انرژی درمانی چیست و چگونه انجام می‌ شود؟ (مزایا + عوارض)

انرژی درمانی چیست؟
3.7
(3)

در زمان‌های گذشته انرژی درمانی با تعابیری نظیر طب حاشیه شناخته می‌شد، اما در حال حاضر از آن به عنوان یک طب جایگزین یا کمکی یاد می‌شود که در هنگام بروز بیماری‌های مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. با وجود اینکه انرژی درمانی علمی تأیید نشده و اساس آن بر تأثیر انرژی‌های طبیعی و ماورایی برای شفا بخشی است، اما طرف‌داران این روش معتقد هستند که بیشتر مشکلات جسمی، روحی و روانی انسان با توجه به اختلال در سیستم گردش انرژی بدن به وجود آمده و اگر انرژی در چاکراها یا کانال‌های انرژی بدن به دام بیفتد، یا جریان‌های انرژی در هاله انرژی اطراف بدن مختل شوند، یا اینکه میزان این انرژی افزایش یا کاهش پیدا کند، بیماری در بدن ایجاد خواهد شد.

از آنجایی که این روزها به دلیل افزایش استرس و اضطراب در بین افراد انرژی درمانی بسیار محبوب شده است، اگر دوست دارید در مورد این انرژی اطلاعات بیشتری به دست آورید، در ادامه این مطلب از زی یوگا با ما همراه باشید تا به شما بگوییم انرژی درمانی چیست، چگونه انجام می‌شود و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

عوارض انرژی درمانی

منظور از انرژی درمانی چیست؟

انرژی درمانی که در زبان لاتین به آن Energy Healing یا Energy medicine گفته می‌شود، در گذشته اسامی متفاوت داشته است، در واقع در سال‌های نه چندان دور به نام‌هایی نظیر طب نامرسوم و طب حاشیه معروف بوده، اما در حال حاضر اسامی جدیدی از قبیل طب جایگزین روی آن گذاشته شده است. به صورت کلی انرژی درمانی به نوعی یک روش درمانی جدید و نوین به شمار می‌آید که از دیده برخی از افراد به شدت تأثیر گذار بوده و از نگاه عده‌های دیگر هیچ اثری بر روی بهبود بیماری‌های جسمی و روحی ندارد.

اما بهتر است بدانید که اگرچه انرژی درمانی بر روح و روان انسان تأثیر غیر قابل انکاری می‌گذارد، اما به هیچ عنوان نقشی در روند بهبودی و درمان بیماری‌های جسمی نظیر سرطان ندارد و تنها خلق و خو و سبک زندگی انسان از جمله مواردی هستند که می‌توانند تحت تأثیر آن قرار بگیرند و در نهایت این امر باعث بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در هنگام بروز بیماری‌های جسمی انرژی درمانی را در کنار درمان‌های پزشکی انجام شود تا روح و روان فرد را آرام ساخته و با کاهش اضطراب و استرس فرد، روند درمان او را بهبود بخشد.

به عبارت دیگر انرژی درمانی یک روش درمانی جایگزین و مبتنی بر یک باور شبه علمی است که هنگام انجام آن، درمانگر می‌تواند انرژی‌ درمانی را به فرد بیمار انتقال داده و نتایج مثبتی را برای او به ارمغان بیاورد. این انرژی اشکال مختلفی دارد، اما به صورت کلی به هر عملی گفته می‌شود که بر روی جریان انرژی‌های ظریف در سراسر بدن اثر داشته و باعث بازیابی سلامت جسم و روح و همچنین احساس تعادل می‌شود.

بهتر است بدانید که همه افراد چه دارای بیماری جسمی باشند، یا با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، یا آنهایی که مشکل خاصی ندارند، اما دوست دارند جسم و روح خود را در یک راستا قرار داده و به تعادل جسمی و ذهنی برسند، می‌توانند از انرژی درمانی استفاده نمایند. این انرژی احساس عمیق آسایش و رفاه را به شما هدیه می‌دهد و شما را به خود واقعیتان باز می‌گرداند.

عوارض انرژی درمانی چیست

انرژی درمانی چگونه انجام می‌ شود؟

انرژی درمانی یک فرایند ظریف انتقال انرژی در سراسر بدن بوده که نحوه انجام آن با باز کردن مسیر جریان انرژی و رسیدن به تمام سلول‌های بدن همراه خواهد بود و به التیام درد و رهایی از زندگی پرتنش و استرش‌زا کمک زیادی می‌کند. برای انجام انرژی درمانی روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در ادامه برخی از آنها را برایتان بازگو می‌کنیم:

روش اول: تعادل چاکراها

اگر به دنبال این هستید که بدانید چگونه انرژی درمانی کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم؛ روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها تعادل چاکراهای بدن است و با هدف پاک‌سازی و تعادل انرژی در بدن فرد انجام می‌شود. این روش درمانی با استفاده از کریستال، روغن‌های اساسی، سنگ و مراقبه انجام می‌شود. چاکراها به عنوان مراکز انرژی در سراسر بدن وجود دارند که کمک زیادی به انتقال انرژی در بدن می‌کند و طرف‌داران این روش بر این باور هستند که تعادل چاکراها باعث از بین رفتن استرس و ایجاد آرامش در فرد بیمار می‌شود. این روش انرژی درمانی قادر به تشخیص سرطان است، اما نمی‌توان از طریق آن سرطان را به صورت کامل درمان نمود.

روش دوم: ریکی

ریکی عملی درمانی است که مبتنی بر انتقال انرژی به وسیله دست‌های متخصص به بدن فرد بوده که به منظور تقویت و تعادل سازی انرژی انجام می‌شود. یک متخصص ریکی با اعمال روش‌های متعدد بر روی بدن بیمار به او انرژی منتقل می‌کند و طرف‌داران این روش اعتقاد دارند که از راه دور هم می‌توان این کار را انجام داد. تحقیقات بالینی محدودی بر روی روش ریکی صورت گرفته که بیشتر آنها حالی از گزارش‌های شرکت کنندگان در انجام روش درمانی ریکی بوده است. استفاده از این روش انرژی درمانی با دست باعث تقویت حس آرامش و کاهش استرس در فرد بیمار می‌شود و مطالعات علمی نشان دهنده کمک این روش به کاهش درد در بیماری سرطان است.

روش سوم: استفاده از صدا

یکی از زیر شاخه‌های انرژی درمانی انجام فرایند درمان به کمک صدا بوده و در آن از صداهایی استفاده می‌شود که قبلاً ضبط شده است. شخصی که انرژی درمانی به کمک صدا را انجام می‌دهد، در دو گوش فرد مورد نظر دو صدای مختلف با فرکانس گوناگون را می‌گذارد تا او با تمرکز بیشتر تنها شنونده صدای مورد علاقه خود باشد. آرامش عمیقی که فرد در هنگام صدا درمانی دریافت می‌کند، معمولاً غیر قابل انکار بوده، اما بهتر است بدانید که این روش درمانی هیچ تأثیری در بهبود بیمارهای صعب‌العلاج نظیر سرطان ندارد. بهبود یافتن خلق و خو، داشتن خواب بهتر، افزایش آرامش و کاهش اضطراب و همچنین بهتر شدن عملکرد حافظه از جمله مزایای صدا درمانی هستند.

روش چهارم: میدان درمانی الکترومغناطیسی

در این روش از انرژی الکترومغناطیسی تولید شده به وسیله جریان الکتریکی برای درمان درد یا بهبود بیماری استفاده می‌شود. در علم پزشکی انرژی الکترومغناطیسی در قالب ام‌آرآی، لیزر، اشعه مادون قرمز و دیگر موارد به کار گرفته شده که تمام آنها به اثبات رسیده‌اند، اما این انرژی در زمینه انرژی درمانی از داروهای جایگزین استفاده می‌کند که برق ولتاژ پایین، میدان مغناطیسی و امواج رادیو جزو آنها نیستند. شاید برخی از افراد برای درمان بیماری‌های خود به سمت میدان درمانی الکترومغناطیسی بروند، اما بهتر است بدانید که تأثیر مثبت آن بر روی روند بیماری هنوز به اثبات نرسیده است.

روش پنجم: شفای معنوی

این روش شباهت زیادی به لمس درمانی دارد، با این تفاوت که در لمس درمانی پزشک یا پرستار متخصص حتماً باید با لمس بدن بیمار انرژی‌های مضر را از او دور کرده و انرژی مثبت را جایگزین نماید، اما در شفای معنوی که نام دیگر انرژی درمانی به کمک معنویات است، نیازی به تماس لمسی نیست و شفا بخشی درمانی از راه دور ممکن خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهد روش شفای معنوی تا کنون کمکی به بهبود بیماران سرطانی نکرده است.

روش ششم: لمس درمانی

در برخی از روش‌های انرژی درمانی با دست پزشکان با هدف ارسال انرژی به بدن یا متعادل کردن آن، از لمس ملایم بدن استفاده می‌کنند. طرف‌داران این روش درمانی عقیده دارند که با این روش می‌توانند میزان انرژی را در فرد بهبود ساخته و تقویت نمایند. برخی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این مزایا در نتیجه عوامل بیرونی فرد نظیر اثرات بیولوژیکی لمس و اثرات روانی آن صورت گرفته است. لمس درمانی یا TT شباهت زیادی به روش درمانی ریکی دارد؛ چراکه در این روش یک پزشک متخصص از دستان خود برای ارسال انرژی شفا بخش به بدن فرد بیمار استفاده می‌کنند.

چگونه انرژی درمانی کنیم

در کدام موارد از انرژی درمانی استفاده می‌ شود؟

در خصوص موارد استفاده از انرژی درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درمان بیماری‌های داخلی و جراحی؛ اگرچه نمی‌توان به وسیله این روش تمام بیماری‌ها را درمان نمود، اما انرژی درمانی با دست بر روی بیمارهای داخلی و خارجی مختلفی اثر داشته و در برخی موارد نیز می‌توان از آن به عنوان یک روش درمانی کمکی استفاده نمود. این روش در بهبود بیماری‌هایی نظیر سردردهای عصبی، درمان چاقی یا لاغری و برخی از آسم‌هایی که ریشه عصبی دارند، اثرگذار است.
  • بهبود و تسکین درد؛ به وسیله این روش درمانی می‌تواند دردهای ناشی از صدمات فیزیکی و جراحی یا سرطان‌ها، میگرن و سردرد، دردهای عصبی و ران تنی، دردهای عضوی، نورالژیا یا درد عصب سه‌قلوی صورت، پریودهای خطرناک و … را کاهش داد.
  • آرامش اعصاب؛ انرژی درمانی می‌تواند در کاهش هیجانات، استرس و اضطراب، بی‌قراری، افسردگی، پرخاشگری، فشارهای عصبی و عصبانیت، وسواس، کاهش وابستگی به مواد مخدر و بی‌خوابی مؤثر باشد.

راز انرژی درمانی

فواید و مضرات انرژی درمانی چیست؟

انرژی درمانی در کنار داشتن فوایدی همچون پاک کردن ذهن و بهبود بخشیدن تمرکز، پاک‌سازی بدن از سموم و حمایت از سیستم ایمنی، تسریع توانایی خود درمانی بدن، متعادل سازی ذهن و جسم، کمک به رشد معنوی و پاک‌سازی عاطفی ممکن است مضراتی هم به همراه داشته باشد. در خصوص عوارض انرژی درمانی بهتر است بدانید که این روش برای فرد بیمار مشکلی را به وجود نمی‌آورد، اما ممکن است درمانگر با گذشت زمان به پیری زودرس، فشارهای عصبی، بیماری‌های صعب‌العلاج، سردردهای میگرنی و همچنین دردهای بدنی در قسمت‌های مختلف مبتلا شود.

راز انرژی درمانی چیست

3 حقیقت شگفت‌ انگیز و راز انرژی درمانی که نمی‌ دانید

در مورد انرژی درمانی حقایق و رازهای شگفت انگیز بسیاری وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را برایتان بازگو می‌کنیم:

  • برای همه افراد قابل استفاده است؛ همه افراد می‌توانند از فواید انرژی درمانی با دست بهره‌مند شوند و نیازی به داشتن دانش کاملی در مورد این روش یا فرایند آن نیست. در صورتی که احساس استرس، اضطراب یا نبود انرژی در جسمتان را تجربه می‌کنید، می‌توانید با یک انرژی درمانگر در ارتباط باشید، حتی اگر احساس خوبی دارید، باز هم می‌توانید به یک انرژی شفا بخش مراجعه نمایید و هیچ ضرری هم ندارد.
  •  به بهبود آسیب‌های جسمی و عاطفی کمک می‌کند؛ یک متخصص انرژی درمانی به نام آنتونیا هارمن معتقد بود که این روش برای درمان آسیب‌های جسمی و روحی بسیار مؤثر است و او با این روش توانست بیمار مبتلا به سیاتیک و فیبرومیالژی را درمان کند. همگی دردهای بدن انسان مربوط به پریشانی عاطفی است، نظیر شانه درد، کمر درد و درد لگن و انرژی درمانی آن‌قدر قدرتمند است که از درون فرد را درمان می‌کند.
  • همیشه در دسترس است؛ این روش درمانی فرایندی نیست که لازم باشد یک یا دو بار به مراکز درمانی مراجعه نمایید، بلکه شما می‌توانید در منزل هم از آن بهره‌مند شوید. راه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد، مثلاً می‌توانید روز خود را با 5 تا 10 دقیقه مدیتیشن پایه و انجام تنفس عمیق شروع کنید، یا با غوطه‌ور شدن در آب گرم با نمک صورتی هیمالیا از یک حمام آرام بخش لذت ببرید، همچنین حمام کردن با ترکیب کریستال‌های شفا بخش، شمع‌های روشن و گوش دادن به یک موسیقی آرامش‌بخش.  پیشنهاد می شود مقاله مثبت اندیشی را مطالعه کنید.

انرژی درمانی با دست

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده در این مقاله؛ این روزها انرژی درمانی با دست به دلیل افزایش استرس و اضطراب در بین افراد در گروه‌های سنی مختلف از محبوبیت زیادی برخوردار است و درمان‌های سنتی که ارائه می‌شود، باعث شده تا فشارهای عصبی کاهش پیدا کند و ذهن و جسم به تعادل برسد. لازم به ذکر است که اگرچه برخی از روش‌های انرژی درمانی دارای سابقه چندین ساله هستند، اما آنها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای درمان‌های پزشکی باشند، بلکه فقط به عنوان یک درمان همراه و بدون عارضه بیشتر نقش کمکی در درمان را برعهده دارند.

با این وجود اگر می‌خواهید انرژی درمانی را تجربه کنید، در مجموعه زی یوگا شما می‌توانید به یک تیم متخصص و کارآزموده در خصوص انرژی درمانی دسترسی داشته باشید که دوره‌های آموزشی مفیدی را برای افراد برگزار می‌کنند. پس اگر تمایل دارید با انرژی درمانی و نحوه انجام آن بیشتر آشنا شوید، می‌توانید در این کلاس‌ها ثبت‌نام نموده و از فواید آن بهره‌مند شوید. این دوره‌ها زیر نظر استاد بین‌المللی یوگا خانم زینب گودرزی انجام می‌شود.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو در واتساپ
1
Scan the code
سلام👋
وقت بخیر
چطور می توانم کمک کنم؟