بیداری کندالینی در انسان چگونه است؟ چنین سوالاتی ممکن است همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید؛ ذهن شما را درگیر خود کرده باشد.

ما اینجا هستیم که هر سوالی که درباره کندالینی دارید را پاسخ دهیم. از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه با ما در این مطلب از زی یوگا همراه باشید زیرا در ادامه قصد داریم تا درباره کندالینی و بیداری آن بسیار مفصل برایتان بگوییم.

توجه! این مطلب با توجه به گفته‌ها و منابع معتبر و علمی در زمینه یوگا، مدیتیشن و کندالینی به رشته تحریر در آمده است.

همه چیز درباره بیداری کندالینی

قبل از این که درباره بیداری کندالینی و نشانه‌های آن برایتان بگوییم، بیایید تا کمی درباره چیستی و ماهیتش بگوییم. کندالینی، انرژی است که از آن به عنوان نیروی حیات یاد می‌شود و همچون منبعی بی پایان از قدرت، در ذات هر کسی وجود دارد.

هر انسانی بدون استثنا در وجودش نیروی کندالینی را دارد اما همانطور که گفتیم، این نیرو خفته است و تنها افراد کمی تا به حال توانسته‌اند تا آن را به صورت حقیقی بیدار کنند. کندالینی، هر آن چیزیست که فکر می‌کنید، تجسم می‌کنید، به عنوان خواسته‌ای دور آرزویش می‌کنید و در نهایت آن را به یاد می‌آورید.

این نیرو هیچ سرآغازی ندارد. وقتی کتب عرفانی و آیینی را از ابتدای بشریت تا به حال مورد بررسی قرار دهید؛ خواهید دید که رد پای آن در تمامی کتب ادیان وجود دارد. تعجبی هم ندارد؛ به هر حال گفتیم که کندالینی نیرویی نهادینه شده در وجود انسان است که از ابتدای خلقت تا به حال همراه فرزند آدم به دنیا آمده است.

حتی بسیاری از شعرا و عرفای ایرانی مثل مولانا و عطار هم در اشعار خود به این نیرو اشاره کرده‌اند و با استعاره‌هایی هنرمندانه، آن را توصیف کرده‌اند.

با این حال، هر آنچه که در حال حاضر درباره کندالینی به شما می‌گوییم؛ علوم هندی سهم بزرگی از آن دارند و نمی‌توان نقش آنها را در این زمینه، منکر شد. البته بیبشتر مباحث سینه به سینه منتقل شده‌اند و تا سال 1969 و تا زمانی که یوگی باجان این علم بزرگ را به صورت گسترده به مردم معرفی نکرده بود؛ کسی چیز زیادی از آن نمی‌دانست.

علم نوین کندالینی به ما می‌گوید که سهم هر انسان از آن بخشی از وجود خداوند که در او دمیده شده، همان انرژی است که در انتهای ستون فقرات او خوابیده و برای بیداری آن باید به ذات الهی خود باز گردیم.

آموزش بیداری کندالینی

بسیاری از علمای علوم یوگا و مدیتیشن، کندالینی را نیرویی زنانه در عالم خلقت می‌دانند و گاهی از آن به عنوان shakti هم یاد می‌کنند.

به عقیده عالمان، تنها زمانی این نیرو بیدار می‌شود که تمامی چاکراهای انسان باز شده و در شفاف‌ترین وضعیت خود باشد. در این صورت، این مار خفته که اینگونه تصور می‌شود که در انتهای ستون فقرات جا خوش کرده، به صورت آزادانه در بدن حرکت می‌کند و انرژی را به تمامی بخش‌های وجودش می‌رساند.

اما اگر همین چاکراها مسدود باشند، دیگر اجازه چرخش این انرژی را در وجود انسان نمی‌دهند. برای همین است که می‌گویند؛ چاکراها، دروازه ادراک آدمی هستند.

درباره چیستی و ماهیت کندالینی قبلا در یکی از مطالب زی یوگا برایتان گفته بودیم. پیشنهاد می‌کنیم که اگر تمایل دارید تا بیشتر با ماهیت این انرژی عظیم آشنا شوید؛ مطلب کندالینی چیست را مطالعه کنید. اما در ادامه به بیداری کندالینی و نشانه‌های بیداری آن می پردازیم.

بیدار کردن کندالینی چگونه اتفاق می افتد؟

شاید با تمام این توضیحاتی که در باره کندالینی دادیم، این سوال برای شما پیش آمده که بیداری کندالینی چیست و اصلا چگونه اتفاق می‌افتد. به عقیده بسیاری از کسانی که این بیداری را تجربه کرده‌اند، نه می‌توان این بیداری را پیشبینی کرد و نه می‌توان به آن علائم خاصی را نسبت داد؛ هر چند که امروزه مواردی به عنوان نشانه های کندالینی به صورت گسترده مطرح و معرفی می‌شوند.

تجربه بیداری این انرژی برای بعضی‌ها می‌تواند پس از سال‌ها پارسایی و تزکیه روح و با تمرین‌های معنوی اتفاق بیفتد و برای برخی دیگر، با انجام یوگا کندالینی، مدیتیشن و مراقبه و دیگر کارهای مخصوص، رخ دهد.

هر چند که انجام این کارها، تضمینی برای بیداری نیستند و ممکن است این بیداری برای بعضی بدون هیچ آموزش اتفاق بیفتد و برای برخی دیگر، با رعایت کامل تمامی شروط هم اتفاق نیفتد.

کندالینی

با این حال، کندالینی یک تجربه شهودی است که با استفاده از برخی ابزارهای خاص و هدفمند برای مراقبه مثل کاسه تبتی یا بعضی سنگ‌های طبیعی که انرژی خاصی دارند؛ می‌توانند در این بیداری سهم بسزایی ایفا کنند.

یکی از مربی‌های معروف یوگا به نام کریشنا کور درباره بیدار شدن انرژی کندالینی می‌گوید که: کندالینی و بیداری آن، یک امر نهادینه است و در وجود هر انسان وجود دارد. ممکن است که هر لحظه‌ای، زمان مخصوص برای بیداری باشد. کندالینی می‌تواند توسط هر نوع نظم معنوی هدایت شده و با انجام هر نوع سبکی از یوگا، اتفاق بیفتد.

زمانی که فرکانس بیداری کندالینی ساطع شود؛ از طریق تمرین‌های غنی سازی معنویت وجود و دنیای پنهان درون شما، طوری وجودتان به تعادل می‌رسید که در نهایت، بیداری را تجربه خواهید کرد.

نشانه بیداری کندالینی چیست؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، نمی‌توان طبق یک فرمول مشخص برای بیداری کندالینی به نشانه‌های خاصی اشاره کرد. اما با این حال، چندین مورد هستند که تا به حال از طرف افراد بسیاری در زمینه بیداری گزارش شده‌اند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

  • از دست دادن ادراک و آگاهی نسبت به زمان و مکان
  • احساس حرکت نیرویی از انتهای ستون فقرات به سمت بالا
  • کوری محیطی نسبت به اتفاقات همیشگی در حال رخ دادن است
  • از دست دادن علاقه نسبت به مورد دنیوی
  • احساس عبور جریان برق از بدن به خصوص در سر و دست‌ها
  • دیدن شمایلی که قابل توصیف نیستند
  • مشاهده نیلوفر هزار برگ (نماد چاکرا) در سیر و سلوک به صورت اتفاقی
  • تجربه دو حس متفاوت آن هم تنها در یک زمان
  • بی حسی دست‌ها و پاها
  • گرم شدن تمامی بدن
  • از دست دادن ادراک منطقی نسبت به بدن. مثلا، شخص فکر می‌کند که بدنش در حال بزرگ تر یا کوچک تر شدن است
  • بروز احساسات بدون هیچگونه خویشتن داری
  • شنیدن صداهای عجیب
  • چرخش 180 درجه‌ای گردن
  • حرکت چشم‌ها به سمت دو ابرو یا چشم سوم
  • حس سرمستی پس از تجربه بیداری کندالینی
  • دیدن ابرهای رنگی
  • احساس صلح و آرامش
  • میل به تنهایی و سکوت و گذراندن وقت در اماکن مذهبی و مقدس
  • تجربه خلسه های عمیق
  • مشاهده خود در بیرون از وجود در حین بیداری کندالینی
  • مشاهده انسان‌ها و دنیای اطراف با ذاتشان
  • الهام از اتفاقات آینده
  • احساس سوزش در چاکرای شبکه خورشیدی
  • رهایی از من
  • سرخوشی‌های لحظه‌ای
  • فراتر رفتن از بعد دوم وجود و ذهن
  • بالا رفتن احساس شفقت و مهربانی
  • آرامش بی سابقه در ذهن
  • قدرت بی سابقه مشاهدات ذهنی
  • احساس ارگاسم بدون تجربه جنسی
  • داشتن بینشی عمیق نسبت به زندگی
  • استشمام عطر گل‌ها به صورت غیر ارادی

این‌ها تنها برخی از مواردی بودند که بسیاری آن را به عنوان علائم بیداری کندالینی تا به حال مطرح کرده‌اند. هر چند که این لیست هنوز هم ادامه دارد اما این موارد، برای افراد مختلفی اتفاق افتاده است.

چگونه این انرژی را بیدار کنیم؟

برای بیداری کندالینی، افراد سالیان سال یوگا، تکنیک های تنفسی یوگا و مدیتیشن را تحت نظر مربیان حرفه‌ای یوگا و مدیتیشن فرا گرفته و کار می‌کنند تا برای بیداری انرژی کندالینی آماده شوند.

آموزش بیداری کندالینی باید تحت نظر یک مربی حرفه‌ای و عالمی دانا در زمینه یوگا صورت بگیرد. مخصوصا که هر کدام از راه‌های بیداری کندالینی متفاوت و مختلف هستند.

اما در جواب این سوال که چگونه کندالینی را بیدار کنیم باید بگوییم که راه‌های مختلفی برای این بیداری وجود دارد که می‌توانیم به نمونه‌هایی مثل بیداری کندالینی با تنفس یا بیداری کندالینی به وسیله چاکراها اشاره کنیم.

درباره پاسخ این سوال که از چه روشی باید این انرژی را بیدار کرد باید بگوییم که، مهم‌تر از روش بیدارسازی، توجه به روتینی است که به این بیداری بزرگ کمک می‌کند.

اثرات بیداری کندالینی

مثلا، بدن خود را به رقص در بیاورید یا تانترا (تانترا، اصطلاحی است که به شکل و نحوه ارتباط فرد با دنیای اطراف و خود آگاهی او در زمینه معنویات و مادیات اشاره می‌کند. تانترا باعث می‌شود تا با بدن خود بیشتر ارتباط برقرار ‌کنید و از آن بیشتر از پیش لذت ببرید) تمرین کنید. مدیتیشن مخصوص کندالینی را در برنامه روزانه خود داشته باشید و هر روز، پرانایاما یا تکنیک‌های مخصوص تنفس در یوگا را تمرین کنید.

جدای از مدیتیشن کندالینی، حتما هر روز مراقبه کنید و به این امر ایمان پیدا کنید که شکرگزاری، درهای بسیاری را به رویتان باز می‌کند. بخشنده باشید و با سینه‌ای گشاده از خوبی‌ها زندگی کنید.

یادتان باشد که برای بیدار کردن این انرژی، نیازی به وسیله خاصی ندارید. فقط لباسی راحت و مناسب دما و محیط بپوشید و خیلی راحت به گوشه‌ای بدون هیچ سر و صدا و مزاحمتی بروید و با ستون فقرات صاف، تکیه دهید.

فرکانس کندالینی

به موسیقی مخصوصی که در هنگام انجام تمرینات بیداری کندالینی و مدیتیشن در فضا پخش می‌شود، فرکانس کندالینی می‌گویند. هر ثانیه از این موسیقی به شکلی تنظیم شده که ذره ذره وجود و ذهنتان را در ابتدا آرام کرده و بعد به هماهنگی برساند.

بعد از این که چنین هماهنگی به وسیله تمرینات و فرکانس در وجودتان ایجاد شد، دیگر نوبت به تمرینات مخصوص بیداری می‌رسد.

فواید بیداری کندالینی چیست؟

با بیداری کندالینی در طی یک مدت طولانی این را خواهید دید که چه تغییرات مثبت و اساسی برای شما اتفاق خواهد افتاد. بسیاری از افرادی که بیداری را تجربه کرده‌اند، درباره تجربه خود اینطور می‌گویند که با بیداری این انرژی حیاتی، دیدشان نسبت به گذشته فرق کرده است.

با انجام تمرینات مخصوص بیداری، دیگر ذهن و بدن به طور همزمان و در هماهنگی با یکدیگر، آماده پذیرش انرژی بسیار قوی کندالینی می‌شوند و در مجموع، وجود ارتقا پیدا می‌کند.

مزایای بیدار کردن کندالینی را می‌توان مواردی مثل، ایجاد احساس خوشبختی، افزایش توانایی‌های روانی، دلسوزی و همدلی بییشتر با همنوعان آن هم بدون مرز، افزایش قدرت خلاقیت فردی، افزایش ارتباط معنوی، بهبود عادات غذایی و ثابت شدت وزن، بهبود روابط، پیشرفت در محیط کاری و اجتماعی، تنظیم و رفع انسداد چاکراها، جذب ثروت، جذب عشق و بسیاری از موارد خوشایند دیگر، تنها برخی از فواید بیداری برای افراد مختلف هستند.

اصول بیداری کندالینی

آیا بیداری این انرژی خطرناک است؟

درست است که موضوع این مطلب درباره بیدرای کندالینی و نشانه‌های آن است اما همیشه هم بیدار کردن این انرژی خفته آن هم بدون آمادگی و پیش درآمد، ایده خوبی نیست. بعضی از افراد هنوز هم آماده این کار نیستند و برخی دیگر ممکن است از بیداری این انرژی، بترسند.

کندالینی انرژی قدرتمندی است که قبل از بیداریش باید تمام ظرفیت‌های وجودی خود را گسترش داد. اگر فرد آماده بیداری نباشد؛ ممکن است تا با مشکلاتی همچون شوک بزرگ روانی، فلج موقت، افسردگی عمیق، به هم ریختن تعادل روانی، بروز بیماری‌های قلبی، دست دادن حس پوچی به فرد و ایجاد حس هراس شدید نسبت به هر مسئله‌ای، روبرو شود.

برای آموزش بیداری کندالینی باید به کجا مراجعه کرد؟

کندالینی را می‌توانیم یکی از اهداف نهایی بدانیم که می‌خواهیم با انجام مدیتیشن و یوگا به آن برسیم. این بیداری باید با آموزش‌هایی ویژه و تحت نظر مربی حرفه‌ای یوگا و مدیتیشن اتفاق بیفتد.

برای فراهم آوردن مقدمات این بیداری، می‌توانید برای انجام اصولی یوگا و مدیتیشن، در دوره های یوگا شرکت کنید و متناسب با نیاز خود، در یکی از دوره‌های مبتدی، نیمه پیشرفته و پیشرفته شرکت کنید.

کلاس‌ها به صورت حضوری و آنلاین در غالب جلسات گروهی، نیمه گروهی و خصوصی برگزار می‌شوند.

تمامی این دوره‌ها، توسط خانم زینب گودرزی، مربی حرفه‌ای و با سابقه یوگا آموزش داده خواهند شد.

اگر درباره دوره‌ها سوالی دارید؛ از ما بپرسید تا شما را راهنمایی کنیم.

برای بیداری انرژی عظیم وجود خود آماده اید؟

دیگر با مفهوم کندالینی، راه های بیداری کندالینی، فواید و حتی خطراتش آشنا شدید؛ آیا تصمیم خود را گرفته‌اید؟ برای فرا خواندن و بیداری این انرژی خفته در وجودتان آماده‌اید؟ تصمیم خود را بگیرید و در این راه ثابت قدم باشید؛ شما لایق بزرگی هستید.

حال شما بگویید که درباره بیداری کندالینی چه نظری دارید؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟