مثبت اندیشی چیست و چطور مثبت اندیش باشیم؟ (۱۰ روش کاربردی)

مثبت اندیشی چیست؟
4.3
(12)

مثبت اندیش بودن یک نگرش ذهنی و عاطفی محسوب می‌شود که بیشتر بر روی چیزهای خوب تمرکز داشته و نتایجی را پیش بینی می‌کند که به نفع زندگی شخصی و اجتماعی شما باشد. بر اساس مثبت اندیشی لازم است از اتفاقات مختلف انتظار شادی، سلامتی و موفقیت را داشته باشیم تا بتوانیم افکار منفی را از خود دور کنیم. قانون جذب می‌گوید: مثبت اندیش بودن یک حلقه بازخورد مثبت در زندگی شما ایجاد می‌کند که هر چقدر به اتفاقات پیرامون خود با دید مثبت‌تری نگاه کنید، اتفاقات بهتری برایتان رخ خواهد داد.

البته داشتن تفکرات مثبت به معنی تسلیم شدن نیست، بلکه افرادی که با این نگرش به رخدادها و پدیده‌های اطراف خود نگاه می‌کنند، به راحتی شکست را نمی‌پذیرند؛ چراکه نگرش مثبت باعث می‌شود، افکار منفی نتواند بر روی روحیه و وضعیت ذهنی آنها تأثیر بگذارد. از آنجایی که مثبت اندیش بودن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای آرامش در زندگی است، در صورتی که شما هم دوست دارید با این مهارت بیشتر آشنا شوید، در این مطلب از زی یوگا با ما همراه باشید تا با معرفی چند روش کاربردی به شما بگوییم چطور مثبت اندیش باشید؟

مثبت اندیشی چیست

منظور از مثبت اندیشی چیست؟

یکی از الگوهای رفتاری سالم در جامعه مثبت اندیشی است که بر اساس نگرش هر فرد نسبت به آینده‌اش، این افکار مثبت می‌تواند متفاوت باشد و مقدمات او را برای رسیدن به موفقیت و پیروزی فراهم کند. البته بهتر است بدانید که تنها مثبت اندیش بودن لازمه پیشرفت نبوده و این نگرش در زندگی می‌تواند فرد را به سمت کامیابی سوق دهد. تفکر مثبت در واقع نوعی نگرش ذهنی محسوب می‌شود که فرد انتظار نتایج خوب و مطلوب را دارد و داشتن افکار مثبت فرایند ایجاد اندیشه‌هایی خواهد بود که انرژی ذهنی را به واقعیت تبدیل می‌کند.

به بیان دیگر مثبت اندیشی یک مهارت ذهنی و احساسی است که بر روی نتایج و تجارب مثبت تمرکز داشته و این افکار می‌تواند برای فرد شادی، موفقیت و اعتماد به نفس را به همراه بیاورد و به تدریج افکار و احساسات منفی را از او دور کند. به کمک مثبت اندیش بودن، مدیریت استرس و موانع بازدارنده برای افراد ساده‌تر خواهد شد، بنابراین با قدرت بیشتری آنها می‌توانند به سمت موفقیت حرکت کنند.پیشنهاد می شود مقاله انواع یوگا رو مطالعه کنید.

حقیقت این است که تمام تصمیم‌هایی که در زندگی افراد گرفته می‌شود، لزوماً نتایج مثبتی را به همراه نخواهند داشت، چراکه پذیرفتن ریسک تصمیم گیری بخش غیر قابل انکاری از زندگی بوده و همین ریسک پذیرش‌ها به مرور مهارت تصمیم گیری را در فرد تقویت می‌کند و باعث می‌شود تا او زندگی را با تمام شیرینی‌ها و تلخی‌هایی که دارد، بپذیرد و دوست داشته باشد. پیشنهاد می شود مقاله تست باز بودن چاکراهای بدن را مطالعه کنید.

در خصوص اثرات مثبت اندیشی و موفقیت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در زندگی افراد مثبت اندیش آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به چشم می‌خورد.
  • تمرکز بیشتر و بهتر با داشتن افکار مثبت برای رسیدن به موفقیت و کامیابی در فرد تقویت می‌شود.
  • برای به وجود آمدن اتفاقات خوب افکار و اعضای بدن با هم هماهنگ می‌شوند.
  • با وجود افکار مثبت مشکلات حاصل از افکار منفی نظیر افسردگی، استرس و اضطراب از بین می‌رود.

انواع مثبت اندیشی

  آموزش حرکت درخت در یوگا (+ فواید حرکت وریکش آسانا در یوگا)

معرفی ده روش کاربردی مثبت اندیشی

مثبت فکر کردن به شما کمک می‌کند تا هنگامی که در مسیر سختی‌ها و مشکلات زندگی قرار می‌گیرد، بتوانید با داشتن یک چشم‌انداز و نگرش سالم از زندگی خود لذت ببرید، در این راستا ده روش کاربردی مثبت اندیشی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید به کمک آنها افکار منفی را از خود دور کنید و مثبت بیندیشید:

روش اول: سبک زندگی خود را تغییر دهید.

منظور از سبک زندگی مجموعه فعالیت‌هایی است که در وجود شما تبدیل به یک عادت شده و به طور پیوسته آنها را انجام می‌دهید، بنابراین یکی از روش‌ های مثبت اندیشی این است که سعی کنید سبک زندگی خود را با شکل دادن به عادت‌های جدید، به صورت کارآمدتری تغییر دهید. از آنجایی که سبک زندگی شامل رفتارها، شیوه انجام امور مختلف، نوع غذا و ورزش می‌شود، برای مثبت اندیش بودن یکی از مهم‌ترین اقدامات این است که سبک زندگی خود را به سمت اتفاقات و رخدادهای خوب تغییر دهید.

به‌عنوان مثال شما می‌توانید با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه خود، انرژی مثبت بگیرید و ذهن خود را از مسائلی که درگیر آن هستید، دور کنید. علاوه بر این در تعریف مثبت اندیشی از سلامت جسم به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار یاد می‌شود؛ بنابراین اگر به صورت کلی تمام ابعاد زندگی خود را بر اساس سلامت جسم و روح برنامه ریزی کرده و آن را به یک عادت تبدیل کنید، مسلماً یکی از راه‌های مثبت اندیش بودن را طی کرده‌اید.

راه‌ های مثبت اندیشی

روش دوم: خود را با شرایط سازگار کنید و آن را بپذیرید.

در زندگی همه ما وقایع و اتفاقات ناگوار بسیاری ممکن است رخ دهد و ما نمی‌توانیم هیچ کنترلی بر روی آنها داشته باشیم. گاهی اوقات این وقایع تا جایی ذهن را به خود درگیر می‌کند که احتمال دارد با خود بگویید: “محال است دیگر چیزی حال من را خوب کند.” با این وجود بهتر است بدانید هدف از مثبت اندیشی برطرف کردن چنین حالت‌هایی است که برای انسان اتفاق می‌افتد. مثبت اندیش بودن یعنی اینکه شما بپذیرید که یک ربات نیستید و اتفاقات بد می‌تواند برای شما و خانواده‌یتان رخ دهد و شما تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، بازیابی خود بعد از بروز این اتفاقات و جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت است.

روش سوم: در برابر افکار منفی مقاوم باشید و تسلیم نشوید.

داشتن افکار مثبت نیاز به مقاومت در برابر افکار منفی دارد. شما باید بتوانید در مقابل هجوم این افکار مقاومت کرده و هرگز تسلیم نشوید. بهتر است بدانید که مثبت اندیش بودن ارتباطی به داشته‌های مادی افراد ندارد، بلکه این موضوع از افکار آنها نشاط می‌گیرد، بنابراین مهم است که در برابر مسائل و افکار منفی چه نگاهی دارید و خود را برابر آنها چگونه می‌بینید؟ پاسخ به این دو سؤال ارتباط مستقیمی با مثبت اندیش بودن شما دارد.

روش چهارم: مراقبه انجام دهید.

یکی از بخش‌های مهم و اساسی ورزش یوگا انجام مراقبه و مدیتیشن است. یوگا نوعی ورزش ذهنی محسوب می‌شود که در آن شما با تنفس درست و انجام حرکات کششی روی اندام و عضلات بدن خود بیشتر تمرکز کرده و به سلامت جسم و روح خود به صورت مداوم توجه دارید. مراقبه و مدیتیشن بخشی از یوگا هستند که شما را با ایجاد یک حالت رهایی در جسم و ذهن به آرامش و تمرکز می‌رسانند. ایجاد احساس ارزشمندی یکی از مهم‌ترین اهداف مراقبه و مدیتیشن است که به مثبت اندیشی فرد کمک به سزایی می‌کند.

روش‌های مثبت اندیشی

روش پنجم: کارهایی را که دوست دارید، انجام بدهید.

بسیاری از افراد می‌پرسند چطور مثبت اندیش باشیم؟ در پاسخ به سؤال آنها لازم است بگوییم: زمانی که بدون دغدغه و نگرانی مشغول کاری هستید که آن را دوست دارید، از انجام آن لذت می‌برید و به نتیجه آن فکر می‌کنید، در واقع احساس می‌کنید که ذهنتان سرشار از تفکرات مثبت است و تا مدتی بعد از آن نیز همچنان این افکار مثبت همراه شما هستند؛ بنابراین یکی از روش‌ های مثبت اندیشی این است که افکار منفی خود را با انجام اموری که به آن علاقه‌مند هستید، به افکار مثبت تبدیل کنید.

ممکن است کارهای مورد علاقه شما، فعالیت‌های هنری، تفریحی یا در هر حوزه دیگری باشند که از انجام آنها لذت می‌برید. البته این کارها به معنای این نیست که صورت مسئله را پاک کنید، بلکه داشتن افکار منفی با تکرار جمله “مثبت باشید”، میسر نخواهد شد و در بسیاری موارد نیاز به کمک مشاور دارید. با این وجود ایجاد انگیزه به شما کمک بسیاری خواهد کرد، مثلاً تصور کنید هر روز منتظر رسیدن ساعتی هستید که نقاشی بکشید یا ساز بنوازید.

روش ششم: با دیگران روابط مثبتی داشته باشید.

در صورتی که احساس می‌کنید با فردی که در ارتباط هستید، این ارتباط باعث ورود افکار منفی به ذهن شما می‌شود، بهتر است با او قطع رابطه نمایید. سعی کنید روابط خود با دیگران را بر اساس احساس مثبت و حس سرزندگی بنا کنید. تصور نکنید که این کار به‌دور از انسانیت است و به این معنی که تنها باید با افرادی در ارتباط باشید که برای شما سودمند هستند.

اگر فردی را واقعاً دوست دارید، اما او افکار منفی را به شما القا می‌کند، بهتر است ابتدا به عنوان یک دوست این مسئله را با او در میان بگذارید و از او درخواست کنید که افکارش را تغییر دهد و اگر قبول کرد که افکارش را تغییر دهید، حتماً به او کمک کنید تا به راحتی از این مرحله عبور کند. اما اگر نپذیرفت، شما تلاش خود را کرده‌اید و دیگر دلیلی برای شرمندگی وجود ندارد.

  چاکرای ریشه کجاست؟ (راه‌ های باز کردن و پاکسازی چاکرای ریشه)

مثبت اندیشی و موفقیت

روش هفتم: زمانی که افکار منفی به شما هجوم می‌ آورند، خود را مشغول کنید.

در صورتی که متوجه شدید در حال دور شدن از افکار مثبت هستید و بیشتر به مسائل منفی فکر می‌کنید، تنها کافیست در این شرایط خود را به انجام کاری مشغول کنید. این روش یکی دیگر از راه‌ های مثبت اندیشی است تا بتوانید خود را سرگرم کرده و با ایجاد مشغولیت برای خود از بسیاری مشکلات و افکار منفی دور شوید؛ بنابراین یادتان باشد هنگام ورود افکار منفی بلافاصله سعی کنید کارهایی را انجام دهید که ذهنتان را درگیر کرده و برای شما مشغولیت فکری ایجاد می‌کند.

روش هشتم: هنگام روبه‌ رو شدن با شکست، از جای خود بلند شوید و به راهتان ادامه دهید.

فراموش نکنید که شکست برای همه انسان‌ها اتفاق می‌افتد و شما نه اولین نفر هستید که در انجام کاری با شکست روبه‌رو می‌شوید و نه آخرین نفر. بلکه آن چیزی که شما را به سمت مثبت اندیشی سوق می‌دهد، توانایی بلند شدن بعد از شکست خواهد بود. هنگامی که با شکست مواجه می‌شوید، بسیاری از افراد شما را تشویق به شروع دوباره می‌کنند و از شما می‌خواهند مثبت اندیش باشید و به اتفاق خوب فکر کنید. شاید در این لحظه از خود بپرسید که چگونه مثبت اندیش باشم؟ جواب بسیار ساده است.

یادتان باشد که شکست خوردن یعنی شما برای رسیدن به موفقیت گام نسخت را برداشته‌اند، به سمت هدف دلخواهتان حرکت کرده‌اید، اما اینکه نتوانستید پیروز شوید، ممکن است به علت شرایط نامناسب موجود یا خستگی باشد. پس به جای اینکه با افکار منفی خود را شکنجه و آزار دهید، تلاشتان را بیشتر به کار ببرید و به راهتان ادامه دهید. احتمال دارد بعد از روبه‌رو شدن با شکست، احساس خستگی زیادی داشته باشید که تنها چاره آن استراحت است نه کنار گذاشتن همه چیز. پیشنهاد می شود مقاله چشم سوم چیست را مطالعه کنید.

چطور مثبت اندیش باشیم

روش نهم: لحظات و خاطرات زیبایی را برای خود رقم بزنید.

به هر اندازه احساس لذت بیشتری از زندگی خود داشته باشید، به همان میزان مثبت اندیش بودن در شما افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که افراد شاد و خوشحال معمولاً بیشتر به جنبه‌های مثبت زندگی خود فکر می‌کنند. از آنجایی که همیشه باید تغییر را از خودمان شروع کنیم، بنابراین اگر دوست دارید زندگی خود را بیشتر به سمت تفکرات و اندیشه‌های مثبت سوق دهید، لازم است بیشتر از همیشه تلاش کنید تا لحظات و خاطرات خوب را در زندگی‌تان به وجود بیاورید تا این احساسات مثبت سراسر وجود شما را فرا بگیرد.

به‌عنوان مثال زمانی که حس افسردگی و غمگین بودن به شما غلبه می‌کند، می‌توانید به یک موسیقی شاد و پرانرژی گوش دهید و برای چند دقیقه افکار استرس‌زا و منفی را از خود دور کنید تا کم، کم حس شادی سرشاری وجود شما را در بر بگیرد. یکی دیگر از روش‌های تقویت مثبت اندیش بودن این است که به سفر بروید و لحظات خوبی را برای خود رقم بزنید. مطمئناً سفر یک یا چند روزه با افرادی که دوستشان دارید، می‌تواند حال شما را خوب کند و روحیه شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهید و حس شاد بودن را به رگ‌هایتان تزریق نماید. پیشنهاد می شود مقاله انرژی درمانی را مطالعه کنید.

روش دهم: از تقویت مهارت‌ های خود غافل نشوید.

برای افزایش اعتماد به نفس و تقویت مثبت اندیشی سعی کنید روز خود را بهتر از روز قبل شروع نمایید. بهترین روش برای تحقق این امر یادگیری و آموختن است. برای کسب تکنیک‌های مثبت اندیشی و موفقیت می‌توانید علاوه بر شرکت در کلاس‌های آموزشی، روزانه زمان کوتاهی را به تقویت مهارت‌های خود اختصاص دهید. مثلاً می‌توانید هر روز یک لغت جدید از یک زبان خارجی را فرا بگیرید و کاربرد آن را در جملات مختلف مورد بررسی قرار دهید، یا اگر به پرورش گل و گیاه علاقه دارید، در منزل به گیاهان آپارتمانی متنوع را نگهداری نمایید. پیشنهاد می شود مقاله حرکات یوگا برای گردن درد را مطالعه کنید

راه‌های مثبت اندیشی چیست

  فواید و مزایای یوگا قدرتی (+ 12 نمونه حرکات یوگا قدرتی)

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده در این مقاله؛ با داشتن افکار مثبت و حس رضایت در زندگی شما می‌توانید با احساسات منفی همچون استرس، ترس، نا امیدی و فشارهای روانی مقابله کنید و مزه سرزندگی و نشاط را بچشید، بنابراین هرگز از قدرت مثبت اندیش بودن در زندگی خود غافل نشوید. بهتر است بدانید که یادگیری و تقویت تکنیک‌های مثبت اندیشی می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی سرشار از شادی و نشاط را در کنار افرادی که دوستشان دارید، تجربه کنید.

افکار مثبت از نظر جسمی و روحی مزایای بسیاری نظیر طول عمر بیشتر، کنترل فشار خون، مدیریت بهتر استرس و سلامت جسمانی دارد و از نظر ذهنی هم فوایدی همچون خلاقیت و مهارت حل مسئله بیشتر، خلق و خوی بهتر و افسردگی کمتر را برای شما به همراه می‌آورد، بنابراین خوش بین بودن و داشتن افکار مثبت یکی از کلیدهای اصلی موفقیت در زندگی محسوب می‌شود و این نگرش در صورتی که با فعالیت و تلاش همراه باشد، نتایج فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد و می‌تواند سطح رضایت شما را از زندگی دگرگون کند. برای آشنایی بیشتر با راه‌ های مثبت اندیشی می‌توانید در دوره‌های آموزشی زی یوگا شرکت کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟